Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

PROMOOTIOOYHTEISTYÖ

Yksi kuuma aihe blogikommenteissa tuntuu olevan käyttämäni termi ”promootioyhteistyö”, joten halusin postata kaikille aiheesta kunnolla.

Kuten yhä edelleenkin, mainitsen aina esittelemieni tuotteiden yhteydessä mistä ne ovat peräisin. Kerron, olenko ostanut tuotteen, onko se tullut minulle töistä vai olenko saanut sen blogini kautta (tällöin lähettäjä voi olla firma itse, merkin maahantuoja tai firman PR-puolta hoitava yritys). Mielestäni olen pitänyt tästä hyvin kiinni, sillä se on minunkin etuni mukaista.

Jos ostan tuotteen, haluan kertoa olleeni siitä itse niin innoissani, että halusin tuhlata siihen ja kertoa kosmetiikkatilanteeni olevan siinä vaiheessa, että tarvitsin sitä.

Jos saan tuotteen töistä, haluan korostaa, että tosiaan sain sen ja oli se sitten millainen tahansa, en välttämättä olisi itse investoinut siihen, sillä minulla kuitenkin riittää muutenkin purkkia ja purnukkaa.

Piilomainonta on Suomessa laitonta, joten jos tuote on saatu blogin kautta käytettäväksi, on siitä pakko mainitakin. Kuten ennenkin, olen maininnut tämän yhä aina postauksen yhteydessä tekstini seassa. Ongelmana on vaan se, että silti joku tekstin huonosti lukeva aina kysyy, että mistä ostit ja miksi ostit jne. ja halusin löytää sopivan sanan kuvaamaan ja korostamaan sitä, että tuote on tosiaan lähetetty minulle tuotteen, merkin tai firman promoamismielessä (sillä siitähän siinä tottakai on kyse, sanoi lähettäjä mitä tahansa) enkä ole itse ostanut sitä. Halusin jotain, josta lukija näkee asian selvästi ilman, että hänen täytyy hakea sitä tekstin seasta.

Jostain syystä tuon yhden sanan lisääminen postauksien loppuun tuntuu kuitenkin vaikuttavan moniin, vaikka mitään muuta muutosta ei ole tapahtunut.

Minua lähestytään jonkun verran juurikin merkkien, maahantuojien tai PR-firmojen kautta ja minulle lähetetään tuotteita kokeiltavikseni. Korostaisin, että minun EI ole mikään pakko kirjoittaa näistä mistään enkä niin läheskään aina teekään. Minä valikoin tuotteiden joukosta ne kiinnostavimmat tuotteet, eli ne, joista minä itse innostun tai arvelen lukijoideni innostuvan. En kiinnostu kaikista, vaikka joku ehkä niin luuleekin ja joskus joku postaus voi nimenoman pohjautua siihen, että muistan jonkun joskus kyselleen jotain. Minulla on nytkin tulossa postauksia tuotteista, joista en itse välttämättä syty, mutta joista tiedän teidän joukossanne olevan lukijoita, jotka taatusti syttyvät ja teillehän minä tätä kirjoitan!

En koe, että on keltään lukijoistani pois, jos otan vastaan tuotteita, joista sitten bloggaan teille niiden hyviä ja mahdollisesti huonoja puolia valottaen. Päinvastoin koen, että näin moni välttyy turhilta harhaostoksilta joko voidessaan suoraan mennä ostamaan tuotteen, jonka kaltaista on etsinytkin tai tajutessaan, ettei tuote todellakaan ole sitä, mitä he hakevat. Ja juu tiedän, että joku huutaa ja kiroaa, kuinka typerää yhden ihmisen on kasvattaa kosmetiikkavuoriaan, mutta voin onneksi myös kertoa, että olen aika tehokas kosmetiikan eteenpäinlaittajakin…

Moni on myös olettanut, että koska saan tuotteita, on minun pakko kirjoittaa niistä pelkkää hyvää, sillä miksi minä muuten kirjoittaisin niistä hyvää.

Niin hellyyttävä kuin tämä peruspessimistinen ajatus onkin, on minun ravisteltava tätä ajatusmaailmaa hieman. Kun saan tuotteita kokeiltavikseni, pääsen usein valikoimaan, mitä tuotteita saan. Tällöin teen taustatyöni hyvin ja poimin nimenomaan niitä tuotteita, joihin itse uskon jo valmiiksi (näin esimerkiksi parin viimepäivän Acorellen tuotteiden kanssa). Tällöin sattuu todella harvoin huteja. Aina en pääse valikoimaan tuotteita ja jos saamieni tuotteiden joukosta löytyy tuotteita, jotka ovat kategoriaa ”ihan kiva, mutta ei mitään erityistä sanottavaa”, jätän niistä kirjoittamisen kokonaan väliin.

Toki voisin aina kirjoitella niitäkin postauksia, jotka kertoisivat, että saamani tämän ja tämän merkin tuote oli ihan kiva, mutta ei mikään erikoinen, ja että se ja se shampoo kyllä pesi ihan kivasti mutta on ihan samanlainen kuin nämä viisi muutakin, mutta koska aikani on rajallinen ja jos tuote hukkuu täysin massaan, niin miksi minä vaivautuisin kirjoittamaan tai te edes lukemaan? Ja jos tiedän tuotteen olevan täyttä kuraa, niin en edes halua sitä kotiini!

Tykkään kirjoittaa kosmetiikasta. Nautin purkkien kanssa räpläilystä ja niihin paneutumisesta. Ja minulla on näistä niin hirveästi asiaa ettette uskokaan! Nytkin minulla on kirjoitettuna postauksia kuukaudeksi eteenpäin parhaimmillaan kaksi per päivä ja tietokoneen muistiossa ja kamerassa ainekset pariinkymmeneen lisää, koska minulla vaan on niin hirveästi kerrottavaa ja esiteltävää! En minä vaan ehdi enkä ole kiinnostunut kirjoittamaan turhanpäiväisistä tuotteista! (Ja tiedättekö, miten hommaa sekoittaa se, jos saankin yhtäkkiä jonkun mielttömän tuotteen, josta olen niin innoissani, että haluan postata siitä heti. Kaikki ajastetut postaukset on laitettava uuteen järjestykseen!)

Tämä blogi on vähän kuin minun oma naistenlehteni, jonka päätoimittajaa saan leikkiä. Haluan, että lukija tietää tarkalleen, mitkä tuotteet olen saanut, mutta en halua menettää asemaani luotettavana bloggaajana enkä usko, että tuotteiden kehuminen turhaan olisi kannattavaakaan. Minulle ei makseta yhtään mitään tuotteiden blogissani esiintuomisesta, eli rahan vuoksi en sitä tee. Enkä todellakaan koe, että minun kannattaisi kehua huono tuote hyväksi ja pilata omaa luotettavan asiantuntijan mainettani ihan vaan siksi, että sain sen muutaman euron arvoisen mascaran/luomivärin/voiteen/minkä ikinä tahansa. Minulla on tuotteita jo valmiiksi, eli se ei vaan olisi sen arvoista. Ja voin kertoa, että kyllä minua tottakai loukkaa pahasti, että siitä huolimatta, kuinka avoimesti ja rehellisesti olen teille yrittänyt puuhistani täällä kertoa, epäilee joku silti aina moista.

Olen yrittänyt saada lukijani näkemään, etten kehu saamiani tuotteita turhaan pitämällä hyvää huolta siitä, että oikeasti perustelen, miksi ne ovat hyviä. Tuotteita täytyy esitellä monelta kannalta ja niitä täytyy jopa mahdollisesti vertailla muihin vastaaviin, ettei lukijalle tule sellainen olo, että homma on pelkkää mainosta. Ja jos esittelemäni juttu ei ole kosmetiikkaa, on sen todellakin oltava sellaista, mistä itse ihan oikeasti innostun. Näen oikeasti usein paljon vaivaa enkä koskaan esittele tuotetta teille vain siksi, että suostuisin olemaan ilmaiseksi kirjoittava mainos.

Lifestyle-blogeissa näiden blogin kautta saatujen tuotteiden esittely on usein erilaista. Joku tuote vilahtaa postauksessa hieman ja sen saaminen ja nimi ovat korkeintaan sivulauseessa mainittuna ja kymmenet lukijat kiinnostuvat siitä heti. Näissä blogeissa ei kaiveta esiin perusteluja tai vertailuja, riittää kun bloggaaja itse tykkää tuotteesta tai sen sävystä. Tällöin riittää, että bloggaaja sanoo, että se ja se ripsari on muuten todella hyvä, mutta jos minä tekisin noin niin… en uskalla edes ajatella. Toisaalta olen kuitenkin hirveän ylpeä lukijoistani, sillä kosmetiikan maailmassa kaivataankin juuri sitä kriittisyyttä, kyseenalaistamista ja purematta nielemistä!

Tähän väliin olisi kuitenkin ehkä hyvä lisätä yksi kosmetiikkamyyjänä käyttämäni mantra: Ei ole olemassa huonoja kosmetiikkatuotteita, on vaan olemassa erilaisia tarpeita.

Promootioyhteistyö on siis sana, jonka halusin siis laittaa postauksien loppuun helposti huomattavaksi sanaksi, sillä yllättävän harva lukee tekstejä ajatuksella. Promootioyhteistyö tarkoittaa siis tässä yhteydessä nimenomaan tuotteen esittelyä, ei suoranaista mainostusta.

Unohdin yhtenä päivänä laittaa postauksen loppuun sanan ”promootioyhteistyö”, vaikka mainitsinkin postauksessa saaneeni tuotteen sitä ja tätä kautta. Sain samantien kommenttia sanan poisjättämisestä ja lukija toivoi, että pitäisin jatkossakin selkeästi huolta asian mainitsemisesta.

Kun lisäsin sanan, sain kommenttia siitä, etteivät postaukseni enää tunnu yhtään uskottavilta, kun niissä lukee tuo termi lopussa.

Teit siis niin tai näin, teet aina väärinpäin ja sehän nyt vaan on hyväksyttävä, ettei kaikkia voi miellyttää. Siksi ajattelinkin, että sana aiheesta on nyt vapaa.

Mitä ajatuksia tämä postaus ja tuon sanan käyttö teissä herättää? Kommenttilaatikko on avoin keskustelulle!

Ja niin: Postauksessa näkyvät tuotteet on kaikki saatu blogin kautta.

PS. Jos joku muu keksii jonkun muun selkeän napakan ilmaisun promootioyhteistyö -sanaa korvaamaan, niin kertokaa ihmeessä. Hain nimenomaan yhtä selkeää sanaa ja litaniat ”tuote on saatu blogin kautta ja pili pili pimpeli pom…” ovat mielestäni aivan liian pitkiä.

Kommentit (50)

  1. Pööpö

    Sanasta Promootioyhteistyö tulee mieleen se, että olet tehnyt sopimuksen yrityksen kanssa mainostamismielessä, kuten muutama lukija oli jo kommentoinut. Blogilahja ja blogiyhteistyö ovat paljon mukavempia sanoja!:)

  2. Taikku

    En ole itse kertaakaan ajatellut, että kehuisit jotain tuotetta oman edun tavoittelemisen vuoksi. Mihin tämä maailma on menossa jos mihinkään ei voi luottaa..? Blogilahja oli sanana hyvä, mutta ihan se ja sama onko se promootioyhteistyö vai muu. En käsitä miten jotkut ei oo tajunnu sanan merkitystä 😀

  3. Anonyymi

    Minulle on "alusta" (vaikkein ihan alusta asti olekaan blogia seurannut, myöhemmin lukenut kyllä. Kuitenkin jo pidemmän aikaa) asti ollut varsin selvää, että osa tuotteista on saatu blogin kautta. Jaa miksikö?! No siksi, että olet sen joka postauksessa varsin selkeästi maininnut.

    Älä anna häiritä itseäsi, jos ihmisillä ei ole sisälukutaitoa…

    Jäi vaan hämäämään, että miksi kommentoida blogia/postausta, jos ei edes vaivaudu lukemaan sitä kunnolla…

    -Tiia

  4. Anonyymi

    Lisäksi muistan jo joistain hyvin alkuvaiheen postauksista lukeneeni, että Virve on saanut tuotteita ilmaiseksi. Muistan tämän maininnan, koska se oli minulle ihan uusi asia. Tosin en ole mikään aktiivinen blogien seuraaja (tämän lisäksi vain muutama, eikä niistä yksikään ole mikään lifestyle blogi!).

    Miksi oi, miksi joku jaksaa nillittää tälläisestä? En usko, että Virve kertoisi tuotteista epärehellisiä mielipiteitä. Johan siinä menisi maine absoluuttisena kosmetiikkaguruna.

    Olisiko pelkkä maininta "lahja" (vaikka eri värillä otsikon/tekstin perässä) huono idea?
    -Tiia

  5. Maria

    Mielenkiintoisia nuo lakijutut, joita pari kommentoijaa on nostanut esiin, toivoisin todella, että joku asioista tietävä joskus ottaisi oikein asiakseen selvittää tämän asian. Olisi tietysti hyvä, jos sitä käsiteltäisiin jossain isommassakin mediassa, ja tehtäisiin tuota rajanvetoa voittoa tavoittelevien yritys-blogien ja yksityishenkilöiden pyörittämien blogien suhteen. Kiinnostava aihe, ja olen itsekin ollut siinä käsityksessä, että piilomaininta kenen tahansa ja missä tahansa tekemänä on laissa kielletty.

    Tuosta sanasta promootioyhteistyö… On otettava huomioon sekin, halutaanko tehdä rajanvetoa sellaisiin postauksiin, jotka nimenomaan ovat mainostarkoituksessa tehtyjä ja sovittuja juttuja, versus sitten nämä pyytämättä saamiset, joissa ei ole mitään sopimusta siitä, että tuote ikinä päätyy blogiin saakka. On ikään kuin ainakin kaksi erilaista tapaa tuoda tuotteita esiin blogeissa, ne, joihin liittyy jonkinlainen sopimus ja ne, joihin ei liity mitään sopimusta. Kiinnostavana näkökulmana… 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *