Palasia arjestani
Palasia arjestani

Täytyy tehdä niin kuin mieli sanoo

Mä olen jo tovin huomannut jonkinlaista muutosta itsessäni. En tiedä johtuuko kaikki tästä ihanasta kasvaneesta valon määrästä vai tuosta kirotusta olkapäästä. Kaipaan nimittäin jotain muutosta. Olen jo vähän aikaa miettinyt onko crossfit sittenkään täysin mun laji. Siis täysipainoisesti harjoiteltuna. Rakastan tehdä erilaisia voimajuttuja ja mua harmittaa suunnattomasti, kun tässä uudessa treenijaksossa ne ovat paljon pienemmässä roolissa kuin aikaisemmin. Tykkään toki paljon myös painonnostosta, mutta en uskalla temmata enää. Pelkään koko ajan olkapääni puolesta ja viime viikon tulehdusepisodi säikäytti mut entistä pahemmin. Tämä ihana valon määrä on saanut kaivelemaan lenkkikenkiä kaapista yhä useammin. Lauantaiaamuna olin ysiltä tikkana juoksemassa. Siis minä, joka oikeasti vihaa juoksemista! Juoksu on mun joka keväinen projekti ja sieltä se taas nostaa päätään.

Viikonlopun vietin pohtien miten sovellan treenejäni. Vähennän todennäköisesti varsinaisia cf-treenejä ja lisään voimaa ja perus lihaskuntotreeniä. Näillä näkymin en aio ottaa toista korttia millekään muulle salille, vaan teen sähkötiellä kaiken sen mitä pystyy. Mietin pitkään teenkö nyt hallaa itselleni, kun en seuraakaan salin varsinaista ohjelmointia, mutta tiedän myöskin sen, että mun on pakko seurata omaa sydäntäni jos haluan pitää motivaatiota yllä. Kaipaan tukevien lihasten vahvistamista ja ykkösmaksimien testaamista. Yritän tässä keksiä miten jaksotan treenini vai menisinkö ihan vain fiiliksen mukaan. En tiedä. Sen tiedän, että peruin tämän päivän varsinaisen cf-treenin ja menen salille ainakin mavettamaan ja tekemään voimisteluohjelmaani. Keskiviikolle on suunnitteilla juoksulenkki. Aloin opettelemaan päkiäjuoksua ja se tuntuu sopivan mulle erinomaisesti. Lauantain lenkillä ei penikat äksyilleet ollenkaan tällä tyylillä juostuna, mutta onhan siinä opettelemista!

Vaikeinta tässä kaikessa on yrittää suunnitella treenit fiksusti ettei tule ahnehdittua. En halua olla koko ajan jumissa enkä halua lähteä rykimään seuraavaan treeniin kipeillä paikoilla. Yritän pitää järjen päässä ja treenaamisen nousujohteisena ja nyt kaipaan selkeästi jotain erilaista. Nyt on pakko uskaltaa luottaa omaan intuitioon ja tehdä jotain erilaista kuin muut (ohjelmointia seuraavat). Fiilispohjalta mennään ja tehdään sitä mitä hyvältä kunakin päivänä tuntuu. Pääasia kunhan on kivaa!

Onko siellä muita juoksusta innostuneita?

Kommentit (14)

  1. Janna

    Minä. 😉

    • Jonna

      Jee! Sä ootkin ahkera juoksentelemaan 🙂

  2. jenni

    minäääää – mä aina aloitan juoksemisen keväällä ja lopetan sen sitten sopivassa saumassa syksyllä. Se ei missään nimessä ole se mun ”ykköslaji” mutta tuo mukavaa vaihtelua aina välillä (tai tarkemmin sanottuna kesällä, silloin kun on valoisaa ja lämmintä). Juoksukunto on aina ihan surkea näin keväisin mutta kyllä se siitä nousee sopivasti siihen hetkeen kun koko harrastus taas painuu talvihorrokseen.

    • Jonna

      Sykli on siis aika lailla samanlainen kuin mulla. Nyt huomaa kyllä ettei ole juuri juostu, jalat on kovilla…

  3. Heidi

    Mielenkiinnolla odottelen tulevia postauksiasi aiheesta. Itse hapuilen lihaskunto- ja juoksuohjelmien välillä. Molemmat lajit kun ovat mieleisiä ja pitäisivät ruostuvan kehon kunnossa. Vaikea vaan pitää molempia yllä yhtäaikaa ja samalla vaikka hiukan kehittyäkin. Palautuminenkaan kun ei enää onnistu niin nopsaan.

    • Jonna

      Amandan kommentti on aika hyvä esimerkki miten homman voi tehdä fiksusti. Samanlaista systeemiä yritän itsekin saada aikaiseksi 🙂

  4. Ama/sillyblondie.com

    Minäminäminä! Hei kuulostaa oikeesti fiksulta. Mä koitan yrittää huomenna raapustaa blogiin mun treeni logiikkaa. Yritän paljon myös yhdistää juoksua ja kehonpaino treeniä. Alkulämpäksi vaikka 4-5km juoksu ja siitä meen salille vetää 20-30 minuuttisen metconin jossa on leukoja, kyykkyjä, dippejä, askelkyykkyjä etc.
    Musta tuntuu, että kroppa voi nyt paremmin kuin vuosiin. Kokoaikaa ei oo semmosta tasasta jumia kropassa ja inhokki laji juoksu on muuttunut SUOSIKIKSI! 😄👊🏻

    • Jonna

      Jee, kiva! täytyy tulla lukemaan. Aihe on erittäin mielenkiintoinen ja sä oot saanut kaiken yhdisteltyä tosi hyvin 🙂

  5. Hanna

    Just näin. Pitää tehdä sitä mikä motivoi ja tuntuu kivalle 💖

    -hanna
    Bodyprojektihanna.blogspot.fi

    • Jonna

      Näin on! Se pitää mielen virkeänä 🙂

  6. ulla

    minä 🙂 13 vuotta jo juoksennellut 🙂
    Suosittelen ! Sitä kun voi harrastaa sitten missä vain. .

    aamujuoksut on paraSta !!!!

    • Jonna

      Se on kyllä helppo laji harrastaa! Täytyy vaan aloittaa rauhassa. Jo eka kerrasta jalat ihan ulapalla 😄

  7. Laura K.

    Minä :)! Mutta oon vasta aloittelijana tässä hommassa joten mun juoksut on sitä kävely-juoksu-kävelyä :D. Motivaatio juoksua kohtaan nous taivaisiin kun oivalsin miten hitaasti OIKEASTI pitää juosta että jaksaa pidempäänkin kuin muutaman kymmenen metriä!

    • Jonna

      Kuulostaa just mun tekniikalta 😄

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.