Outikarita
Outikarita

Ruokapäiväkirja ja ruokavalioremppa

Ruokapäiväkirja, pitkästä aikaa!

Yhdessähän vaiheessa näitä tein joka viikko ja sitten siirryin viikon parhaisiin paloihin, mutta nyt on olleet jo jonkin aikaa tauolla ja näitä on kaivattu! Näiden ei ole tarkoitus olla 100% täydellisiä ravitsemuksellisessa mielessä, vaan riittäviä mulle. Nyt oli aika pienen ruokavaliorempan, niin päätinpä samalla kuvata kaikki viikon ruuat ja tehdä kunnon ruokapäiväkirjan tänne. Hieman viime viikon ruokapäiväkirjaan vaikutti oma sairastelu. Olin siis maanantain vielä ihan terveenä, mutta siitä sitten loppuviikko tulikin sairasteltua flunssassa/angiinassa ja kyllähän tämä vaikutti myös noihin syömisiin. Sairastelun takia teki myös tiukkaa pysyä uusissa tuulissa ruokavalion suhteen, mutta homma klaarattiin lähes täydellisesti suunnitelmien mukaan!

Ruokavaliorempan ajatuksena mulla on
-päästä sokerikoukusta irti
-vähentää maidon ja gluteenin määrää
-lisätä kasviksia (etenkin vihreitä), marjoja ja hedelmiä
-vähentää punaista lihaa
-lisätä kasvisruokaa
-tarpeeksi nestettä!

Mulla on atooppinen iho ja paljon allergioita. Muutamia vuosia sitten, kun myös keräsin kaikki flunssapöpöt itseeni ja iho voi huonosti päätin kokeilla maidon ja gluteenin karsimista ruokavaliostani. Silloin avuksi pyysin MT Personal Traningin Tuukalta ruokavalio-ohjeet, joita lähdin noudattamaan. Lähinnä ajatuksena, että mites sitten syön kun en syö maitoa ja gluteenia niin paljoa enää. Hera päädyttiin jättämään käyttöön esim. smoothiehin ja vuohenmaitojuustoa (feta/halloum), käytin myös. Kaurahan oli sallittu vilja ja en nipottanut ja ostanut varmasti gluteenitonta kauraa vaan ihan perus Elovenaa, jossa saattaa tietysti olla toisista viljoista jäämiä. en muutenkaan ollut nollatoleranssilla maidon ja gluteenin suhteen, mutta niiden käyttö väheni merkittävästi.

Tuolloin ruokavaliolla oli paljon positiivisia vaikutuksia. Näitä vaikutuksia oli sairastelun vähentyminen, ihon kunnon paraneminen ja kuukautiskierron lyheneminen 5,5 viikosta 4 viikkoon. Raskaana ollessa taas söin kaikkea ilman rajoittamista ja iho oli raskauden myötä hyvässä kunnossa. Kuitenkin viime talvena iho alkoi taas oireilemaan, mutta täysimetyksen aikana en halunnut ruokavaliostani mitään rajoitella. Kesän iho voi aina hyvin! Nyt syksyn tultua taas on iho oikein räjähtänyt!

Nyt lähdin liikkeelle samoilla ajatuksilla. Nyt viikon jälkeen on vaikea sanoa tuloksia. Kaksi ihmistä kertoo mun hoikistuneen ja kyllä, joku nesteturvotus on kropasta lähtenyt liikkeelle. Vaikutuksia on nyt kuitenkaan vielä vaikea sanoa näin lyhyen ajan perusteella ja vieläpä kun olen ollut kipeänä, mutta tällä ajatuksella nyt myös jatketaan!

Sitten se ruokapäiväkirja

Ajatuksena oli noudattaa noita yllä olevia ajatuksia tiukemmin ma-pe ja sitten viikonloppu ottaa rennommin. Kuten sanottua, tähän ruokapäiväkirjaan on vaikuttanut paljon se, että olen ollut kipeänä enkä kauheasti ole jaksanut panostaa ja välillä on syöty vaan mitä sattuu käteen helposti tarttumaan, kuten pe illan nakit. Myöskään ei ole tarvinnut niin paljoa syödä kun on paljon makoillut ja toisaalta myös kurkku oli niin kipeä ja olo muutenkin todella kurja tuossa ke-pe, niin ei siinä edes niin paljoa ollut ruokahaluja…

Eihän tässä näy muuten myöskään se nesteen määrä, mutta paremmin on tullut juotua kun on kiinnittänyt siihen huomiota ja teetäkin tullut litkittyä enemmän mitä ruokapäiväkirja näyttää.

Mun aamut on alkaneet jo pitkään tuollaisella viherdrinksulla. Laitan isohkoon lasiin kylmään veteen c-vitamiini poretabletin ja teelusikallisen viherjauhetta, toimii!

MA

Aamupalana smoothie, jossa mansikoita, punaherukoita, mustikoita, banaania, vaniljaheraa, öljyä, macaa ja inkivääriä
Lounaana viikonlopulta jäänyttä auralohta, uunijuureksia ja tomaattia
(Auralohta ei nyt voinut poiskaan heittää ja aurasta huolimatta siis söin!)
Päivälliseksi linssi-kasviskeittoa
Iltapalaksi riisikakkuja, 2 kanamunaa, tomaatti, mandariini ja teetä

TI

Aamupalana smoothie, jossa mansikoita, punaherukoita, mustikoita, banaania, vaniljaheraa, öljyä, macaa ja inkivääriä
Lounaana edelleen sitä auralohta, superriisiä, höyrytettyä parsakaalia ja tomaattia
Päivälliseksi linssi-kasviskeittoa
Iltapala, joka jäi kuvaamatta… Banaanilettu mansikkabonnella ja marjoilla

KE

Kerrottakoon alkuun, että sairastettiin pojan kanssa kummatkin ja poika nukkui pitkät päiväunet mun kainalossa. Siinä kohtaa kipeän pojan uni oli mun syömistä tärkeämpi, en halunnut nousta kun poika ei olisi välttämättä jatkanut uniaan ilman mun kainaloa… Niinpä multa jäi lounas väliin ja kovassa nälässä lipsahti sokerin ja maidon puolelle, mutta ei ees haitannut!

Aamupalana edelleen samaan tapaan tehty smoothie marjoista ja banaanista
Välipalana Rikun joku turkkilainen jugu mansikkahillolla ja hedelmiä
Päivälliseksi vähän askeettisen näköistä, mutta hyvin maustettua riisiä, kanaa ja maissia, nopsaan kyhättynä
Iltapalan banaani-mustikkajädeä eli 1 jäinen bansku, mustikoita, vaniljaheraa, pieni loraus kauramaitoa ja öljyä ja sauvasekoittimella surauttaen

TO

Aamupalana marja-banskusmoothie samaan tyyliin edelleen
Lounaana munakas, tomaattia, parsakaalia ja riisiä
Päivällisenä kanaa ja uunijuureksia
Iltapalana banskujädeä samoin kuin keskiviikkona

PE

Aamupalana smoothie
lounaana Cafe steinerin salaatti kanalla, aurinkokuivatulla tomaatilla, viinirypäleillä ja oliiveilla. Ja mukaan kuuluvat patonginpalat napsein myös!
Päivällisenä tomaatti-pinaattimunakasta ja riisiä
Iltapalana tosi outoa settiä, nimittäin riisikakkuja banaanilla, kunnon lihanakkeja ilman jauhoja tai muuta turhaa, viinirypäleitä

LA

Aamupalana smoothie
Päivällisenä possupihviä, perunamuussia, bernaisekastiketta ja höyrytettyä porkkanaa a´la Riku
Rommirusinajädeä
Iltapalana riisikakkuja, 2 kanamunaa, tomaatti, viinirypäleitä ja teetä

SU

Isänpäivä!
Herkkuaamiainen
Päivällisenä Nepalilaista
Kakkukahveilla Rikun vanhempien luona
Iltapalana riisikakkuja, kanamuna, paprikaa ja vielä jädeä!

Nyt tässä pikkuhiljaa toivutaan ja jaksetaan taas enemmän tehdä ajatustyötä ja viettää paremmin aikaa keittiössä. Saas nähdä mitä tällä viikolla löytyy lautaselta, mutta samalla linjalla jatketaan! Oon itse ihan tyytyväinen ainakin starttiin!

Lue myös!

Ruokapäiväkirja kesäkuulta

Olennainen odottaja, hyvinvointia sulle! Vielä ehdit osallistua arvontaan!

Isänpäivän puuhat ja moninaiset ajatukset

Kuka mä oon?

Kommentit (6)

  1. Tympiintynyt

    Pääsikö nuha jälleen tekstiisi?

    • outi

      Pääsi varmaan tympiintynyt 😊

  2. Tinde

    Nam! Itse sain hyviä vinkkejä 😊👍

    • outi

      Tosi kiva kuulla 🙂

  3. Tuija

    Hyvältä näyttää! Muuten, mitä öljyä laitoit smoothiehen? Maistuuko läpi? 🙂

    • outi

      Smmothieissa käytän rypsiöljyä jaei maistu läpi 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.