Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Kiitollisin asiakas

On ihanaa myydä kosmetiikkaa silloin, kun joku tulee kysymään minulta jotain.

Eniten rakastan niitä tuskanhikisiä ja päätään raapivia miehiä, jotka tulevat naisellisella käsialalla kirjoitettu lappu kädessään myymälään jäykistyen jo sen oville. Heidän silmistään paistaa hämmentyneisyys ja turhautuneisuus ja silmiin katsoessa voi jo melkein nähdä sen pään sisällä juoksevan kiukun: ”Mitä hittoa minä täällä teen, minähän olen mies! Miksi ikinä lupasinkaan sille naiselle tuoda nämä kaikki…” Lopulta mies lähtee hämilläänolevan näköisenä lappuaan pidellen kohti sen näköistä valotaulua, jossa kuvatun merkin muistaa edes joskus nähneensä naisensa kylpyhuoneessa. Ehkä sieltä voisi aloittaa?

”Moikka, mitä me lähdetään etsimään?”

Mies häkeltyy kuullessaan myyjän iloisenpirteän kysymyksen, mutta helpottuu hieman kuullessaan myyjän äänessä pientä kannustusta. Hommaa ei ehkä tarvitsisikaan suorittaa yksin?

Silti tilanne on miehelle vaikea. Mitä hän voi kysymykseen vastata? Mies on yhtä pihalla Lancomen Genifique Eyexeistään ja Estee Lauderin Perfectionist CP:istään kuin mitä minä olisin brandy- ja konjakkihyllyjen edessä miettien, mitä hän voi vastata, kun ei edes tiedä, mikä hänen etsimänsä tuote on saatika sitten, että hän edes osaisi lausua kaiken maailman yvessaintlaurentin touche ecltatejakaan.

”Moikka… Mua käskettiin tuoda jotain tällaisia…” (Huomaa miehen 95% tapauksista käyttämämä sanamuoto ”käskettiin.)

Tämä on se kohta, jossa homma muuttuu yleensä minusta ihanaksi.

”Odotas niin katson,” sanoo myyjä ja tavaa lapun läpi napaten käteensä pienen korin tuotteita varten. ”Joo-o, kyllä nämä löytyy, pieni hetki.”

Tässä vaiheessa mies jää vielä yhä hieman hämillään seisomaan miettien, pitäisikö hänen kulkea myyjän perässä vai ei. Helpointa on huikata miehelle, että tämä odottaa pienen hetken tai listan pituudesta riippuen todeta, että mennään yhdessä keräämään tuotteet.

Miehen silmissä kaikki heille kirjoitetut listat näyttävät aina pitkiltä. Voi sitä heidän silmistänsä läpipaistavaa helpotusta kun he tajuavat, että kolmelle riville kirjoitettu
”Dior Hydraction Soin teinte Ultra hydratant Deep hydration Skin tint SPF 20 sävy 1” onkin vain yksi tuote, jonka nimen neiti on vain kirjoittanut heille täydellisenä mahdollisten virheiden välttämiseksi ostotapahtuman yhteydessä!

Miehissä parasta on se, että he ovat kiitollisia asiakkaita. Kun pitkältä näyttäneen lapun ostosten määrä osoittautuukin vain neljäksi tuotteeksi, jotka on napattu hyllyistä minuutissa, ovat he usein epäuskoisia ja tahtovat epäuskoisina tarkistaa, että myyjä on suunnistanut myymälässä oikein heidän kirjoitetun karttansa perusteella (mikä on toki fiksua, sillä myyjätkin tekevät virheitä). Eihän kukaan nyt vaan voi osata suunnistaa oikeille hyllyille ja napata tuotteita noin nopeasti! Näille miehille on mukavaa vielä lopuksi lukea lapusta toivotun tuotteen nimi ja näyttää perästä pakkaus, jossa se on, jolloin he voivat vielä itsekin havainnoida pakkauksessa lukevan saman.

Miehissä on myös se ihanaa, että he haluavat lähes poikkeuksetta hoitaa naisensa ostokset kotiin kunnialla. Ehkä syynä on se, että he tietävät kotona seuraavan viikkokausia ellei peräti kuukausia tai vuosiakin jatkuvan naljailun ja kuittailun siitä, että ripsiväri ja eyeliner tai päivävoide ja yövoide oikeasti ovat kaksi eri asiaa tai sitten joku muu, mutta homma on aina hoidettava hyvin. Jos miehellä on päällä pieni humalatila, kehottaa myyjä meillä laivalla lähes poikkeuksetta miestä viemään tuliaiset heti ensimmäisenä hyttiin, sillä harmittavan usein tuliaispussi jää pyörimään yökerhon pöydän alle ja mies tulee aamulla nolona kokoamaan uutta, samanlaista satsia kuin edellisenä iltana.

Arviolta kaksi minuuttia kestäneen, miehen itsensä lähes puolituntiseksi etukäteen kuvitteleman prosessin loputtua mies on usein niin helpottunut, ettei edes viitsi kiukutella kassalla laskun loppusummasta. Jos pieni miehinen kiukku kuitenkin nostaa pintaansa, on kassalta helppo sujauttaa miehelle vielä joku pieni näyte hänelle itselleen mukaan. Kun näytteestä ehtii mainita ennen miehen hintanikottelua, ei hän kehtaa enää sanoa mitään.

Harvoin tapaa kiitollisempaa asiakasta kuin myymälään lappu kädessä (tai tekstiviesti kännykässä) tullut mies, jonka ostokset on hoidettu kahdessa minuutissa. Se jos jokin on tehokasta, mutta asiakkaan huomioivaa palvelua.

Uskallatteko te antaa miehillenne kirjallisia (tai peräti vain suullisia) ohjeita tuliaisistanne ja luottaa, että kotiin kulkeutuvat oikeat tuotteet?

Kommentit (31)

  1. Hanna-Reetta

    Siis todella mainio postaus!:) Huvittavinta tässä on se, että juuri tällä samaisella minuutilla poikaystäväni on metsässämässä minulle laivalta juurikin näitä dior beauty awakening rehydrating maskeja ja ties mitä lancome tonique eclat kasvovesiä 😀 Uskon, että oikea tuote sieltä tulee – varsinkin kun hän jo kertoi myyjän auttaneen etsinnöissä!:D

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *