Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Not so eko

Minulle tulee aina välillä töissä sellainen olo, että haluaisin soittaa Greenpeacelle.
En sillä, että olisin huolissani Itämeren saimaannorpista tai laivan päästöistä, vaan ihan vaan sillä, että tahtoisin ilmiantaa muutamia tavarantoimittajia ja -valmistajia.
Joku sarja tykkää pakata kolme tuotetta samaan pahvipakkaukseen.

Toinen sarja tykkää vaan muovittaa kolme tuotetta yhteen.

Ylivoimaisesti vihatuin sarja kuitenkin tykkää pakata pakkauksettomina myytävät tuotteet erillisiin pahvipakkauksiin ja muovittaa ne vielä kolmistaan yhteen.

Eräs sarja tykkää lähettää jokaisen testerinsä erillisiin minigrip-pusseihin pakattuina. Suoraan sanottuna raivostuttaa purkaa testeritoimitusta, jossa on esimerkiksi uuden kahdenkymmenen sävyn huulipunalajitelman testerit kaksina kappaleina muutaman mascaratesterin ohella ja jokainen on yksittäin pussitettu. Tätä se hieno pakkausteknologia on! Ei kone osaa pakata ekologisemmin.

Eräs merkki kuitenkin puolestaan omistaa ilmeisesti vain yhdenkokoisia pahvilaatikoita ja lähettää suurinpiirtein kaiken tavaransa niissä. Tämä samainen merkki sai minut puhkumaan pyhää vihaa hetki sitten avatessani sieltä tulleita paketteja.

 
Tottakai parikymmentä marcaraharjaa täytyy pakata isoon pahvilaatikkoon ja pehmustaa kunnolla. Näiden kirjekuoressa lähettäminen kun olisi varsin typerää. Silloinhan joku pitäisi palkata tekemään se koneen puolesta!
Myös tämä kuvassa näkyvä valkoinen pahvikyltti vaatii ehdottomasti pehmustetun pahvilaatikon eikä sitä suinkaan voinut laittaa vaikkapa sitten topattuun kirjekuoreen. (Kuvassa kyltti on väärinpäin, se ei siis ole tyhjä.)
Ylivoimaisesti eniten vihaksi kuitenkin pisti lopputulos. Kuinka paljon tavaraa veikkaatte olleen pakattuna tähän roskamäärään:
Tässä vastaus:
Noiden kaikkien roskien sisään meni tämä pieni, kasaan taittuva meikkipussi, muutama pieni hyllynreunaan tarkoitettu pahvikyltti sekä puhtaita mascaraharjoja. Lisäksi mukana oli toki kolme merkin voidetesteriä (normaaleissa 50ml muovisissa, melko iskunkestävissä purkeissa), mutta koska haluan pitää työni, jätän paljastamatta niitä ja sitä kautta juoruamatta, mistä merkistä oli kyse.
Kun sitten vielä ottaa huomioon, että hyllynreunakyltit olivat liian isoja telineeseemme emmekä laivan tax freessa käytä puhtaita mascaraharjoja asiakkaille tuotteiden demoamiseen  kuin hyvin harvoin, oli koko lähetys täysin turha kolmea testeriä lukuunottamatta.
Jos joku siis vetää johtopäätöksiä merkkien ekologisuudesta pelkästään katsomalla tuotteiden myyntipakkauksia niin voin kertoa, ettei se todellakaan paljasta koko totuutta!

Kommentit (22)

  1. Anonyymi

    Harmi, ettet voi kertoa mistä merkistä on kyse. Ei meinaan tee mieli tukea tuollaista touhua. 🙁 Itsekin olen kemppariosastolla purkanut lähetyksiä, eikä kyllä ole tuollaista tullut vastaan!

  2. Eini

    Tuo pahvilaatikon käyttäminen kirjekuoren sijasta tuo mieleen työni eräässä Suomalaisessa matkapuhelin firmassa. Työskentelin lähettämössä ja yleensä lähettelin kännyköitä, mutta joskus lähettelin muutakin tavaraa: akkuja, latureita, tarroja, jotain osia mitä en tunnistanut. Ekan kerran kun lähetin tarroja kysyin opastalta, että eikö ole kirjekuoria, mutta tyyppi opasti käyttämään pienintä laatikkoa ja sitten laitettiin kuplamuovia täytteeksi…

    Myöhemmin päädyin erääseen toiseen suuren Suomalaiseen yritykseen pakkaamoon töihin. Koska eräs linja oli useamman kuukauden korjauksessa tilattiin tuotetta Puolasta. Jostain oudosta syystä sitä ei voitu Puoleassa pakata oikeisiin pakkauksiin vaan se pakattiin Puolassa puolan pakkauksiin. Eli tuote pussiin, pussi laatikoon, laatikot pahvina alle kuormalavalle. Suomessa sitten laatikot puretiin ja pakattiin oikeisiin laatikoihin, takaisin samoille lavoille mitkä tulivat Puolasta ja uudet pahvit lavojen päälle.

  3. Anonyymi

    Nuohan ovat kaikki kierrätettävää materiaalia! Tuo pakkausmäärä nyt on pientä verrattuna siihen jos tuotteet pakattaisiin pehmopusseihin tai muihin vastaaviin, saavat meinaan osakseen aika rajua kohtelua logistiikkaketjussa kulkiessaan, rikkoutuessaan se vasta energiaa, aikaa, vaivaa ja rahaa kuluttaakin ja silloin on ekologisuus kaukana. Kuinka pitkän matkan ja monen mutkan kautta veikkaisit tuon tavaramäärän kulkevan?

    P.S. Ei ole vielä yhtään varastoa vastaan tullut, jossa olisi kone pakkaajana.. Ne on yleensä ihmiset, jotka sen tekevät.

  4. Anonyymi

    Heh, pakko nyt vielä on kuitata Virve, että taitaa olla myös oma toimintasi aika kaukana ekologisuudesta 😀

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *