Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

No huhhuh!

Huhhuh! Sanonpahan vaan, että maissa kosmetiikkamyyjänä työskenteleminen on himpun verran vähemmän vaativaa kuin laivalla. Ihan vaan päästäkseni myymään laivalle kesällä kosmetiikkaa pariksi kuukaudeksi jouduin tekemään tänään (ainakin minun mittakaavallani) varsin sekopäisiä juttuja.

(Ja niin, menen siis tosiaan kesäksi oman työni ohella töihin opiskelujeni aikaiseen työharjoittelupaikkaani pariksi kuukaudeksi.)

Olen siis tänään Lohjalla Meriturvan pelastumiskoulutusyksiköllä kouluttautumassa laivatyöskentelyä varten ja pienen teoriaosuuden lisäksi vietin iltapäivällä yhteensä kolme tuntia hyvinkin märissä olosuhteissa. Opettelimme lauttojen laskua, pelastuslautoille menoa, kellumaan vedessä yksin ja yhdessä niin jonkun sortin märkäpuvuissa kuin myös tavallisissa kangashaalareissa, jotka näyttivät suoraan vankilasta revityiltä. Hommaa ei helpottanut yhtään se, että Lohjan Meriturvan yksikön isoon altaaseen saadaan luotua varsin realistisia olosuhteita tuuli-, allto- ja ties millä sadekoneilla. Oli kyllä melko onnistuneet simulaatiot!

Täytyy sanoa, että merihätään joutuminen on kyllä (yllätys, yllätys) melko vetistä hommaa. Ei ole kivaa repiä ihmisiä pelastusveneeseen tai seilata pienessä, pimeässä ja märässä pelastuslautassa, kun kaikilla on häslinki päällä, sade ja tuuli hakkaavat lautan kattoa, aallot keikuttavat niin penteleesti ja happikin tuntuu loppuvan. Lautassa olisi ehkä pitänyt tehdäkin jotain, mutta itse kykenin vain keskittymään hengittämiseen ja olemiseen, etten olisi muiden huviksi ja viihteeksi oksentanut keskelle pientä ja kumista lauttaa.

Oli myös varsin jännää hypätä pimeästä lautasta pimeässä veteen, jossa ympärilleni pujotettiin silmukka, jonka avulla minut nostettiin todella hyvin aitoa tilannetta ja merenkäyntiä jäljitellen ylös taivaisiin ”helikopteriin”. Saattoi ehkä hieman pelottaa silmukan nokassa pyöriminen ja erityisesti mahdollinen putoaminen, sillä minun huonolla arviointikyvylläni korkeutta oli varmasti toistakymmentä metriä…

Hieman myös pelotti ”laivan kannelta” mereen (eli altaaseen) hyppääminen. Päällä oli toki pelastusliivit ja matkaa oli vain seitsemän metriä, mutta tällaiselle korkeita paikkoja ja uimahyppyä inhoavalle se ei todellakaan ollut herkkua. Hyvä etten alkanut parkumaan! Selvisin tuostakin kuitenkin kunnialla ja minutkin saatiin yli laidan.

Käsivoimiani on myös koeteltu ja olen kiivennyt sekä laivan reunaa vasten heitettyjä irtotikkaita että verkkoa pitkin kohtisuoraan ylös ”kannelle”. Olisivatkohan nämäkin matkat olleet sen seitsemisen metriä ja olivat muuten pirun tuskastuttavia vettä valuvina ja jo hieman kylmissään… Alastulo kuivana oli hitusen helpompaa!

Lisäksi olen päässyt hyppäämään ”liukumäestä” alas ja kiipeämään sitä pitkin ylös sekä antautumaan pelottavalle pelastussukalle, jonka hyppääminen oli vieläkin jännempää kuin uuden deodorantin osto aikoinaan. Pakko myös mainita kylmävesialtaasta (+6), jonne pääsi (joutui!) vielä testaamaan, missä vaiheessa kylmyys muuttuu siedettäväksi. Itselleni riitti pakolliset kaksi minuuttia altaassa oloa.

Että tervetuloa vaan uuteen työpaikkaan! Tähän mennessä on riittänyt, että lyödään avaimet kouraan, näytetään peruskäytännöt ja käsketään penkoa laatikot ja myydä kosmetiikkaa…

Jatkan vielä iltaani kolmen tunnin ensiapukoulutuksella. Toivottavasti en oksenna Anne-nuken suuhun kesken elvytyksen, keinuttaa nimittäin vieläkin…

PS. Cliniquen Lash Power voi olla ns. kolmekasimarcara ja kestää hyvin hikoilua ja roiskeita, mutta jos aiotte joutua merihätään, en todellakaan suosittele kyseistä tapausta. Pysyvyys oli nimittäin 20-asteisessa vedessä aalloissa ja roiskeissa ja umpisukkeluksissa varsin heikohko!

Pieni jälkikäteen tehty lisäys: Korkeita ja huteria paikkoja kammoavana postauksen korkeudet olikin sitten arvitoitu hieman yläkanttiin. Vaikka minusta tuntuikin, että jouduin hyppäämään ihan hirrrveän korkealta, ei matka sitten kuulema virallisesti ollutkaan kuin lähemmäs viisi metriä. Lisäksi olin varma, että helikopteri sijaitsi vähintään 12 metrin korkeudessa, mutta todellinen matka olikin vain 9 metriä… No, minusta oli kyllä silti hurjaa hypätä viidestä metristä tai roikkua pelkkä silmukka kainaloideni alla yhdeksässä metrissä…. Hui!

Kommentit (20)

  1. Anonyymi

    Kaveri opiskelee merenkäyntialaa, ja on kertonut noista testeistä, mutta sinun kuvauksesi jälkeen tuntuu, että tulee ykä 😀 Siis ihan loistavan psaat kuvailla sekä kosmetiikkaa että merihätäjuttuja, pitänee käydä nukkkumaan, joo.. 😀

  2. Anonyymi

    Joo, onhan toi BST aika hurja kokemus, mut on se ihan kivaa olla suoritettuna jos kuitenkin sattuis koskus jotain. 🙂

  3. Anonyymi

    Haha, paras postaus 😀 Hauskoja tällaiset erilaiset jutut muutenkin niin kivojen varsinaisten kosmetiikkapostausten keskellä.. Hiisi, mäkin haluun tuollaisiin simulaatioihin!!!!! Kuulosti ihan yli-hauskoilta (sanoo henkilö joka saa jotain outoa iloa jo tavan hypotermia- ja pelastautumisharjoituksista autenttisissa ja ei niin jännissä oloissa…) Pitääpä harkita uraa laivalla…

  4. Nimetön

    Inkivääri: Olivat kyllä elämäni helvetillisemmät päivät. 🙂

    kiukkupussi: 🙂

    Anonyymi: Ihanaa, että sain jaettua oksettavaa tunnettani muillekin. 😉

    Anonyymi: Onneksi olin itse sentään vaan laivayhtiön räätälöimällä lyhyemmällä kurssilla, oikealla pitkällä kurssillahan tuolla olisi kelluttu vissiinkin kolme päivää. :S
    Mutta hyvä kyllä olla hallinnasa.

    Anonyymi: Hullu. 😉
    Tuon lisäksi kurssiin kuului mm. palokoulutusta ja moni on sanonut, että tuollaisen jälkeen tulee himo tehdä itsekin jotain "merkityksellisempää" työtä. Minulle ei kyllä todellakaan tullut ja olen todella onnellinen, että saan toimia tyhjäpäisenä kosmetiikkamyyjänä… 😉

  5. Siinä oli potkua – Kauneus & Terveys -blogit

    […] osa varmasti muistaa, olin kaksi viikkoa sitten perehtymässä laivatyöskentelyyn ja tekemässä vaikka mitä hurjia juttuja meripelastautumista koskien. Kaikenlaista, missä kätensä olisi hyvinkin helposti voinut teloa. Noista kaikista selvisin […]

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *