Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Voi, voi tuota Dovea…

Moni on varmasti törmännyt Doven uuden Visible Effects Body Lotionin mainoksiin, jotka kuulostavat todella lupaavilta.

Itse pakkaus lupaa tuotteesta näin:

”Patentoidu Multi-Layer Complex –yhdistelmän sisältämä läpimurtokoostumus hoitaa ihon uloimman osan kaikkia kerroksia* -ulottuen aina kauniin ihon lähteelle asti.”

Mainoksista on saanut jopa sellaisen kuvan, että voide oikeasti kosteuttaisi ihoa jotenkin poikkeuksellisen syvältä. Valitettavasti joudun kuitenkin paljastamaan teille, että vaikka voide kyllä tekekin juuri sen, mitä se lupaa, saa se lupauksensa kuulostamaan vähän turhan erityiseltä.

Jotta hommasta saisi kiinni, täytyy ihon rakenne ymmärtää yksinkertaisella tasolla.

Ihohan koostuu kolmesta kerroksesta: epidermiksestä, dermiksestä ja ihonalaisesta kudoksesta.

Epidermis on se, johon kosmetiikalla ja hoitotuotteilla saadaan vaikuttaa. Dermis, eli verinahka on se, josta iho saa ravintonsa ja jossa mm. verisuonet näin ollen asustavat. Sinne ei siis saa mennä häiriköimään.

Itse epidermiksessä on useita eri kerroksia, joista ihosolut nousevat kerroksesta toiseen aluksi pulleina ja ravinteita täynnä olevina, mutta pikkuhiljaa kuolleiksi, litteiksi ja tyhjiinimetyiksi muuttuneina.

Näin ollen koko epidermistä voisikin ajatella juuri niinä ”ihon uloimman osan kaikkina kerroksina”, jotka Dove mainostaa voiteensa kosteuttavan. Voidehan mainostaa ”ulottuvansa aina kauniin ihon lähteille asti” ja mikäs muukaan se paikka voisi olla kuin tyvisolukerros (stratum basale), josta solut saavat alkunsa. Loogista olisi, että voide ulottuisi sinne ja kosteuttaisi ja säännöllisesti käytettynä hoitaisi ihosoluja koko niiden matkan (keskimäärin muuten n. 28 päivää) ihon pinnalle asti. Juuri sellaisen mielikuvan tämä tuote luo, jos termit eivät ole hallussa.

Voiteen juju paljastetaan kuitenkin sen pakkauksessa. Kerrataan:

”Patentoidu Multi-Layer Complex –yhdistelmän sisältämä läpimurtokoostumus hoitaa ihon uloimman osan kaikkia kerroksia* -ulottuen aina kauniin ihon lähteelle asti”

Huomatkaa tähti (*). Pakkauksessa nimittäin lukee alempana näin:
”*stratum corneum”

Suomeksihan tämä siis tarkoittaa, että Dove ei itseasiassa ole puhunutkaan kosteuttavansa mitään muuta kuin tuota ihon päällimmäisen kerroksen päällimmäistä kerrosta (eli stratum corneumia). Ihmismieli on vaan kuvitellut sen oikeasti puhuvan epidermiksen monista kerroksista!

Tuo pieni tähditetty osa antaa anteeksi kaikki lupaukset ja toimii laiopillisena porsaanreikänä tuotteelle. Harmi vaan, ettei tavallinen kuluttaja todellakaan ymmärrä tätä jekutusta.

Dove siis päätti itse, että stratum corneumin eli sarveiskerroksen kerroksia (joita yleensä jo itsessään pidetään yhtenä epidermiksen kerroksena) voisikin nyt kutsua useaksi eri kerrokseksi. Ja no, pitäähän se tavallaan paikkansa, sillä sarveiskerros kyllä koostuu n. 15-20 kerroksessa olevista soluista.

Voide siis tosiaan tekee sen, mitä se lupaa. Jutun juju onkin vain siinä, ettei se itseasiassa lupaa mitään erikoista, mihin eivät muutkin voiteet kykenisi.

