Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

L’Oréal Skin Summit – Mieltä avaava kokemus

Matkan Pariisiin ja vierailun L’Oréalille tarjosi L’Oréal.

Tulin perjantaina yötä vasten kotiin Pariisista saatuani sinne kutsun L’Oréalin vieraana ja vaikka mielessäni oli vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa, en saanut tuotettua aiheesta tekstiä eilen. Tämä johtui nimittäin siitä, että näkemykseni yrityksestä oli mullistunut niin täysin, etten oikein tiennyt miten päin olisin ja kuinka asiaa sulattelisin. Suoraan sanottuna olin hämmentynyt.

Loreal Skin Summit

Sain siis kutsun päästä käymään L’Oréalin laboratorioilla Pariisissa ja olin siitä jo etukäteen aivan suunnattoman innoissani. L’Oréal järjesti ensimmäistä kertaa Skin Summit -tapahtuman, johon osallistui n. 150 bloggaajaa ja toimittajaa Euroopasta, Kiinasta ja jopa Kanadasta asti. Meille avattiin yhdeksi päiväksi ovet maailmaan, jossa jatkuva tutkimus, tuotekehittely sekä motivoituneet ja inspiroituneet ihmiset pitivät huolen, että kuluttajat ympäri maailman pääsevät käsiksi nokkeliin innovaatioihin ja laadukkaisiin tuotteisiin.

Loreal Skin Summit

Minut tuntevat ja varmasti myös blogiani seuranneet tietävät, etten ole ollut mikään L’Oréal-fani. Olen tiedostanut, että valtavan määrän tuotemerkkejä omistava yritys tekee loistavia tuotekoostumuksia, mutta rehellisesti sanottuna minulla on ollut pieniä vaikeuksia luottaa siihen, että useissa yrityksen tuotteissa olisi muuta erityistä kuin välitön ihotuntuma. Minun mielessäni esimerkiksi L’Oréal Paris ja Lancome -tuotteet ovat yleensä kyllä tuntuneet hyviltä, mutta jos minun on pitänyt puntaroida mielessäni uskoani niiden aikaansaamiin hoitotuloksiin en ole suostunut uskomaan niihin täysin. Meikkituotteissa tiedostin tuotteiden laadun, sillä niiden taika on nimenomaan ihotunnussa, mutta muuten olen ollut todella tiukka skeptikko.

Loreal Skin Summit

Voitte uskoa, että tämä oli varsin hyvä lähtökohta tällaiselle ainutkertaiselle vierailulle. Skeptinen bloggaaja, jonka mieli on ladattu kysymyksillä ja jonka perusajatuksena on, että yritys nyt vaan on keksinyt tavan, kuinka hyvän ja uskottavan tuntuisilla koostumuksilla ja markkinointiviestinnällä voidaan tehdä rahaa. Voinkin siis sanoa yllättyneeni täysin siitä, kuinka tuo päivä vaikutti ajatusmaailmaani.

Loreal Skin Summit

Tässäkin asiassa saatiin jälleen todeta, kuinka tietämättömyys on usein rehellinen syy ymmärtämättömyydelle. L’Oréal tuottaa tuotteita laajasti ympäri maailmaa, joten minulle oli selvää, että sillä on useita tehtaita. En ollut kuitenkaan koskaan tajunnut, että tehtaiden lisäksi konsernilla oli myös useita tutkimuskeskuksia ympäri maailmaa – ja useita on tässä yhteydessä melko pieni ilmaisu, sillä nyt puhutaan käsittääkseni noin paristakymmenestä keskuksesta, jotka ovat ihan vaan keskittyneet tutkimustyöhön ja tuotekehittelyyn. Nämä keskukset työllistävät melkoisen määrän ihmisiä joten on oletettavaa, että niissä oikeasti tutkitaan asioita, ihmiöitä ja kerrytetään melkoinen määrä tietoa ihosta, siihen liittyvistä toiminnoista ja tavoista eikä vaan mietitä, kuinka huijataan koostumuksesta miellyttävän tuntuinen. Noiden lisäksi on sitten vielä olemassa erilliset tehtaat ja evaluaatiokeskukset, eli tiluksia kyllä riittää!

L’Oréal siis ihan oikeasti tekee ihan mielettömästi tutkimusta, mikä tuli minulle kaikessa laajuudessaan jopa suurena yllätyksenä, sillä olin jotenkin vain ajatellut sillä olevan ehkä yhden tutkimuskeskuksen Ranskassa ja muiden toimitilojen olevan tehtaita… Enpä vaan ollut tullut asennevammaltani ottaneeksi selvää tästä asiasta, vaikka siitä onkin verkossa helposti saatavilla tietoa.

Loreal Skin Summit

Oli mielenkiintoista päästä aina tilaisuuden tullen haastamaan merkin merkittäviä työntekijöitä kysymyksillä, sillä niitähän nimittäin riitti!

Olin itse erityisen kiinnostunut tuotekehittelyprosessista ja pääsin heittelemään siitä sopivia kysymyksiä sopiville tahoille. Halusin ensinnäkin tietää, kuinka tutkimus- ja kehittelyprosessi toimii. Onko esimerkiksi L’Oréal Parisilla oma labransa, jossa innovaatiot keksitään alusta loppuun ja jaetaanko tutkimustuloksia L’Oréalin eri merkkien kesken.

Loreal Skin Summit

Selvisi, että yrityksen tutkimus ja tuotekehittelykeskuksissa työskennellään yleisellä tasolla. Siellä tutkitaan, selvitetään, mietitään, pohditaan, ratkotaan ja löydetään niitä merkittäviä raaka-aineita sekä mullistavia yhdisteitä, joissa tuotteiden teho piilee. Siinä vaiheessa ei vielä välttämättä tiedetä, mihin raaka-aine lopulta päätyy ja kuinka sitä tullaan käyttämään, eli tutkimuskeskuksien löydöt ja havainnot päätyvät yhteiseen ”koriin”, johon teoriassa kaikilla yrityksen tuotemerkkien omilla tuotekehittelytiimeillä on sitten pääsy.

Loreal Skin Summit

Halusin tietysti tietää, että kuka sitten päättää, mille merkille esimerkiksi se uusi löydetty superaine päätyy. Viimekädessä päätöksen tekee kuulemma toimitusjohtaja, joka päättää saamiensa tietojen perusteella, lähteekö tehoaine vaikkapa edullisemman L’Oréal Paris -merkin käyttöön vai Lancomelle. Monet ”koriin” päätyneet keksinnöt ovat kuitenkin usein oikeastaan vapaata riistaa, jota eri tuotemerkkien kehittelytiimit voivat sitten hyödyntää omalla tavallaan ja adaptoida innovaation merkilleen tunnusomaisella tavalla.

Loreal Skin Summit

Kuinka löydetystä tehoaineesta sitten tulee se täydellinen tuote? Tässä vaiheessa kehiin astuvat juuri nuo tuotemerkkien omat tuotekehittelytiimit, jotka tietävät tutkimuskeskusten löytöjen perusteella, että käyttämällä uutta löydettyä tehoainetta 6-prosenttisena seoksena kyetään sen avulla vaikuttamaan juonteisiin ja pigmenttimuutoksiin. Tässä vaiheessa projekti siirtyy vaikkapa sille L’Oréal Parisin omalle tuotekehittelyporukalle, jonka tehtävänä on ratkaista, kuinka tuo tehoaine saadaan hyödynnettyä tuotteessa parhaalla mahdollisella tavalla.

Loreal Skin Summit

Tuotteiden formulointi on aivan suunnattoman kiinnostavaa, sillä tehoainetta ei voida tietenkään vain heittää mihin tahansa purkkiin. L’Oréalilla korostetaan jatkuvasti sitä, kuinka tärkeää heille on, että tuote on paitsi toimiva, myös aisteja miellyttävä. Sen on siis myös tunnuttava hyvältä, näytettävä hyvältä ja tuoksuttava hyvältä. Koska tuotteiden formulointi on kemiaa ja moni yllättävä seikka voi vaikuttaa lopputulokseen, on todella haastavaa yrittää löytää se täydellinen koostumus, joka on paitsi tehokas myös miellyttävä käyttää – ja sitten vielä varmistaa, että sen valmistaminen onnistuu myös parin tuhannen litran erissä eikä vain pienessä laboratorion astiassa!

Loreal Skin Summit

Sain tuon päivän aikana niin paljon tietoa L’Oréalin tuotekehittelyn laajuudesta, että olin varsinaisen hämmentynyt asioita jälkikäteen miettiessäni ja huomasin katsovani yrityksen tuotteita aivan uusin ja yhtäkkiä todella luottavaisin silmin. Jos tuotemerkki olisi vain se rahanahne markkinajätti, jollaisena olin sitä mielessäni etukäteen hieman pitänyt ja  jolle tärkeintä olisi vain hyvän tuntuisten tuotteiden tekeminen, ei se todellakaan pitäisi noin laajaa tutkimustyöhön keskittynyttä verkostoa yllä, joka taatusti kustantaa sille vuositasolla omaisuuksia.

Loreal Skin Summit

Pääsimme päivän aikana tutustumaan niin moneen eri tapaan testata tuotteita, että kun yhdistin mielessäni tutkimuskeskusten toiminnan laajuudeen ja näköjään varsin helposti mitattavissa olevat tutkimustulokset en keksinyt enää mitään syytä miksi en innostuisi tulevaisuudessa L’Oréalin alaisuudessa olevista tuotemerkeistä.

Voisikin sanoa, että reissu oli minulle todella mieltä avaava, sillä sen ansiosta koin minulle auenneen aivan uuden kosmetiikkaosaston, jonka tuotteisiin suhtaudun nyt aivan erilailla. Aiemmat ajatukseni yrityksestä ovat sabotoineet hieman tuotekokeilujani, sillä me kaikkihan tiedämme, että osa kosmetiikkatuotteen käyttökokemusta on myös usko siihen ja minä en ole ennen uskonut L’Oréaliin. Nyt voin kuitenkin sanoa, että skeptikon mielenkiinto on herätetty ja luottamus voidettu. Olenkin aivan mielettömän kiitollinen L’Oréalille tästä saamastani tilaisuudesta päästä kurkistamaan yrityksen kulisseihin, sillä sen ansiosta kosmetiikkamaailma avautui minulle jälleen aivan uudesta vinkkelistä!

Loreal Skin Summit

Päivän aikana vastaanotin niin paljon tietoa, että siitä riittää näpyteltävää muutamaankin postaukseen. Yksi asia, jonka uskoisin monia kiinnostavan on se paljon kohottu L’Oréalin suhde eläinkokeisiin, mihin minulla on nyt varsin hyviä vastauksia ja joihin palaan mahdollisimman pian saatuani tekstin kasaan!

Loreal Skin Summit

Mikä on teidän suhtautumisenne L’Oréaliin ja sen alaisiin tuotemerkkeihin? 

Kommentit (24)

  1. Maiju

    Lorkku ja kaikki sen alaiset merkit on tiukassa boikotissa sen vuoksi, että yhtiön omistaa merkittävältä osin Nestlé. Boikotoin kaikkea Nestlén alaista ja se lista on aivan jäätävän pitkä. Välillä harmittaa, että juuri joku L’Oréalin (tai sen omistaman merkin) tuote vaikuttaa todella kiinnostavalta, kuten nyt vaikka se Body Shopin korkean suojakertoimen aurinkovoide kasvoille, joka postauksesi mukaan on koostumukseltaan kuin unelma. Ei auta meikäläisen muu, kuin jäädä odottamaan, että joku muukin tuottaa yhtä hyvän koostumuken aurinkosuojavoiteen, ja kärvistellä siihen asti lähmäisten ja tahmaisten aurinkorasvojen kanssa.

  2. Tästä en enää luopuisi: Gua Sha – Kauneus & Terveys -blogit

    […] L'Oréal Skin Summit – Mieltä avaava kokemus […]

  3. Multimasking: mitä se on ja miten sitä tehdään? – Kauneus & Terveys -blogit

    […] trendiaallon harjalla näpytellen siitä postausta blogiinsa. Myöhemmin se nousi tietoisuuteeni päästessäni vierailulle L’Oréalin laboratorioille Pariisiin ja saatuani sieltä vihiä, että merkki on lanseeraamassa erityisesti multimaskingia silmällä […]

  4. Testissä kehutut L’Oréal Pure Clay -kasvonaamiot – Kauneus & Terveys -blogit

    […] omat naamioni testiin jo yli puoli vuotta sitten päästessäni vierailemaan L’Oréalin tehtaalla Pariisissa. Testailusta teki jännittävää se, ettei yhdessäkään saamassani purkissa ollut vielä edes […]

  5. Ihan mieletön meikinkiinnityssuihke – L’Oréal Paris Infallible Fixing Mist – Kauneus & Terveys -blogit

    […] keväänä vierailulle Pariisiin L’Oréalin laboratorioille päädyin matkaporukkani kanssa hypistelemään ohimennessämme paikallisen tavaratalon […]

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *