Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Mitä te puuhatte siellä Diorilla?

Diorin tuoksutalo on jo muutaman vuoden ajan puuhaillut tuoksujensa kanssa juttuja, joissa ei vaan minun mielestäni ole yhtään mitään järkeä.

Homma alkoi siitä, kun Dior vuonna 2010 päätti uudistaa vuonna 2007 myyntiin tuomansa Miss Dior Cherie Edt -tuoksun tuomalla siitä myyntiin uuden version. Tuoksun nimi pysyi samana, pakkaus lähes identtisenä (pahvipakkauksen eriväristä sinettitarraa lukuunottamatta) ja tuoksupullossakin taisi olla vain joku pieni muutos (muistaakseni korkin rusetin väri tai materiaali vaihtui?), mutta ulkoisesti kuluttaja ei edes tajunnut, että tuttu tuoksu tuoksuikin nykyään erilaiselle kuin se hänen aiemmin omistamansa kappale. Paitsi vihdoin kotona avattuaan pakkauksen ja suihkaistuaan tuoksua iholleen.

Seuraavana vuonna sama uudistus tehtiin vuonna 2002 myyntiin tulleelle J’adore EdT:lle sekä Miss Dior Cherie EdP:lle. Molempia tuoksuja varioitiin, mutta tuoksut kulkivat edelleen samoilla vanhoilla nimillään eikä kuluttaja vaan millään voinut tuoksua haistamatta aavistaa, että tuoksua oltiinkin peukaloitu ja hienosäädetty. Eihän se nyt vaan tulisi kellekään mieleenkään!

Tänä vuonna peukalointi vietiin miesten tuoksujen puolelle. Vuonna 2008 lanseerattu Dior Homme Sport muokattiin uuteen uskoon ja tuotiin markkinoille samalla nimellä ja hieman väritykseltään uudistuneella pahvipakkauksella ja uusi tuoksu olikin kuin kombinaatio vanhaa Sportia ja tavallista Diorin Hommea.

Mistä hemmetistä tuoksua käyttänyt asiakas voi aavistaa, ettei samalla nimellä kulkeva (ja lähes identtiseltä näyttävä) tuoksu olekaan enää se sama kuin mitä se on aiemmin ollut?

Diorin pakansekoitus ei lopu vielä tähän, sillä tänä vuonna Dior päätti uudistaa myös parin tuoksunsa nimet.

Miss Dior Cherie -tuoksut eivät olekaan enää Miss Dior Cherie -nimellä kulkevia, vaan lyhenevät Miss Dioriin. Ongelmana on vaan se, että Diorilla on jo valmiiksi olemassa vuonna 1947 lanseerattu tuoksu, jonka nimi myös on Miss Dior. Kosmetiikkamyyjänä näen heti tässä ongelman: Mistä minä voin tietää, minkä tuoksun asiakas tahtoo viedä tuliaisena, kun hänen paperilapullaan lukee vaan Miss Dior? Onko tämä se oikea? Vai olisiko kyseessä se vanha Miss Dior, jota meiltä ei kylläkään enää saa, mutta jota olen kyllä nähnyt muualla myynnissä?

Lopuksi haluaisin vielä lausua kaiken katkeruuteni Diorille, joka päätti lopettaa vuonna 2009 lanseeratun ja suuresti rakastamani Miss Dior Cherie L’eau tuoksun ja tuoda tilalle Miss Dior Eau Fraichen, joka on kuin suora sekoitus vanhaa L’eauta ja uudelleennimettyjä Miss Dior -tuoksuja. Tuoksu on nykyään selvästi entistä makeampi eikä enää iske minuun ollenkaan kuten ennen.

Kuulin myös huhua, että Dior vaihtaisi vielä nimet myös kahteen muuhun olemassa olevaan tuoksuunsa lähiaikoina.

Ai niin, tiedättekö muuten, miten Dior menettelee vanhojen tuotteiden kanssa uudistaessaan tuotteen? (Käsittääkseni tapa on Diorilla ihan maailmanlaajuinen, sillä olen törmännyt tähän monessa yhteydessä ja eri kauppaketjuissa.)

Jos tuote uusituu ja sen tilalle tulee korvaava tuote, on firmojen lähetettävä vanhat tuotteet takaisin Diorille, joka sitten hankkiutuu niistä eroon. Jos Dior siis uudistaa tuotteensa (eri asia kuin vain lopettaa eikä mitään vastaavaa tule tilalle), ei näitä vanhoja versioita voi koskaan löytää samaan aikaan samasta myymälästä myynnistä kuin uusia, sillä se vain on Diorin toimesta kiellettyä.

Muut sarjathan lähes poikkeuksetta antavat myydä tuotteensa pois alennusmyynnissä. Niin, paitsi Chanel, jonka tuotteita ei oikeastaan koskaan nähdä (luvallisesti) alennettuna, sillä se sotii merkin tyylikkyyttä vastaan.

Kommentteja tähän kummalliseen Diorin harjoittamaan nimipelleilyyn?

Kommentit (34)

  1. Nora M

    Nyt kaikki Dior-boikottiin!!!
    Olen ollut samasta syystä kyseiselle firmalle katkera jo useamman kuukauden. Mitä ihmeen järkeä niiden edes oli uudistaa Miss Dior Cherie edp kun se kerran oli todella monen suosikkituoksu?!

    1. virve

      Varmaan taas joku uusi pomo tahtoo jättää oman kädenjälkensä… 🙂

      Dior kyllä lukeutuu suosikkimerkkeihini siinä määrin, etten kykenisi Dior-boikottiin. Tyydyn vaan olemaan närkästynyt. 🙂

    2. Anonyymi

      Täällä toinen kosmetiikkamyyjä joka on aivan yhtä ihmeissään! Muutaman palautuksenkin olenkin jo joutunut tekemään asian tienoilta, koska monetkaan myyjistämme eivät edes tiedä että tuoksuille on mitään tapahtunutkaan!
      Itse olen Diorin vastaava liikkeessämme,eikä minuakaan näistä muutoksista ole infottu milläänlailla 😀
      Mä meinasin tippua penkiltä kun luin tuon käytännön liittyen poistuviin/uusiutuviin tuotteisiin! Meitä ei ainakaan tähänasti ole pyydetty lähettämään mitään takaisin vaan tuotteiden vaihtuessa siirrän ne alennusmyyntiin. 🙂
      Voihan käytäntö olla muuttumassa, joten valmiita ollaan!
      Oletko jo päässyt testaamaan Diorin uudistetut aurinkopuuterit???

      1. virve

        Jännä juttu, minulle tätä käytäntöä on toitotettu jo kahden eri työnantajan leivissä työskennelleenä ja Diorin toimesta, eli olen olettanut tosiaankin olevan se perusajatus ja käytöntö. Hassua.

        En ole vielä päässyt kokeilemaan kasvoille aurinkopuutereita, räpläämään kyllä. 🙂

        1. Anonyymi

          Tavara voi tulla eri "maahantuonnin" kautta, jolloin käytännöt saattavat vaihdella :). Ja tosi kurjaa uudistaa tuotteita noin, erittäin harhaanjohtavaa…

        Vastaa

        Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *