Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Hiipivät tuotteet

Eihän tästä tule mitään näiden voiteiden kanssa! Aina kun saan yhden voiteen loppumaan, hiipii kaappiin samantien kaksi lisää. Nämä eivät vaan näköjään voi vähentyä koskaan!

Nyt kaappiini hiipi Lancomen Genifique Repair SC Youth Activating Night Cream…

…sekä Biothermin Aqua Sourcen uusi Skin Perfection -versio.

Toki minä kokeilen nämänkin innolla, mutta kun piru vieköön tahtoisin saada joskus itse ostaa itselleni voiteen! (Toki olen muutaman ostanutkin, mutta joskus olisi kiva päästä ostamaan ihan oikeaan tarpeeseen.) Lancomen ja Biothermin voiteet eivät muutenkaan ole suosikkejani.

Kolmas jemmoihini hiipinyt tuote oli Lancomen Hypnose Precious Cells mascara. Tämänkin testaan suurella innolla, mutta toisaalta tekisi mieli hieman jemmata tätä ja avata vasta Rubinsteinin Lash Queen Feline Extravaganzan loputtua.

Olen kuitenkin yrittänyt sisäistää ajatuksen, että olen saanut nämä tuotteet työni kautta itselleni nimenomaan kehittääkseni ammattitaitoani ja voidakseni myydä näitä paremmin. Nämä eivät siis ole henkilökohtaisia lahjoja juuri minulle, vaan tuotteita, jotka minun on velvollisuus kokeilla ja minkä vuoksi ne juurikin olen saanut itselleni. Monet kosmetiikkamyyjät kun tuntuvat ottavan nämä tuotetestausta varten annetut lahjat niin henkilökohtaisesti itselleen tarkoitetuiksi ja säästelevät mascaroiden avausta ja antavat saamiaan voiteita pois ihan vaan siksi, että heillä on jo joku muu voide käytössä ja toinen odottamassa käyttöönottoa. Minusta tuo on todella hassu ajatustapa, sillä mielestäni myyjän velvollisuus on kokeilla kaikkea (oman ihon sietokyvyn rajoissa tietysti).

Vaikkei vaikkapa lahjaksi saatu ripsiväri olisikaan se täydellinen tuote itselleen, pitäisi se minusta kokeilla kuitenkin itse. On aivan sama, mitä tuotteelle tekee kokeilun jälkeen, mutta kunhan siitä on itse perillä. Ei mikään merkki jaa tuotteitaan myyjillekään ihan vaan hyvää mieltä tuottaakseen! (Ehkä hölmöintä ikinä on jakaa myyjille lahjoina valikoimista poistuneita kausituotteita yms. jämiä, sillä näiden käyttökokemuksista ei myyjä eikä sitä kautta sarjakaan todellakaan hyödy yhtään.)

Toki vaikkapa voiteesta voi ottaa ihan vaan myymälästä pieneen purkkiin itselleen näytteen tai kokeilla meikkitesteriä ennen kaikkien asiakkaiden räplättyä sitä ja antaa varsinaisen kappaleen sitten jollekin vaikkapa lahjaksi, mutta sekään ei ole annettujen tuotteiden idea.

Jos itse esimerkiksi saan tuotteen, joka ei ole ollenkaan minulle sopiva enkä voisi kuvitellakaan käyttäväni sitä, annan sen eteenpäin ihmiselle, jolta tiedän voivani kysellä hänen rehellisiä käyttökokemuksiaan tuotteesta (äiti, hyvä ystävä) ja kokeilen tuotetta itse edes kerran.

Yritän kuitenkin itse tosiaan aina päästä kokeilemaan saamani tuotteen ja toki joskus käy niin, ettei se ole ollenkaan minun juttuni ja laitan sen sitten eteenpäin. Näin olen suorittanut velvollisuuteni kokeilla tuotetta ja tiedän, millainen se käytössä on. Toki uusia tuotteita tulee myyntiin sitä tahtia, ettei kaikkea ole aina mahdollistakaan ehtiä kokeilemaan, mutta mielestäni ainakin nämä myyjille annetut ”päätuotteet” olisi aina syytä testata itse.