Siihen en ota kantaa, ovatko he kehittäneet jonkun ihmeyhdistelmän -purkissa kolmanneksi printattuun Dihydroxypropyltrimonium chloride kun on Unileverin oma yhdistelmä, jonka he kertovat kosteuttavan tehokkaasti, mutta josta en (vielä ainakaan) löytänyt mitään ulkopuolista faktaa. Muuten voiteen sisältö näyttää varsin tyypilliseltä vartalovoiteen sisällöltä pehmittävine aineineen.

Voide kuitenkin kosteuttaa ja pehmittää ihoa mukavasti ja jättää ihon pinnalle mukavan (silikonien avittaman) sileyden. Tarkempaa kommenttia tulossa pullon tyhjennyttyä.

Doven mukavat Aidon kauneuden puolesta -kampanjat ovat jotenkin vedonneet minuun, mutta tämä tuote mainoslauseineen sai jotenkin aikaan pienen ärsytyksen sarjaa kohtaan. Sori, Dove, mutta pisteesi ropisivat nyt ja pahasti.

Ps. Olenkohan jotenkin myöhässä, kun huomasin vasta nyt Unileverin ostaneen Tigin? Oletteko te olleet tästä tietoisia?

Kommentit (23)

  1. tarie

    mitä mieltä olet selluliittivoiteista? esim clarinsin total body lift "ehkäisee rasvojen varastoitumista rasvakudokseen, tehostaa rasvojen hajoamista, aktivoi aineenvaihduntaa ja parantaa ihon pinnan kuntoa." lähes kaikissa selluliittivoiteissahan sanotaan voiteen vaikuttavan rasvakudokseen, mikä on täysin mahdotonta! tuotteenhan täytyisi silloin mennä epidermiksen ja dermiksenkin läpi subcutikseen. miksi tällaista edes keksitään? miten selittäisit asian asiakkaalle? miten saan tuotteen myytyä, jonka lupaukset eivät pidä paikkaansa?

  2. Maria

    Mä rakastan sua.

    En sinänsä tiedä kovinkaan yksityiskohtaisesti kosmetiikasta, kemikaaleista ja ihmisen anatomiasta, mutta riittävästi, ja olen myös kuullut puolueettomilta asiantuntijalähteiltä riittävästi yleispätevää kritiikkiä koko touhusta, että pidän noin lähtökohtaisesti kaikkea kosmetiikkaa vähän kusetuksena. 😀 Että niinkun mut pitää aina vakuuttaa ihan oikeasti, ei vain mainoslauseilla (joita en koskaan usko, vaan mietin aina millä eri tavoilla tämä on nyt ihan silkkaa skeidaa taas x)) eli lähinnä jonkun oikeasti asiantuntevan ja KRIITTISEN ihmisen perusteluilla 😛 Nyt siis olen kyllä todella iloinen tästä blogista! ^^

  3. Nimetön

    Tarie: Itse en niihin usko. Joidenkin kiinteyttävien tuotteiden huomaa kyllä vaikuttavan nestekieroon niin, että pissattaa enemmän, mutta selluliittituotteisiin en usko.
    Asiakkaille sanon, että tuotteen käyttä saa ihon pinnan tuntumaan sileämmältä. Tämä ei ole vale ollenkaan, sillä tuote nimenomaan tekee sen. Sileämmältä iho ei kyllä pysyvästi ainakaan näytä.
    Meillä kiinnitettiin koulussa huomiota juuri tähän, mitä voi sanoa valehtelematta ja siksi olen yrittänyt keskittyä nimenomaan puhumaan siitä, miltä iho _tuntuu_ jonkun tuotteen laiton jälkeen. Monesti asiakas voi ymmärtää sen niin, että iho myös näyttää joltakin, mutta minä yritän puhua tällaisissa tuotteissa vain tunnusta.
    Ja jos asiakas kysyy minulta suoraan, että lähteekö voiteella selluliitti, niin kyllä minä sanon ihan rehellisesti, että ei lähde. 🙂

    Maria: Minusta olisi ihanaa, jos ihmiset kiinnittäisivät enemmän huomiota tuotteiden sisältöihin, jolloin meitä ei enää edes yritettäisi johtaa niin paljon harhaan. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *