Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Kuinka paljon blogin mainoslinkeillä tienaa?

Kuulin jonkin aikaa sitten mielenkiintoisen olettamuksen blogeissa viljeltävien mainoslinkkien kannattavuudesta:

”No sulla nyt on tollanen iso blogi niin sä nyt teet yhden postauksen ja laitat sinne mainoslinkin niin saat siitä heti paljon rahaa.”

En yhtään epäile, etteikö tämä olisi varsin yleinen harhaluulo ja tiedän, että asia kiinnostaa monia. Kannatan ehdottomasti avoimuutta bloggaajien tulorakenteen suhteen, joten aihe innosti minut tarttumaan siihen. Tiedän, että ihan varmasti haluatte kuulla, kuinka hyvin niillä mainoslinkeillä tienaa, sillä näettehän niitä blogissani jatkuvasti.

Glossybox Sweden advent calendar joulukalenteri Ostolakossa Virve Vee

Haluan heti alkuun korostaa, että tämä postaus on kirjoitettu vain oman kokemukseni pohjalta eikä ole mikään yleinen fakta. Korostan myös, että kirjoitan tämän kosmetiikkabloggaajan näkökulmasta.

Käytän itse paljon mainoslinkkejä. Jos kirjoitan jostakin tuotteesta, tarjoan mielelläni myös linkin kauppaan, josta tuotetta saa. Kun kirjoittaa tuotteesta postauksen, haluaa moni myös tietää, mistä sen voi ostaa ja tottakai mainoslinkistä on hyötyä myös minulle.

Jos bloggaaja tekee kattavan ja rehellisen postauksen jostakin tuotteesta ja käyttää asiaan aikaansa sillä seurauksella, että muut voivat hyötyä lopputuloksesta on minusta hyvin kohtuullista, että bloggaaja saa pienen hyvityksen jonkun tekemästä ostoksesta. On bloggaajan itsensä valinta päättää, kuinka hän omaa brändiään rakentaa ja millaisen maineen hän itsellensä tuotesuosituksillaan rakentaa, eli kylvääkö linkkejä kaikkeen mahdolliseen vai tuotteisiin, joiden takana itse ihan oikeasti seisoo.

Innisfree The Green Tea Seed Serum kokemuksia Ostolakossa blogi Virve Vee

Blogilinkeistä saatavat komissiot eivät ole mitään valtavia. Tavallisesti verkkokaupat tarjoavat bloggaajille 6-12% prosentin komissiota linkin kautta tulleista ostoksista ja jos bloggaa halvasta kosmetiikasta kuten minä esimerkiksi etupäässä teen tarkoittaa se, ettei linkeillä lyö kovin helpolla rahoiksi. Jos suosittelen vaikkapa puhdistusöljyä, joka maksaa 16,90 euroa voi olla, että saan yhdestä myyntitapahtumasta 1,40 euron komission.

Moni kuitenkin luulee, että kun bloggaaja suosittelee jotain, ryntäävät kaikki saman tien ostamaan sitä ja niistä pienistä puroista kertyy sitten valtava kassavirta. Omalla kohdallani se ei todellakaan pidä paikkaansa.

Huxley kokemuksia Ostolakossa Virve Vee

Jos käytän useamman tunnin aikaa tuotteen kokeiluun, kuvaamiseen sekä kirjoittamiseen ja lopputuloksena syntyy postaus aiheesta, josta olen oikeasti todella innoissani, ei se automaattisesti tarkoita, että tuotteen myynti kasvaa, vaikka toki monesti niin voikin tapahtua. Olen itse siitä etuoikeutetussa asemassa kosmetiikan verkkokaupassa (tai no, nykyään jopa kahdessa) työskennellessäni, että näen, kuinka bloggaajien postaukset vaikuttavat tuotemyyntiin oli kyse sitten omasta postauksestani tai jonkun muun postauksesta.

Aina postaus ei kuitenkaan automaattisesti kasvata tuotteen myyntiä nimenomaan postauksessa linkitetyssä verkkokaupassa. Voin käyttää tunteja sellaisen postauksen tuottamiseen, joka koskee tuotetta, josta olen oikeasti aivan innoissani ja lopputulos on, että vaikka postausta luetaan tuhansia kertoja ja kommenteissa fiilistellään tuotetta, kaupaksi menee oikeasti vain yksi tuote. Tämä on todella yleistä monissa blogeissa.

Ostolakossa Virve Vee ihonhoitorutiini

Joskus voi olla, että blogipostaus saa aikaan ostoryntäyksen, mutta suomalaiseen luonteeseen kuuluu myös vahvasti se, ettei mainoslinkkiä haluta klikata vaan tuotesivulle siirrytään Googlen kautta, jotta bloggaaja ei varmasti saisi penniäkään työstään. Aina välillä katselenkin töissä tyytyväisenä, kuinka meillä lisääntyy sellaisen tuotteen myynti, josta joku toinen bloggaaja on toteuttanut postauksen toisen verkkokaupan linkeillä.

Jos siis testaan tuotetta, käytän aikaa sen kuvaamiseen ja kirjoitan siitä postauksen on hyvin tyypillistä, että postauksen kautta tulee sen julkaisupäivänä 1-3 ostotapahtumaa. Joskus voi jopa olla, ettei postauksen vaikutuksesta myydä yhden yhtä tuotetta.

Blogissani voi käydä päivässä tuhansia ihmisiä, mutta uuden postauksen linkin kautta tapahtuneet ostotapahtumat ovat silti tavallisesti yhden käden sormilla laskettavissa. Niistä kolmesta myydystä, 16,90 maksaneesta puhdistusöljystä kertyneestä korkeintaan 4,20 euron palkasta vähennetään verot ja muut yrittäjälle pakolliset maksut, eli lopputuloksena on tuskin yhteen kangasnaamioon riittävät rahat. Toki joskus voi kyllä käydä tuuri ja suosittelussa on arvokkaampi tuote tai linkin kautta ostoksille mennyt ostaa muuten vain jotain kalliimpaa, mutta on hyvin tyypillistä, ettei siitä uusimman tuotepostauksen linkistä oikeasti kilahda tilille ihan kauheasti rahaa, vaikka moni muuta luuleekin.

Ostolakossa Virve Vee ihonhoitorutiini

Juttelin asiasta vähän aikaa sitten tutun bloggaajan kanssa, joka kertoi, ettei jaksa käyttää mainoslinkkejä kun ei niistä kuitenkaan saa tuloja ja kokee siksi mielekkäämmäksi tehdä kaupallisia yhteistöitä, joissa hän saa yritykseltä könttäsumman rahaa kirjoittaakseen aiheesta, josta hän muutenkin haluaisi kirjoittaa. Ymmärrän tämän täysin.

Kerroin hänelle, että en minäkään saa siitä yhdestä postauksesta välittömästi kovin montaa lanttia. Hän oli selvästi huojentunut saadessaan kuulla, ettei kyse ollut vain siitä, etteivät mainoslinkeillä höystetyt postaukset toimineet juuri hänen lukijakunnalleen. Hän kuitenkin tiesi, ettei blogissani näy liiemmin kaupallisia yhteistöitäkään, joten hän oli kiinnostunut kuulemaan, miksi ihmeessä sitten jaksan kokoajan lisätä postauksiini mainoslinkkejä, jos niistä ei edes saa rahaa.

Rebecca Stella The Squad Palette Eye Shadow Palette Luomiväripaletti Kokemuksia Ostolakossa Virve Vee

Moni joka ei bloggaa osaa nähdä bloggaajan työssä vain sen, mitä blogitekstissä lukee ja kuvissa näkyy. Jos olet huono myymään itseäsi yrityksille kuten minä olen, ei yksittäisillä blogipostauksilla rikastuta. Ainoaksi keinoksi tehdä yritystoiminnasta kannattavaa jääkin siis satsata sitkeyteen.

Kosmetiikasta bloggaaminen on oma alansa siinä mielessä, että blogipostaukset ovat tietopaketteja, jotka ovat ajankohtaisia vielä paljon niiden julkaisun jälkeenkin. Siinä missä lifestyle-bloggaajan (tai kosmetiikkabloggaajan) kuulumisia ja päivän asua käsitteleviä postauksia ei ihan kauhesti googletella jälkikäteen, ovat tuote-esittelyt, kosmetiikan ainesosiin ja muuhun kosmetiikkatietouteen liittyvät tekstit postauksia, joita kaivataan paljon vielä jälkikäteenkin.

Kosmetiikasta blogatessa yksi tärkeimpiä juttuja onkin hakukoneoptimointi ja kun pääsin siitä itse kärryille kymmenien tuntien omatoimisen (ja edelleen jatkuvan) opiskelun jälkeen, aukesi minulle aivan uusi maailma. Yhtäkkiä sillä ei enää ollutkaan väliä, mitä vain viimeisin postaukseni sisälsi, sillä suurin osa blogiliikenteestä ei tullut somesta tai sivuilta, jotka nostivat esiin viimeisintä postaustani vaan nimenomaan Googlesta ihmisten etsiessä jotain tiettyä asiaa.

Esimerkiksi viime kuussa blogiini tultiin Googlesta 70 000 kertaa ja ennen blogin osoitemuutosta jopa yli 100 000 kertaa kuukaudessa (sivuston osoitemuutokset heikentävät tavallisesti ainakin hetkellisesti blogin sijoittumista Googlessa). Sillä ei siis todellakaan ole väliä, että mitä vain viimeisin postaukseni pitää sisällään. Taloudellisesti kannattava bloggaaminen vaatii siis paljon muutakin kuin vain sen, että kirjoittaa kokeilemastaan tuotteesta fiilikset ylös, lisää pari mainoslinkkiä ja painaa julkaise-nappia.

The Ordinary High-Spreadability Fluid Primer meikinpohjustaja kokemuksia Ostolakossa Virve Vee

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on laaja käsite ja keskityn siihen nykyään paljon myös päivätyössäni verkkokaupan puolella. Blogitulojen kannalta se on myös erittäin merkittävä asia. Jos postaukset sijoittuvat hyvin Googlessa ja ihmiset, jotka hakevat juuri niissä olevaa tietoa esimerkiksi käyttökokemusten muodossa löytävät postaukseni, hyödyttävät niiden tekstit monia vielä vuosia postauksen julkaisemisen jälkeenkin. Samalla se tietysti tarkoittaa, että niistä on hyötyä myös minulle. Jos en tee työtäni kunnolla, on ainoa mahdollisuuteni tienata mainoslinkeillä uusimmassa postauksessani ja harmitella sitten jälkikäteen kun se ei toiminut.

Sen yhden blogipostauksen kirjoittamisella ei siis lyö rahoiksi, mutta jos jaksaa vuodesta toiseen kirjoittaa postauksia tuotteista, joista ihan oikeasti innostuu ja jotka kiinnostavat ihmisiä, voi yksittäisten postausten linkeistä tulla lopulta kannattavia. Jos siis esimerkiksi ostat blogini innoittamana jonkun tuotteen blogissani olleen linkin kautta, et palkitse minua yhdestä onnistuneesta tuotesuosituksesta vaan lähes kymmenestä blogivuodesta ja juuri nyt melkein 3500 blogipostauksen verran kertyneestä pitkäjänteisyydestä.

Joku voi googlettaa mustapäänaamiota, päätyä pari vuotta sitten kirjoittamaani blogipostaukseen ja ostaa linkkini kautta sen yhden, 1,65 euroa minulle komissiota tuovan mustapäänaamion. Samana päivänä joku toinen ostaa puhdistusgeelin toisen postauksen linkkini kautta etsittyään tietoa kaksoispuhdistuksesta ja saan 2,40 euroa. Ehkä joku käy shoppailemassa innostamani oikein kunnolla K-Beautya ja saan 7,60 euroa tai joku toinen ostaa shampoon ja hoitoaineen, joita juuri fiilistelin. Joskus voi olla, että nämä ovat ne päivän ainoat komissiot, mutta joskus voi käydä tuuri ja joku ostaa pari vuotta vanhan postaukseni linkin kautta vielä suoristusraudan ja saan varsinaisen jackpotin eli kokonaiset 14 euroa komissioita.

Linda Hallberg LH Cosmetics Blossom Oil Kokemuksia Ostolakossa Virve Vee

Jos siis oletteko miettineet, että kuinka valtavia summia näillä kosmetiikkablogin postausten blogilinkeillä voi tienata niin Suomessa ei ainakaan yksittäisillä postauksilla päivästä toiseen mitään valtavia summia. Jos kuitenkin jaksaa kirjoittaa tiheällä tahdilla vuodesta toiseen hakukoneoptimoituja tekstejä, jotka hyödyttävät ihmisiä vielä pitkään niiden julkaisemisen jälkeen, voi mainoslinkeistä alkaa olla taloudellista hyötyä.

Jos siis mietit, että viitsitkö klikata blogipostauksen linkkiä ja tehdä ostoksesi sen kautta, kun bloggaaja saattaa hyötyä siitä, niin klikkaa vaan. Bloggaaja ei taatusti hyödy siitä niin paljon kuin kuvittelet ja jos postaus kerran sai sinut innostumaan tuotteesta, niin kyllä se bloggaaja on penninsä tainnut ansaita. Ja jos se bloggaaja käyttää mainoslinkkejä jatkuvasti ja vuodesta toiseen niin se ei ehkä kerro ahneudesta vaan sinnikkäästä ja työteliäästä luonteesta, kun blogipostauksia rakennetaan sillä ajatuksella, että ne sijoittuisivat hyvin Googlessa ja toisivat vielä myöhemminkin tuloja. Minä ainakin saisin joka päivä paljon helpommalla rahaa vain istumalla päivätyössäni kuin blogipostauksia kirjoittelemalla.

Clarins Instant Light Natural Lip Perfetor huulikiilto kokemuksia Ostolakossa Virve Vee

Toivottavasti tämä postaus avasi mainoslinkkien tuomia tuloja hieman!


Lue myös:

Kuinka blogilla voi tienata?

Kommentit (41)

  1. Tiia

    Mä hyödytän kyllä mielellään bloggaajaa ostamalla tuotteen käyttäen heidän linkkiään. Koska eihän se nyt, herranjumala, minulta pois ole! Kohdallasi on vaan viime aikoina käynyt valitettavan usein niin, että hehkuttamasi tuote on ollut eleveniltä loppu. Se on kurja. Siitäkin syystä, että usein kyseessä on itselle entuudestaan tuntematon tuote, jota haluaisin hetken mielijohteesta kokeilla, mutta en automaattisesti myöhemmin muista ostaa lisää. Näin tilaaminen unohtuu.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *