Ilmastoystävällinen ruokavalio

Ilmastoystävällinen ruokavalio on puhuttanut tällä viikolla…

Mähän sain reilu kuukausi sitten haasteen, syödä vähintään kerran viikossa vegaaniaterian. Ajattelin, että eipä ole paha, eikä se lopulta ollutkaan, vegaaniaterioita on tullut usempikin viikkoon. Aamiainen on saattanut vegaaninen ollakin ja… Öö ja ja, siihen se sitten jäikin ajatus jumiin. Usein kasvisruuassa mulla on mukana juustoa tai muuta maitotalaoustuotetta, kananmunaa tms. ja ateria ei sitten olekaan täysin vegaaninen. Huomasin myös jumiutuvani liiaksi proteiiniajatuksen ympärille, mistä proteiininlähde, sellainen erillinen selkeä proteiininlähde. Loppujen lopuksi, tarviiko joka aterialla sitä proteiinia olla kovinkaan paljoa, joskus se riittävä määrä voi tulla ilman sitä erillistä selkeää proteiininlähdettäkin. Olen monille vegaanisille proteiininlähteille allerginen, joten vegaanivalio jäisi mulle suppeaksi ja siinä kohtaa miettisin myös, saanko kaikkia ravintoaineita. En koe muutenkaan, että haluaisin luopua täysin eläinperäisistä tuotteista. Haasteen kuitenkin otin vastaan ja kuten jo mainitsinkin, vegaaniaterioita on tullut syötyä kyllä jo paljon enemmänkin kuin kerran viikossa.

Tällä viikolla jonkin verran keskustelua on aiheuttanut WWF:n laatima suositus eläinperäisten raaka-aineiden määrästä ilmastoa ajatellen. Tuntuu, että monilta meni ohi keskustelussa se pointti, että suositus oli laadittu ilmastoa ajatellen. En väitä etteikö siinä voisi olla kiistanalaisia asioita, en ole asiaan sen isommin perehtynyt. Suositukset ei kuitenkaan mun mielestä vaikuttaneet mahdottomilta, mutta en myöskään niihin sano täysin sitoutuvani. Tarkastellaanpa mitä siinä sitten oli.

WWF ja ilmastoystävällinen ruokavalio

Korkeintaan kerran viikossa punaista lihaa

Tämä on meillä ollut pitkään yhetenä ajatuksena, että maks. kerran viikossa tehtäisiin punaisesta lihasta ruokaa. Joskus saatetaan syödä usemminkin varsinkin jos tulee ulkona syömistä viikkoon myös, joskus ei syödä koko viikkona. Tai no, leikkeleitä meillä kyllä kuluu ja sitä voisi vähentääkin. Kuitenkin kun tehdään vaikkapa nyt jauhelihasta ruokaa, niin syödään sitä 2-3 päivää yleensä. Yhden päivän ruokia harvemmin harrastetaan.

Broileria muutaman kerran viikossa

No problemo!

Korkeintaan 6 kananmunaa kuukaudessa

No tää tuntuu tosi vähältä. Tosin tuntuuko vaan? Tällä viikolla en ole syönyt kuin yhden kananmunan, mutta sitten ruuan seassa sitä on tullut ainakin makaroonilaatikon muodossa. Poitsu tosin saattaa ylittää tän määrän mua useammin, kun valkuaiset on hänen herkkuaan ja usein eväänä mukana jos syö lounasta kodin ulkopuolella. Toisinaan taas munia kuluu enemmänkin ja esimerkkinä yhteen banaanilettuun tai munakkaaseen uppoaisi jo puolet kuukauden suosituksesta, joten tosinaan ylittyy rutkastikin!

Korkeintaan lasi maitoa tai muutama siivu juustoa päivässä

Entäs jugurtti, se varmaan lasketaan tuohon määrään mukaan, lasi maitoa/lasi jugurttia? Ehkäpä? Noh, maitoa ei juurikaan kulu meillä, mä käytän kotona latteeni kauramaitoa (iKaffea). Ruuanlaittoon ja puurojen tekoon yhä enemmän kauravalmisteita käytetään meillä ja ollaan jo jonkin aikaa näitä suosittu, mutta myös maitotaloustuotteita käytetään ja mies haluaa kahviinsa pienen lorauksen maitoa, mutta se onkin aika minimäärä. Juustoa meillä kuluu juurikin leivän päälle suurinpiirtein tuo suositeltu määrä, joskus enempi ja sitten joskus jotain salaattijuustoa tai ruokaan jotain juustoa. No silloinhan tuo suositus kyllä ylittyy kun tehdään juustoa sisältävää ruokaa. Poika tykkää raejuustosta hirmuisesti ja tykkään muuten minäkin, mutten viimeaikoina niin hirmu usein ole syönyt. Jugurttia meillä kuluu jonkin verran, itselläni ei siltikään joka päivä. Tässä kohtaa en nyt lähtisi meidän tottumuksia enempiä viilailemaan…

Kotimaista kestävästi pyydettyä kalaa

Kalaa itseasiassa terveysnäkökulmasta olisi meidän hyvä syödä useamminkin, mutta entäs sitten tämä suositus. Purkkitonnikalaa syödään jonkun verran ja lohta, joka on joko suomalaista tai norjalaista. Kovastikaan meillä ei muuta kalaa kulu. Merenelävistä rapuja kyllä. Tonnikala ja ravut kannaattaakin tsekata, että on kestävästi pyydettyjä ja niissä on MSC-merkintä. Mä oon vähän kalaronkeli ja se näkyy näiden kalaruokien suppeudessa meillä…

Pääasiassa kasviksia

Kasviksia on monestakin syystä hyvä syödä monipuolisesti ja kasvisruuasta voi kyllä saada maukasta ja täyttävää ihan yhtälailla. Pelkkien kavisten lisäksi toki muut vegaaniset liseukkeet täydentämään ruokaa. Meillä kyseeseen tulee mm. pavut ja linssit. Soija, pähkinät ja kikherneet taas ovat poissuljettuja mun ruokavaliosta. Pastassahan myös on reilusti proteiinia ja esim. parsa yllätti mut proteiinimäärällään, toki parsaa saa syödä aika paljon, jos haluaa saman määrän proteiinia saada, kuin mitä punaisesta lihasta. Mun kasviswokkilounas kuitenkin sisältää nykyään aina parsaa väh. 100 grammaa muiden kasvisten lisäksi ja täysjyvänoodeleita annoksen, näistä tulee jo ihan sopiva määrä proteiinia minun tarpeisiini ajatellen juuri sitä, ettei sitä joka aterialla tarvi olla niin hirmuisesti ja joskus tähän voi lisätä vaikka papuja tai linssejä mukaan, jotka tuovat hyvin sitä proteiiniakin lisää (joku muu voisi lisätä vaikka soijarouhetta, tofua tai kikherneitä).

ilmastoystävällinen ruokavalio

Valintoja ilmaston kannalta

Itse en halua lähteä mihinkään tiukkaan ruokavalioon, mutta voihan tämän suosituksen kautta ottaa pohdintaan omia tottumuksiaan ja tapojaan ja miettiä, voisiko tehdä vielä joitain valintoja eri tavoin ilmaston kannalta. Ei kaikkien tarvi tehdä kaikkea mahdollista ilmaston kannalta, mutta voi miettiä mitkä voisi olla niitä omia valintoja, näkyvätkö ne ostoskärryssä ja ruokalautasella vai jossain muussa asiassa. Musta jokaisen pienikin valinta on tärkeä. On musta hassua ajatella, ettei sillä ole merkitystä mitä me täällä pienessä suomessa tehdään, kun…. Mä vaan ajattelen niin eri tavoin! Pienistä puroista kasvaa isompia ja esimerkin voima on myös valtava. Monet munkin ekovalinnat on lähteneet siitä, kun joku ystäväni on tehnyt niin. Kun teot näkyvät tai kuuluvat muille, se lisää tietoutta ja jokainen voi poimia helpommin laajemmalta skaalalta itselleen sopivia valintoja.

Teetkö saa tietoisesti ilmaston kannalta ruokaan liittyviä valintoja?

Teen laajemmin meidän perheen ”ekoteoista” oman postauksensa, nyt keskityttiin tähän ruokavalion näkökulmaan.
Teen myös vegaaniruokakoosteen maaliskuulta ensi viikolla!

Lopuksi linkki WWF:n suositukseen

WWF:n suositushttps://www.instagram.com/p/BvqyERcnDxi/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=yaah8okltq8t

WWF:n ruokaopas

Lue myös

VKO 12 heviä ruokaa ja vähän liikuntaakin

IG

@outikarita

Kommentit (5)
  1. Sain kipinän juuri sinulta tuosta vegaani haasteesta ja alkanut sitä kautta miettimään omaa syömistä. Melko paljon kasvis-, vegaaniruokaan kielteisesti suhtautunut ennen, mutta nyt olen innostunut katsomaan sen tuomia mahdollisuuksia. Ilmasto asoita muuten kyllä miettinyt, mutta en ruuan osalta, mutta nyt myös sekin alkaa muuttua. Kiitos esimerkistä sinulle!

  2. Sellainen vinkki vielä, että noita maitopohjaisia jugurtteja voi kivasti ainakin silloin tällöin korvata vegaanisilla, esim. kaurajugurtit on ihania, soijasta en ite tykkää 🙂

    En itekään ole vegaani, syön paljon halloumia, mozzarellaa ja fetaa, joskus ihan tavallista kreikkalaista jugurttia mutta noita vegaanisia jugurtteja oon ihan huomaamattanikin ostanut paljon 🙂
    En oo kauheasti perehtynyt sun ruokailutottumuksiin mutta annan aina vinkiksi muillekin että jämäkasviksista saa ihan parhaat kasvissosekeitot. Siihen jos laitat vaikka kaurakerman, sekin on näppärästi vegaaninen 🙂

    En ala käännyttämään, en voi sietää sellaista ja pienetkin muutokset on tosi tärkeitä, on vaan kiva muistuttaa tollaisista pienistäkin asioista jotka on aika huomaamattakin kasvisruokia ja usein helposti vegaanisiakin! 🙂 ❤

    1. Kasvissosekeitot onkin näppäriä ja hyviä 😋
      Kaurajugu on myös hyvä vaihtoehto 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *