Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Propagandaa

Istuin tässä yhtenä päivänä erään maailmanlaajuisen kosmetiikkajätin tuotekoulutuksessa ja kuuntelin tarinoita merkin uutuustuotteista.

Kouluttaja kertoi merkin lanseeranneen juuri uuden voidelinjan, jonka voidetta voidaan ehdottomasti pitää markkinoiden tehokkaimmin kiinteyttävänä voiteena. Noin vaatimattomasti sanottuna.

Kouluttaja kertoi, kuinka voiteen avulla kiinteä iho rakennetaan alhaalta ylöspäin. Kaikki heidän jaottelemansa ihon viisi kerrosta hypodermiksestä dermikseen ja epidermikseen kiinteytyvät ja dermiksen kollagenit saavat vahvistusta. Oltiin jopa havaittu, että kun ihon solut jaettiin kasvoilla tietynlaisiin alueisiin ja yksiköihin ja käytettiin voiteita säännöllisesti voitiin havaita, että kasvojen iho kutistui yhden tällaisen yksikön verran. Tai ainakin jotain sinne päin.

Kyseessä olisi mieletön tuote, joka mullistaisi kaiken ja ylettyi ennennäkemättömän syvälle ja vieläpä ennennäkemättömällä tavalla.

Kuuntelen koulutuksissa aina hämilläni tätä saamaani informaatiota ja niin tiedän muutaman muunkin kollegani tekevän.

Innokas kouluttaja paasaa asiasta sellaisella paatoksella, että hänen sanaansa on lähestulkoon pakko uskoa. Hän näyttää kuvia ihosta, taulukoista ja käyristä sekä kertoo tutkimustuloksia ja ”faktoja” ja onnistuu oikeasti saamaan aikaan sellaisen tunteen, että tämän kaiken on pakko olla totta.

Tilanne on hämmentävä. Varsinkin kun tietää, ettei kosmetiikka saa imeytyä ihon pintaa syvemmälle. Ympärillä koulutustilassa pauhaava propaganda on kuitenkin sen verran voimakasta, että itselleen tulee pieni uskonpuute. Vaikka tiedän ihan tasan tarkkaan, ettei kosmetiikkatuote saa vaikuttaa noin ja vieruskaverinikin tietää sen, ei asiaa vaan voi kyseenalaistaa ääneen suuren ryhmäpaineen alla.

Tunnen olevani kuin pohjoiskorealainen salademokraatti, joka vaipuu polvilleen muiden esimerkin mukaisesti hallitsijan edessä suunnitellen kuitenkin samaanaikaan mielessään loikkausta.

Yritän vaivihkaa etsiä kännykälläni kosmetiikkalainsäädännöstä suoran lainauksen, jossa sanottaisiin, ettei kosmetiikka saa imeytyä ihon pintaa syvemmälle. Jotta voisin puhua ääneen tällaisen koneiston edessä, olisi minulla oltava jotain todella, todella tukevaa, johon voisin nojata. En löydä.

Tilanne on absurdi. Tiedän ihan satavarmasti, ettei kosmetiikka saa vaikuttaa tavalla, jolla meitä juuri aivopestään sen vaikuttavan, mutta tällaisissa tilanteissa epäusko ottaa vallan. Ei kai tuollainen makkinajätti voisi valehdella meille noin räikeästi ja ottaa sitä riskiä, ettei moisella olisi mitään seurauksia? Kai heidän on tiedostettava, että joku valvoo tätä??

Tässä kohdassa tajuan merkin löytäneen porsaanreikänsä. Sitä, mitä tässä tilassa nimittäin tapahtuu, ei valvo kukaan.

Kosmetiikkamainontaa valvotaan nykyään jonkun verran, mutta nämä koulutustilaisuudet eivät ole suoraa mainontaa. Nämä eivät ole mainontaa suoraan kuluttajille, nämä ovat myyjien aivopesua. Ja kun myyjät aivopestään uskomaan tuotteiden mielettömyys ja käsittämätön teknologia, on myyntikin taattu. Ei mikään virallinen taho tule kertomaan sille yksittäiselle kosmetiikkamyyjälle, joka myy sadatta purkkiaan tätä tehovoidetta, että hei, valehtelet asiakkaille väittämällä, että tämä parantaa ihosi kollageenit siihen kuntoon, mitä ne olivat parikymmentä vuotta sitten. Näin ei vaan tapahdu. Eikä kukaan koulutukseen osallistunut mene taatusti kantelemaan sen sisällöstä kellekään. Ja niin, kenelle tästä edes voisi kannella?

Markkinajätti on tajunnut, että paras tapa saada myyntiä on aivopestä tuotteiden myyjät (joista yleensä maksimissaan puolet on kosmetologeja, vähintään neljännes ihonhoitoa vähemmän opiskelleita maskeeraajia ja neljännes alalle sattumalta päätyneitä alalle kouluttamattomia ihmisiä), joiden kautta viimeinen viesti asiakkaalle kulkeutuu. Voin mennä takuuseen, ettei yhtäkään meidän koulutuksessa näkemäämme kuvaa tai räikeimpiä valheita tulla näkemään yleisissä, lehtiin painetuissa mainoksissa, sillä niitä valvotaan jonkun verran.

Poistun koulutuksesta kuin herätysliikkeen kokouksesta. Tunnen, kuinka minut on yritetty aivopestä ja näen kollegoideni kasvoilta, että osaa se on purrut. Asioita ei kuitenkaan lähdetä suuremmissa ryhmissä kyseenalaistamaan, sillä osa on uskonut asian ja osa ei ja jos menen ääneen sanomaan, etten usko, saan asiaan uskoneilta vaan pahaa silmää ja kommenttia siitä, että olen ehkä väärällä alalla jos myyn tuotteita, joihin en edes usko.

Ja niinhän se onkin. Jatkossakin pyrin kiertämään asiakkaideni kanssa kaukaa tämän aivopesua harrastavan kosmetiikkajätin ihonhoitotelineet, sillä en vain usko niihin.

Kommentit (35)

  1. Anonyymi

    Opiskelen kampaajaksi ja vaikka noita incejä käydään koulussa läpi ihan uskomattoman vähän, ilman mitään oikeaa päämäärää ja se sisältö ei tunnu ketään kiinnostan niin silti mulle on tullut välillä aivopesty olo. Opettaja kun puhuu niin tietävästi ja innolla asiastaan. Järkytyin kuitenkin kun työharjoittelupaikassani erään jättimäisen firman edustaja alkoi pitämään meille kolmelle paikallaolevalle pitkää luentoa silikoneista ja siitä kuinka ne ovat nykyään kaikki parempia kuin 90-luvulla, jolloin niistä tuli mörkö, kuinka silikonit ovat kaikki vesiliukoisia ja kuinka joissain tuotteissa sitä on ja joissain ei, suurimmassa osassa heidän tuotteistaan ei sitä ollut kun mies purnukoita katsoi. Mua ärsytti tyypin ylimielisyys ja tietämättömyys (esim. jokaisessa tyypin ei-silikonia sisältävässä tuotteessa oli ihan incin kärkipäässä vähintään yksi tai kaksi erilaista), toinen harjoittelija oli lähes yhtä kriittinen mun kanssani, mutta kolmas paikalla ollut henkilö, vakituinen työntekijä oli täysin aivopesty. Harmitti tuon työntekijän puolesta ja harmitti kuinka ylimielisiä ja asiastaan tietämättömiä ihmisiä on myyntiä tekemässä. Meni usko edustajien muuhun kuin myynnilliseen osaamiseen.

  2. Anonyymi

    Ja nyt kun on arvailtu, että aivopesua harrastava kosmetiikkajätti olisi Loreal tao Lancome, muistuttaisin, että ne ovat SAMA ASIA.

    Loreal = Lancome = Biotherm = Yves Saint Laurent (YSL)= Maybelline = The Body Shop (!!!) = Ralph Lauren = Giorgio Armani = Garnier = Vichy Redken …

    LOREAL on todellakin kosmetiikkaJÄTTI…

  3. kummastunut

    Miksiköhän tätä kommenttiani ei julkaistu? Ei tässä minusta ole mitään sensuroitavaa tai mitään, mitä ei jokainen asioita seuraava tiedä.

    Jos tuota ei jokainen jo arvannut, L'Orealista täytyy olla kyse. L'Oreal toimii aivopesun ja miljoonamainonnan ohella kosmetiikkamaailmassa muutenkin varsin mafiamaisin ottein, kaappaa yrityksiä, jotka uhkaavat heidän myyntiään, muuttaa kaappaamiensa yritysten, mm. The Body Shopin etiikaltaan erittäin kyseenalaiseksi (L'Orealhan ei ole koskaan suostunut eläinkokeettomaan testaukseen ja tuotantoon ja jarruttaa alalle tarvittavaa lainsäädäntöä loputtomiin), ja on muuttanut mm. Body Shopin ja aiemmin suosimani Biothermin tuotteet inhottaviksi, ihoa rääkkääviksi silikoni-, säilöntäaine- ja hajustepommeiksi.

    L'Oreal-yhtiöitä on kymmeniä ja lista on hämmästyttävä. Kannattaa googlata haulla L'Oreal brands tai kopioida tämä linkki selaimeen: http://www.loreal.com/_en/_ww/brands-l-oreal.aspx

    Itse olen pysynyt tietoisesti erossa L'Orealin kaikista merkeistä jo vuosia, koska mielestäni minun ihonhoitoni vuoksi ei yhdenkään KOE-eläimen (mikä sanakin!) tarvitse kitua tuskallisten kosmetiikkatestien uhrina ja lopulta kuolla laboratoriossa. Pelkkä ajatuskin kääntää vatsan ympäri.

    • Anonyymi

      Ennen palopuhetta ja syytöksiä kannattaa varmaankin tutustua edes Biothermin uusimpiin lanseerauksiin, jotka ainakin oman infoni mukaan ovat parabeenittomia.

      Muutenkin julkinen lokaan vetäminen saattaa kiinnostaa L´Orealia, joten joku voisi linkittää nämä kaikki sinne.

    • virve

      Minusta on itseasiassa melko huvittavaa, ettei kellekään ole edes tullut mieleen ehdottaa mitään muuta firmaa.

      Itse en tosin edelleenkään ota kantaa siihen, mistä koulutuksesta oli kyse.

    • Anonyymi

      Anonyymille:

      Jokainen saa esittää oman mielipiteensä asiaan, ja tottakai firmoista voi jakaa omia kokemuksiaan ja mielipiteitään.

      Ja virvehän ei tosiaan ole missään vaiheessa maininnut yhtäkään firmaa nimeltä.

  4. Anonyymi

    L'Orealia veikatessa sisällytin siihen Lancomet, Maybellinet ymv. Sen verran agressiivista mainontaa harrastaa. Mainoksia on paljon, jopa tvssä, niissä esiinyy poikkeuksetta joku hyvin tunnettu julkkis ja joka tuotteen kohdalla on keksitty/löydetty joku uusi mullistava proteiini tai aminohappo tmv…
    -vanilla

  5. Marja

    Wau mikä kirjoitus!
    <3

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *