Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

…och hon kan banna, banna dig så hårt…

Minusta on ihanaa huomata, että kosmetiikkamainontaan puututaan välillä.

Tiedän, että olen asian suhteen puoli vuotta jäljessä, mutta se ei silti vähennä yhtään iloani.

Raippaa selkäänsä otti sillä kertaa L’oreal ja vieläpä tuplana, kun sekä Lancomen että Maybellinen meikkivoidemainoksiin puututtiin.

Hyvä Englanti, olet yhä enemmän ja enemmän lemppari ulkomaani!

Asiaa koskevan artikkelin pääset lukemaan täältä. (Ja tässä puolestaan BBC:n versio kyseisestä uutisesta.)

Mutta on jotain uudempaakin reagointia tapahtunut. Tämä toinen reaktio syntyi suureksi yllätyksekseni viime joulukuussa USA:ssa, jossa CoverGirlin ripsivärimainos bannattiin sen lupauksien ja ne kumonnoiden pikkupränttien vuoksi.

NaturLuxe Mousse Mascan luvattiin Procter&Gamblen omistaman CoverGirlin mainoksen mukaan tuplaavan yksittäisten ripsien tuuheus ja tuntuvan silti ripsissä 20% kevyemmältä kuin markkinoiden kalleimman mascaran (ihme lupaus jo toki tämäkin…), mutta pikkupräntti ilmoitti silti, että mainoksen lopputulos on saavutettu kuvanmuokkauksella.

Kosmetiikkamainonnassa on yleistä, että mainosteksteissä voidaan isolla luvata jotain, mutta pikkupränteissä tarkentaa, kuinka asia oikeasti on, sillä eihän kukaan lue pikkupränttejä. Tällä kertaa kuitenkin päätettiin, ettei näin vaan voi tehdä.

’You can’t use a photograph to demonstrate how a cosmetic will look after it is applied to a woman’s face and then – in the mice type – have a disclosure that says ”okay, not really.”’

-Andrea Levine, The National Advertising Division
Tätä asiaa koskevan artikkelin voit lukea esimerkiksi täältä.

Kommentteja? Ajatuksia jaettavana asian tiimoilta?

Kommentit (11)

  1. Anonyymi

    Useiden kosmetiikkamainosten lupaukset ovat kyllä niin hölmöjä että pistää miettimään, uskooko kukaan oikeasti että ne toteutuisivat! Omat ajatukseni tästä aiheesta ovat hieman ristiriitaiset, sillä vaikka kuvia muokataankin hyvin rankalla kädellä, niin kyllähän meikkivoidemainos jossa mallilla on kaunis, tasaisen värinen iho, myy paremmin kuin mainos, jonka mallin iho on epätasainen. Hieman kaksipiippuinen juttu:)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *