Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Kosmetiikan kate

Olen ollut vuodesta 2006 asti töissä myymässä pääosin suomalaisille kosmetiikkaa. Lähes siitä asti olen kokenut, että minulla on moraalinen velvollisuus puhua kosmetiikan Suomesta ostamisen puolesta. 
Aluksi en miettinyt asiaa niin paljon, mutta kohdatessani työurani ensimmäiset YT-neuvottelut vuonna 2008 ja niiden myötä vaihdettuani työnantajaa tajusin kosmetiikka-alan haurauden Suomessa. Aina kannustaessani ihmisiä ulkomaiseen nettishoppailuun sahaisin hitaasti irti omaa oksaani. Missä vaiheessa olisi viisainta pyytää ihmisiä pitämään sahat piilossa ja kehottaa heitä mielummin heittämään puuni alle apulantaa sen kasvua avittamaan?
 Viimeaikoina erilaisiin kaupanaloihin enemmänkin tutustuttuani asia on kuitenkin mietityttänyt minua kovasti. Onko joku kirjoittamaton herrasmiessääntö, että kosmetiikan on oltava ulosmyyntihinnaltaan Suomessa tuon hintaista? Miksei alalla ole kovempaa kilpailua?
Toivottavasti tämä tieto ei tule kovin järkyttävänä shokkina teille, mutta haluaisin kertoa, millainen on kosmetiikkaosastojen kate. Prosentuaalisesti se on nimittäin jäätävä. 
On nimittäin enemmän sääntö kuin poikkeus, että liike ostaa tuotteen Y sisään hintaan X (sisältäen 24% alv) ja myy sen kosmetiikkaosastollaan hintaan 2X.
Suomennetuna:
Kosmetiikkamerkin NytSinulleHetiUpeaIho -voide maksaa kosmetiikkaosastolla 50 euroa. Kosmetiikkaa myyvälle liikkeelle voide on maksanut 25 euroa, josta voidetta maahantuova yritys saa pyöristettynä 20,16 euroa ja valtio ALV-osuus on 24% eli 4,24 euroa. 
Tässä välissä tietysti kiinnostaisi hieman tietää, kuinka paljon maahantuojien kate on, mutta eniten minua kiinnostaa tuo jälleenmyyjien kate. En nimittäin keksi kovin montaa muuta alaa, joilla olisi noin suuri kate tuotteilleen. Ja tuo kaikki on mukamas ok!
Tottakai suomalaisen kaupan täytyy elää ja kukoistaa ja kuluttajien oltava valmiita maksamaan, jotta työ pysyy Suomessa jne., mutta mikä siinä onkin, että nimenomaan kosmetiikka-alalla hinnoilla ei kilpailla yleisesti tuon enempää? Maahantuojat antavat ohjeelliset jälleenmyyntihinnat ja niiden mukaan mennään. En edes tiedä mitä seuraisi, jos hommassa lähtisi kovasti sooloilemaan suuremmin! Olisiko se edes mahdollista, vai laitettaisiinko soololaukkaaja samantien pilttuuseen?
Jos mennään esimerkiksi tekniikan puolelle ja miesvoittoisemmille aloille, on katteista varmasti tingitty huomattavasti myynnin kasvattamiseksi. Miksei samaan mennä kosmetiikan puolella? Miksi siellä on ok, että kosmetiikka maksaa Suomessa ihan pirusti? Koska naiset maksavat kosmetiikasta anyways, kyllä sillä voidaan rahastaa?
Oikeastaan tässä ei voida puhua kylläkään pelkästä Suomesta, sillä kosmetiikan hinnat pyörivät useissa maissa melko samoissa luvuissa. Ilmiö on siis globaali. Kivijalkamyymälät eivät kilpaile hinnoilla, mutta verkkokaupat kykenevät tähän kyllä. Höh?
Mitä mieltä te olette asiasta? Kaivattaisiinko alalle selkeämpää hintakilpailua? Itse uskon, että kauppojen matalampi kate voisi korvaantua paremmilla myyntivolyymeilla tuotehintojen laskiessa!

Ps. Hyvät ihmiset, ymmärsittehän, etten puhunut firmoille jäävästä voitosta vaan itse tuotteiden katteista. Tottakai noista katteista täytyy saada rahaa kaikkiin yleisiin kuluihin, mutta se ei ollut postauksen pointti. 🙂

Kommentit (42)

  1. Anna

    Ilmeisesti ei ole käynyt sinulla, niinkun ei monella muullakaan, tosiaan mielessä, että jostainhan se kosmetiikkaa myyvä kivijalkamyymälä maksaa esimerkiksi työntekijöidensä palkat, eläke- ja sosiaalikulut (työnantajalle vähintään 1,5 x se mitä palkkakuitissasi lukee), markkinointikustannukset, vuokrat, verot (muutkin kun ALV:n). Inhottaa tämä suomalainen ajattelu, että kaikki pitäis saada halvalla eikä mistään olla valmiita maksamaan, esimerkiksi kosmetiikkaan liittyen siitä PALVELUSTA (jota esimerkiksi sinä tarjoat työssäsi), vaan sitten tilataan kaikki nettikaupoista koska se nyt vaan on turhaa maksaa liikaa. Sitäpaitsi, monilla myymälöillä on myös valikoimassa tuotteita, jotka myydään pienemmällä katteella ja sen vuoksi sitä katetta on saatava normaalisti myös jostain muusta. Itse työskentelen kosmetiikan maahantuonnissa, olen kosmetologi ja estenomi, jonka lähipiirissä on paljon yrittäjänä toimivia kauneudenhoitoalan ammattilaisia. Kannattaa muuten kysyä myös omalta esimieheltäsi/työnantajaltasi, miten paljon hänen mielestään katteessa on ilmaa. Voi olla, että katteen pudotus näkyisi omassa palkassasikin.

  2. virve

    Nyt taisi olla sellainen postaus, etta suurin osa sen lukeneista paatti ihan itse, mita ajattelen ja puhui asioista, joihin en edes ottanut kantaa. 😉 Ihanaa kuitenkin, etta aiheesta saatiin aikaan hyvaa keskustelua! 🙂

  3. Anonyymi

    Sen verran tiedän aiheesta, että olen itse ollut ison suomalaisen lifestyle-tuotteiden myynnissä osallisena jonkin verran. Eli siis suomalainen tuottaja, joka myi tavaraa jälleenmyyjille omien liikkeiden lisäksi. Siellä annettiin myös nämä "ohje"-ovh:t, joista ei kyllä oikeasti jälleenmyyjät saaneet poiketa laisinkaan. meille tuli aina silloin tällöin "ilmiantoja" että joku jälleenmyyjä myy pienemmällä hinnalla ja se jälleenmyyjä joutui pahimmillaan myyntikieltoon ellei nostanut hintoja ovh-korkeuteen. ale-tuotteet tuli meiltä listattuna uusilla ale-hinnoilla, eli mitä tahansa ei myöskään saanut laittaa aleen eikä millä tahansa hinnalla. näillä toimenpiteillä tuottaja pyrki varmistamaan sen että merkin mielikuva hippasen kalliimpana "arjen luksuksena" säilyi. uskon että kansainvälisillä kosmetiikkafirmoilla on täsmälleen sama metodi, että käytännössä ne tuotteet on pakko myydä siihen hintaan mitä antavat täällä ohjehinnoiksi.

  4. Anonyymi

    eipähän tuo yllättäisi, jos hommaan liittyisi jonkin sortin kartellia vastaavia järjestäytymisiä. mitä on tullut markkinaoikeuden ratkaisuja selailtua, niin ei se ole ennen kuulumatonta, että maahantuoja sanoo että ovh on se, eikä sen halvemmalla myydä. eräässäkin tapauksessa jälleenmyyjä oli laittanut hintansa halvemmaksi kuin muut myyjät ja saanut siitä palautetta maahantuojalta, joka oli saanut "painetta" muilta tuotteen myyjiltä liian halvasta hinnasta. palautetta saanut jälleenmyyjä ehdotti, että ilmoittaisi ovh:nsa korkeampana kuin ne oikeasti ovat, jolloin ovh vastaisi hintaa, millä muut jälleenmyyjät tuotetta myivät ja ko. jälleenmyyjän hinta olisi kuin tarjous. muilta jälleenmyyjiltä saadun palautteen takia maahantuoja purki sopimuksen liikkeen kanssa, joka ei siis heti vaatimuksen käydessä nostanut hintoja. vaikka kuluttajilla tuntuu olevan kova usko vapaan markkinatalouden toimivuuteen ja siihen, että mitään laitonta/harmaalla alueella liikkuvaa tapahdu, niin uskon että tuollainen on aika arkipäiväistä. sitä ei vaan voida valvoa. mistä sen tietää, vaikka kosmetiikka-alalla samaa ilmenisi myös…

  5. virve

    Itse halusin kirjoittaa asiasta juurikin siksi, että firmalle jäävän katteenhan pitäisi olla firmojen itsensä määriteltävissä ja laskettavissa, mutta asia ei selvästikään ole näin. Jokaisella firmalla pitäisi olla oma strategiansa ja oma linjansa kateprosenttien suhteen, mutta koska kosmetiikkamaailmassa ovh:t näyttäisivät olevan niin standardeja ei kyse todellakaan ole enää firmojen itselleen asettamista katteista vaan siitä, että hinnat vaan määrätään ylemmiltä tahoilta. Minusta on naurettavaa, että jokin välikäsi saa määritellä, millaisella katteella firmat myyvät tuotteensa! (Vaikka toki joku raja on hyvä olla olemassa.)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *