Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Käsittämättömyyksiä

Tänään haluaisin virittää keskutelua asiasta, johon törmään työssäni aina silloin tällöin, mutta jota en ole vielä ollenkaan ymmärtänyt.Ehkäpä joku teistä saisi minut ymmärtämään asiaa.

Kyseessä ovat allergiapalautukset.

Ai että mitkä? Älkää välittäkö, en minäkään ollut kuullut moisista ennen kuin lähdin myymään kosmetiikkaa. Nykyään niihin kuitenkin törmää aina silloin tällöin ja varmasti jokaisella liikeketjulla on oma lomakkeensa tällaisia palautuksia varten.

Allergiapalautuksella tarkoitetaan sitä tilannetta, kun asiakas tulee takaisin liikkeeseen ja kertoo hänen sieltä ostamansa tuotteen aiheuttaneen hänelle sitä ja tätä reaktiota ja tahtovansa siksi palauttaa sen. Tilannetta voivotellaan, harmitellaan ja joskus jopa pahoitellaan ja sitten asiakas täyttää tietonsa allergiapalautuslomakkeeseen ja kuvailee siihen myös aiheutuneen reaktion. Asiakas saa yleensä rahansa takaisin tai tuote vaihdetaan johonkin toiseen tuotteeseen. Joissakin tapauksissa maahantuoja hoitaa hyvityksen suoraan asiakkaalle.

Näin siis tehdään ja tämä kaikki on hyvää asiakaspalvelua. Näin minäkin työssäni toimin, eikä mieleeni tulisi töissä koskaan kyseenalaistaa hommassa mitään tai lähteä inttämään asiakasta vastaan, asiakashan on aina oikeassa.

Näin blogin puolella voin kuitenkin kysyä avoimen suorasti ja karkeasti, että mitä helvettä?!

Millä ihmeen lailla se on jonkun muun vika kuin asiakkaan itsensä, jos hän on tietämättään allerginen tai herkistynyt jollekin aineosalle? Ei minulle tulisi mieleenikään lähteä kauppaan palauttamaan ostamaani jogurttia ja vaatimaan rahojani takaisin, koska huomasin jogurtin pierettävän minua! Tai että veisin pähkinäsekoituspussin takaisin kauppaan huomattuani, että olenkin allerginen pekaanipähkinöille. Miksi hemmetissä on kuitenkin normaalia tehdä tätä kosmetiikan kanssa?

Tottakai se ärsyttää, jos kallis tuote ei olekaan sopinutkaan omalle iholle, mutta en silti vaan kykene käsittämään sitä logiikkaa, millä joku olettaa voivansa vaan tuoda tuotteen takaisin, koska oma iho reagoi siihen. Ei se ole tuotevika, se on ihmisvika!

Yleensä nämä ihmiset sitten sanovat, että he vain saivat tuotteesta kamalan reaktion, mutta eivät he ole millekään aineelle herkistyneitä tai allergisia vaan vika nyt vaan sattui olemaan tuotteessa. Jälleen kerran, mitä hittoa?! Tuotetta myydään tuhansia kappaleita ilman ongelmia, mutta nyt kun sinä sait reaktion, ei vika ole sinussa vaan tuotteessa. Ööh…?

Tietysti olisi eri asia, jos joku tuote aiheuttaisi useille ihmisille ongelmia ja vika olisi silloin selkeästi itse tuotteessa ja sen aineosissa/aineosassa. Joskus tuote voi toki olla virheellinen kappale, mutta harvemmin näin sattuu. Varsinkin, jos tuote näyttää päällisin puolin olevan täysin kunnossa.

Tuotteiden kyljessä on aineosaluettelo ja jos olet herkistynyt tai allerginen jollekin kosmetiikan aineosalle tietämättäsi, ei myyjäkään voi sitä todellakaan tietää. Hauskimpia ovat nimittäin nämä asiakkaat, jotka kertovat heillä olevan vaikkapa herkkä iho, mutta eivät kuulemma ole millekään aineelle allergisia. Sitten kun myyjä myy heille jonkun monille herkkäihoisille sopineen tuotteen, tulevat he raivoissaan takaisin myyjää syyttäen. He kun nimenomaan tahtoivat herkälle iholle sopivan tuotteen ja nyt on ehdottomasti tuotteen (ja tietysti myös myyjän) vika, että heidän ihonsa reagoi tuotteeseen!

(Parhaimpia ovat tietysti vielä ne asiakkaat, jotka valehtelevat palautustilanteessa silmät päästään esimerkiksi väittäen, että tuote myytiin heille ja sanottiin sen ehdottomasti sopivan heille, vaikka he olisivat itse napanneet tuotteen hyllystä ja kysyneet vain kassalla, että kai tämä meikkivoide peittää hyvin…)

Mitä mieltä te olette allergiapalautuksista? Onko se teidän mielestänne oikeasti jonkun muun kuin asiakkaan oma vika, jos hän on herkistynyt tai allerginen jollekin kosmetiikan aineosalle? Saako tuotteen teidän mielestänne palauttaa, jos se on aiheuttanut reaktion omalle iholle? Palautatteko te tuotteen, jos oma ihonne reagoi siihen ei-toivotulla tavalla?

Jos itse ostaisin tuotteen ja saisin siitä reaktion, saattaisin kysyä liikkeestä tai maahantuojalta, onko reaktio ollut kovin yleinen ja millaista palautetta he ovat tuotteesta saaneet. Ymmärrän kuitenkin itse täysin sen, ettei ole kenenkään muun kuin itseni oma vika, mikäli reagoin johonkin kosmetiikan aineeseen. Itse kysyisin siis aiheesta omaa uteliaisuuttani ja samalla saattaisin kuulla, mikäli olisinkin toiminut jollain lailla väärin tuotetta käyttäessäni ja reaktiolle olisi jokin looginen syy.

Lopuksi vielä pieni puuttuminen yhteen termiin, jota asiakkaat käyttävät usein luullen sen olevan joku ihmeellinen taikasana. Termi on ”allergiatestattu”.

”Ovatko nämä allergiatestattuja?” tai ”Kuinka hyvin nämä ovat allergiatestattuja?” ovat kysymyksiä, joita kuulen lähes päivittäin.

Termi allergiatestattu ei itsessään kerro mitään muuta, kuin että tuotetta on testattu allergioiden varalta. Tämä on yleinen käytäntö kaikessa kosmetiikassa ja vaikka tuotteessa kuinka lukisi sen olevan sataprosenttisesti allergiatestattu, ei se silti kerro mitään muuta, kuin että tuotetta tosiaan on testattu. Se ei kerro, mitä testitulokset osoittivat eikä se määritä tarkasti, mitä aineita tuotteessa saa olla ja mitä ei saa olla. Se on vain markkinointikikka, johon valitettavan moni lankeaa luullen sitä takuuksi siitä, ettei tuote aiheuta mitään heidän ah, niin herkällä hipiällään.

Toki moni tuolla ratsastava sarja satsaa paljon testauksiinsa ja yleensä välttelee tunnettuja allergeeneja, mutta se ei silti varsinaisesti takaa mitään. Samaan kategoriaan lukeutuvat kosmetiikassa nämä ”silmälääkärien testaama” ja ”ihotautilääkäreiden testaama”. Nekään eivät edelleenkään kerro, mitä on testattu ja mitkä olivat testitulokset. Ne vain kertovat, että ihotautilääkäri tai silmälääkäri on ollut testaamassa tuotetta, mikä on ihan peruskäytäntö.

Ovatko ”allergiatestattu”, ”ihotautilääkärien testaama” tai ”silmälääkärien testaama” herättäneet teidän luottamuksenne tuotteita kohtaa erityisellä tavalla?

Kommentit (96)

  1. Anonyymi

    Koko aihe on tosiaan melkoisen kaksipiippuinen.

    Toisaalta ymmärrän sinua ja ajatuksiasi: työskentelen myyjänä ja joskus kieltämättä miettii miksi jotkut ihmiset jotka tietävät olevansa jollekin allergisia eivät voi nähdä hieman vaivaa ja vahtia etteivät niitä aineita käytä, varsinkin jos allergia on vakava. Tai palauttavat jotakin vain siksi että se ei ollut kiva, vaikka se muuten toimisikin moitteettomasti.

    Toisaalta, pahan psoriasiksen omaavana, tiedän että aina ei vaan voi tietää mikä sen psorin tällä kertaa laukaisee (toki vältän sarjoja ja raaka-aineita jotka ovat aikaisemmin aiheuttaneet ongelmia), ja jos jokin kallis tuote aiheuttaa ihottumaa en syyllistä myyjää enkä taatusti myöskään itseäni, mutta silti jonkinasteinen hyvitys käyttökelvottomasta tuotteesta olisi oikein kiva juttu. Yleensä olen kysynyt liikkeestä miten minun kannattaa menetellä, eli kannattaako minun heidän mielestään ottaa itse yhteyttä maahantuojaan/valmistajaan, vai hoitavatko he sen.

    Allergia- ja ihottumalupauksiin en ole uskonut sen jälkeen kun aloitin työt nykyisessä työpaikassani ja jouduin tänne luonnonkosmetiikkaa myyvien edustajien innostuksen kohteeksi. Sanotaanko vaikka näin että mitä enemmän edustaja hehkuttaa tuotteensa olevan loistava psoriasiksen hoidossa sitä varmemmin kyseinen edustaja ei tiedä koko sairaudesta paljon mitään ja hehkutettu tuote laukaisee minulla ihottuman :D. Eli pitäydyn vanhoissa ja hyviksi havaituissa.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *