Parasta Ennen
Parasta Ennen

Huomenna se alkaa: vinkkejä Go Fat Go dieettiin!

Huomenna se alkaa! Nimittäin Fitfarmin ilmainen GO FAT GO valmennus. Tämä legendaarinen dieetti on monen laihduttajan se ensimmäinen (ja monesti myös toimivin) dieettikokemus. Jutta Gustafsberg dieetiksikin kutsuttu ruokavalio kaivetaan edelleen laatikon pohjalta, silloin kun mikään muu ei enää tunnu auttavan – tämä ohjelma on jotenkin muodostunut suomalaisen laihdutuksen tunnukseksi ja on niitä harvoja ohjelmia, jotka ovat saaneet erilaisilta ravintoterapeuteilta ja -asiantuntijoilta peukkua ylöspäin. Tästä dieetistä alkoi osittain Fitfarmin nousukiito ja tämä on toiminut pohjana Fitfarmin nykyisille nettivalmennuksille ja dieettiohjelmille. Ei siis mikään turha dieetti! Kun Jutta ilmoitti, että tämä dieetti julkaistaisiin uudelleen masteroituna versiona ilmaiseksi kansalle, Suomi meni sekaisin.

53 000. Viisikymmentäkolmetuhatta. Niin moni on huomenna aloittamassa läskinkaristuksen tämän ohjelman parissa. Huima määrä! Meikä on siis yksi riisinjyvä puurokattilassa eli huomenna täälläkin jääkaapin ovea komistaa tuo kaikenlupaava maaginen ruokavalio ja treeniohjelma. Pakkohan tähän oli mukaan lähteä!

Omat syyt mukaanlähtemiselle oli lähinnä uteliaisuus, ryhmäpaine ja uudet näkökulmat. Tiesin jo etukäteen minkälaisesta ruokavaliosta on kyse ja että aamuaerobista olisi luvassa. Dieetti toimii varmasti ja on ihan järkevä kaikinpuolin, toki aika vähäkalorinen ja kurinalainen. Eniten tässä kiinnosti tosiaan foorumi ja Facebook-ryhmä; kaipaan jotenkin sellaista vertaistukea ja motivaatiota muilta laihduttajilta.

Mutta apua.

Ehkä vähän naiivisti olen kuvitellut, että aikuisilla ihmisillä olisi jonkinlainen käsitys ravitsemuksesta, laihdutuksesta ja liikkumisesta. Niin että ymmärretään mikä on perunan ja kanan ero. Tai että miksi käveleminen on ihmiselle hyväksi. Ja että laihdutus tarkoittaa energiansaannin vähentämistä ja näin ollen vaatii muutosta nykyiseen ruokavalioon ja liikuntatottumuksiin. Mutta ilmeisesti näin ei ole, yllättävän moni tuntuu olevan vähän hukassa noiden ohjeiden kanssa. Tähän mennessä lauman tuki on siis jäänyt aika nihkeäksi ja lähinnä olen saanut ihmeissäni ja lievästi huvittuneena lukea näitä kommentteja ja kysymyksiä. En voi väittää, että olisin itse näissä asioissa kovinkaan valaistunut mutta hei tajuan mäkin kuitenkin, että esim. olut ei nyt vaan kuulu dieetissä sallittujen aineiden listalle…Ja että rahkaa ei voi korvata banaanilla, koska rahka on proteiini ja banaani hiilihydraatti.

Hauska myös seurata, kuinka monelle tuottaa ongelmia muuttaa ruokavaliotaan täksi kolmeksi viikoksi (tai miksi ajaksi tahansa). Kun ei tykkää kasviksista, raejuusto tulee ylös ja puurokin on pahaa. Ei haluta syödä aamupalaa ja kiva olis yks välipala saada lisää. Ja miten niin muka ei voi syödä enää fetaa? No voiko syödä edes lauantaina karkkia? Kun on tottunut syömään sen keksin kahvitauolla niin se pipari pitää nytkin saada tungettua siihen dieettiin mukaan. Ollaan jo ennen ensimmäistä päivää soveltamassa, muokkaamassa ja tuunaamassa ohjeita (ja sitten jälkikäteen ihmetellään, kun ei dieetti toiminut). Toki tähän sorrun itsekin mutta ymmärrän, että soveltamalla ei voi edellyttää samanlaista muutosta. Olis hyvä muistaa, että jos ne omat ohjeet ja tavat ei tähänkään mennessä ole toimineet; ei ne todennäköisesti toimi tulevaisuudessakaan. Mikään ei muutu, jos mikään ei muutu.

Ehkä tässä on nyt vaan osalla porukasta vähän aloituspaineita ja ylianalysointia. Toivotaan, että mahdollisimman moni osaa dieettinsä ottaa lopulta maalaisjärjellä:

1. Kolmessa viikossa saa hyvän startin painonpudotukselle mutta kestävä muutos vaatii enemmän aikaa.

2. Omaa sooloilua ei kannata harrastaa, jos ei oikeasti tiedä mitä tekee. Foorumilla neuvotaan kyllä, jos kaipaa jotain personointia. Ominpäin mutu-tuntumalla sormeilu harvemmin toimii.

3. Ohjeet on laadittu aika yleispäteviksi. Jos ihan henkilökohtaista neuvoa haluaa, on asiantunteva PT tällaista nettidieettiä parempi vaihtoehto.

4. Vaikka tämä dieetti onkin suht järkevä rungoltaan, on tämäkin silti dieetti. Dieetit ovat vain väliaikaisia oikoteitä onneen.

5. Vaikka Fitfarmin tyypit ovatkin asiansaosaavia, ei heilläkään ole taikapilleriä laihtumiseen. Ihan itse se työ pitää tehdä tässäkin valmennuksessa. Huonolla asenteella ei myöskään voi odottaa kovin vahvaa lopputulosta.

Tsemppiä alkuun kaikille teille! Mä meen nyt katsomaan, onko kaupasta hamuttu jo kaikki raejuusto vai vieläkö sieltä riittäisi mullekin. Niin ja pitää ostaa patterit ruokavaakaan!

Henna-parasta-ennen-blogi-laihdutus-dieetti-ruokavalio-liikunta-tankotanssi

Kommentit (5)

  1. Tiia

    Kiitos tästä vinkistä, kiinnostaa itseäkin tuo ryhmä ja dieetti haaste. 🙂

  2. Taru

    😊 Niin hauska kokeilla, ja täälläkin raejuustot ostettu ja patterit vaihdettu vaakaan. Katsotaan miten ämmän käy 😂

  3. Henna

    Tsemppiä koitokseen, hyvin meidän käy!:D

  4. Liisukka

    Oho, olipa yllätys että lähdit matkaan 😊 Olin ajatellut että olet niitä mimmejä jotka eivät enää ohjeita tai määriteltyä ruokavaliota tarvitse, niitä jotka raivaavat oman tiensä 😁 Tsemppiä koitokseen, raportoi ahkerasti miten sujuu 😊

    • Henna

      Tulipa jotenkin hyvä mieli tästä kommentista, kiva että oot ajatellut musta noin!:)

      Joo, mä ajattelin ottaa tän enemmänkin sellaisen tutkivan journalismin kannalta ja lisäksi koitan saada vähän rytmistä taas kiinni ton sairastelun ja reissaamisen jälkeen. En niinkään siis hae laihtumista (vaikka kiva on jos sellaista tapahtuu). Eihän siitä mihinkään pääse, että onhan toi dieetti siinä missä muutkin ja sen järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä. Mutta hauskaa tällai välillä laittaa oma itsekuri testiin, oli lopputulos sitten mikä tahansa.

Kommentoi »

Kiva kun kommentoit!