Palasia arjestani
Palasia arjestani

Stressin tappaja nro 1!

OI000195-1

Oon ollut kaksi päivää loman jälkeen töissä ja tuntuu kuin lomaa ei olis ollutkaan! Oon aina ollut sellainen tyyppi etten vie työasioita kotiin saati ota töistä stressiä,  mutta nyt voin sanoa että on yhdellä pienellä ihmisellä liian paljon tekemistä. Ei mitään kovin suurta hommaa mut monta miljoonaa pientä. Olin tänään töiden jälkeen ihan puhki. Tiedättekö tunteen kun pää on aivan liian täyteen ahdettu muistettavia asioita ja to do- lista tuntuu kilometrin pituiselta? Mulla ei liikkunut kotiin päästessä mielessä kuin yksi ajatus: treenaamaan ja helvetin äkkiä!

Kyykkäsin salilla niin että perse soi! Tarkoituksena vain ja ainoastaan saada työasiat mielestä ja mikään ei auta pään tyhjentämiseen paremmin  kuin kunnon treeni. Suosittelen kunnon hikitreeniä aina kun stressiä pukkaa ja pää vaatii tyhjennystä. Juoskaa, tanssikaa, kyykätkää tai mitä vaan kunhan tympeät työasiat poistuu mielestä! Jälkeenpäin fiilis on loistava eikö seuraava työpäivä ahdista ollenkaan 😉 Loppuillan aion vain rentoutua, vähän siivoilla ja katsella vaikka pari jaksoa Fitnesspäiväkirjoja!

Onko teillä stressaava työ tai elämänvaihe ja kuinka pidätte stressin kurissa?

Kommentit (14)

  1. Nimetön

    Omastakin kokemuksesta voin kertoa, että pitkittyneessä stressitilassa elimistön ollessa todella kuormittunut liian raskas liikunta on vain pahaksi. Minulla oli mm. stressistä johtuvaa unettomuutta ja ruokahaluttomuutta, silti jatkoin treenaamista samalla teholla kuin aiemminkin, koska tokihan liikunta tekee hyvää mutta lopulta väsähdin totaalisesti, kun elimistö ei enää vain jaksanut. Eli kovaan stressiin liikuntaa kyllä mutta kevyemmin. 🙂

    • Jonna

      Jep, pitkittyneenä ei missään nimessä pidä kuormittaa elimistöä kovalla treenillä. Omakohtaisesti tarkoitin tällaista ”kevyempää” stressiä. Kyllähän jokaisen se täytyy ymmärtää että jos kärsii unettomuudesta ja ruokahaluttomuudesta niin kroppaa ei pidä rasittaa kovalla liikunnalla vaan nimenomaan kevyellä liikunnalla ja pehmeillä lajeilla. Välillä tekee hyvää olla treenaamattakin!

      Toivottavasti asiasi ovat jo paremmin 🙂

    • Nimetön

      Ymmärsin sun pointin ja oonkin kyllä samaa mieltä kanssasi, että liikunta tosiaan on stressaajalle vain hyväksi! 🙂 Tarkoitus ei ollut mitenkään moittia vaan tuli tosiaan mieleen kommentoida, kun oman tilanteen paheneminen on nyt niin ajankohtainen. Yritin liikkua edelleen suht aktiivisesti, arvelin ruokahalun sillä palaavan kun liikun tarpeeksi mutta eihän se niin sitten mennytkään. 🙂 Hiljalleen alkaa näyttää paremmalta vaikka en vielä täysin olekaan toipunut.

    • Jonna

      Oothan saanut apua stressitilasta selviytymiseen? Varmasti siinä kestää oman aikansa jos kroppa ja pää on junttautuneet kunnolla jumiin. Toivon että paranet pian ja pääset myös liikkumaan <3

    • Nimetön

      🙂 Olen onneksi! Valitettavasti voimat loppuivat henkisesti ja fyysisesti lähes kokonaan, hyvä että jaksoin kävellä lähikauppaan ja kotiin mutta pikku hiljaa jaksan enemmän. Sopiva liikunta tekee tässä vaiheessa niin hyvää keholle ja mielelle, kovasti odotan toipumista ja voimien palaamista. 🙂

    • Jonna

      Jes, mahtavaa kuulla 🙂

  2. Oikea personal trainer

    Elimistö ei tunnista tuleeko ns. stressitila elimistöön liikunnasta vai stressaavasta tilanteesta. Tämä sinun mukaasi stressintappaja siis itseasiassa lisää stressiä joka ihmisellä on valmiiksi. Kyllä tänne sivulle saa näköjään kuka tahansa kirjoitella….

    • Jonna

      No kas kun itse olen aina saanut avun nimenomaan liikunnasta! Asiahan on totta kai ihan eri jos kyse on pitkittyneestä stressitilasta. Hetkellisiin itselläni toimii parhaiten nimenomaan kova treeni mutta jos stressiä on jatkunut pidempään niin sitten kevyempää liikuntaa, kävelyä, joogaa, pilatesta.. Henkilökohtaisesti en kyllä jäisi vain kotiin makaamaan ja miettimään asioita mutta toki jokainen tavallaan… Mikä sinun suosituksesi on stressin poistamiseen? Neljän seinän sisällä makaaminenko?

  3. Olet idiootti

    Vasta jutun lukemisen jälkeen katsoin kuvan, enkä hämmästynyt yhtään kun sieltä tuijotti ylipainoinen ihminen. Stressitilassa elimistö erittää erityisen paljon kortisolihormoni, joka a) stressitilanteessa erittyy VIELÄ runsaammin treenatessa b) aiheuttaa keskivartalolihavuutta ja painon nousua. Elimistö ei tajua onko kyseessä rankka liikunta vai stressaava työpäivä…

    • Jonna

      Ylipainoinen 😀 😀 😀 😀 Kiva provo hei! Mee ny vähän ittees..

  4. Sari

    Apua en kestä näitä kommentteja täällä :DD hei maalaisjärkeä voi käyttää, tässä tekstissä puhuttiin parin päivän työstressistä ja erityisemmin aivojen rasituksesta ni eiköhän se oo okei mennä sillon reenaan ja vähän tyhjentään mieltä 😀
    Ja eiköhän jokainen tunne oman kroppansa parhaiten että mikä helpottaa hetkelliseen stressiin tai mikä pitkäkestoisempaan. Kyllä mäkin pitkäkestoisen stressin aikana harrastaisin kevyttä liikuntaa, sillä liikunta erittää mielihyvähormoneja ja ainakin parantaa omaa mielialaa. Mutta kukin tyylillään.
    Ps. Jonnako ylipainoinen? Joo moro 😀

    • Jonna

      Mulla on henkilökohtaisesti aina toiminut liikunta apuna stressiin ja on sitä mullakin joskus olut niin paljon että yöunet meni. Lähtökohtaisestihan kannattaa aina selvittää mistä stressi aiheutuu ja pyrkiä siitä eroon. Mulla sen aiheuttaa tällä hetkellä suurempi työtaakan mutta tiedän ettei se ole ikuista 🙂

      Nuorempana vedin ekana stressaantuneena kännit. Ei ollu apua 😀

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

      Esim tuolta voi jokainen käydä lukemassa stressistä ja sen hallintakeinoista. Tekis hyvää varmasti Oikealle Personal Trainerillekin 😉

  5. Elina

    Hahhhahhaaa, täältähän sai kommenteista hyvät naurut! 😀 Oon kyllä sun kanssa samaa mieltä, työhuolet saa parhaiten pois mielestä kun käy kunnon treeneissä! Itsellä on usein tapana mennä suoraan töistä treeneihin, sitten kotona illalla saa hyvällä omalla tunnolla rentoutua eikä työasiat tule mieleen pyörimään. Nyt olen joutunut tämän viikon olemaan poissa boxilta lievän flunssan takia ja kyllä huomaa että töistä kun tulee suoraan kotisohvalle makoilemaan niin ne työasiat jää paljon herkemmin mieleen pyörimään.

    • Jonna

      Joo kyllä näin on, mulla sama juttu! Kipeenä oleminen on ihan hanurista, täytyy laittaa sormia ristiin mut en oo pitkään aikaan ollu kipeenä!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.