(Tämä oli ehkä tällainen pieni kosmetiikkamyyjille kohdistettu puheenvuoro, mutta halusin päästä sanomaan tästä.)

Itseasiassa olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka hyvin oletatte kosmetiikkamyyjillä olevan kokemuksia liikkeessä myynnissä olevista tuotteista? Kosmetiikkamyyjän työnhän oletetaan usein olevan varsin helppoa (okei, ainakin miehet ja vähemmän kosmetiikasta perillä olevat olettavat) tiedostamatta ollenkaan sitä, että myyjillä oletetaan samalla oikeasti olevan kokemusta lähes jokaisesta kosmetiikkaosaston tuotteesta. Ei siis riitä, että tuotteet tuntee pintapuolisesti, vaan moni olettaa, että myyjällä on myös omakohtaista kokemusta niistä.

Minun ainakin oletetaan tietävän (asiakkaiden toimesta, siis) jokaikisestä liikkeemme kynsilakasta jokaisen yksittäisen sävyn peittokyvyn, jokaisen shampoon pesevyyden, jokaisen hoitoaineen siloittavuuden, jokaisen suihkugeelin pesevyyden, jokaisen deodorantin pidon jokaisen hiuslakan tuoksun ja pidon käytännössä (tuulessa, baarissa, sateessa…), jokaisen mascaran tekemän lopputuloksen ja kestävyyden, jokaisen hiusvahan mahdollisen lähmäävyyden, jokaisen huulimeikin kestävyyden huulilla ja mahdollisen maun tai tuoksun…

Ymmärrän tämän olettamuksen täysin, sillä minähän niitä myyn. Mutta kun asiaa oikeasti ajattelee järjellä, niin kuinka realistista on olettaa, että myyjä tietää ja tuntee henkilökohtaisesti pahimmassa tapauksessa useammankin tuhatta yksittäistä tuotetta sävyvariaatiot mukaanlukien?

Itse kuulun siihen ryhmään, jolla on onneksi jotain INCI-lukutaitoa ja joka voi sitä kautta myydä välillä hyvinkin helposti myös tuotteita, joita ei ole henkilökohtaisesti kokeillut ja vertailla tuotteita keskenään. (Ja lisäksi blogini kautta teiltä saadut tuotekummentit ovat oikeasti ihan mieletön apu, olivat ne sitten positiivia tai negatiivisia.) Mutta vaikka kuinka oletankin tietäväni myymistäni tuotteista melko paljon saatan silti useammin kuin kerran viikossa löytää myymälästämme tuotteen, jonka olemassaolosta en ole edes ollut tietoinen. Tai joutua myymään tuotetta, jota en ihan oikeasti edes pahemmin tunne (tosin itse en sellaisen luokse ihan ensimmäisenä kävelisi). Tällöin kyllä huomaa, kuinka tärkeää on osata lukea INCI:ä, sillä kuka tahansa voi itsekin lukea, mitä tuotteen kääntöpuolella tuotteesta lukee, mutta se ei välttämätä kerro sitä samaa, mitä INCI kertoo. Siinä vaiheessa huomaa viimeistään eron kassan ja oikean kosmetiikkamyyjän välillä. (Toisaalta välillä saatan itsekin yllättyä kokeillessani tuotetta oletettuani sen olevan tietynkaltainen, millainen se ei sitten lopulta ehkä olekaan.)

Olisinkin siis tosiaan mukavaa tietää, kuinka moni olettaa myyjien tietävän ja tuntevan jokaisen kosmetiikkaosastolla myynnissä olevan tuotteen (ja kuinka realistisena tätä olettamusta voi pitää, kun asiaa pohtii)?

Entä miten suhtaudutte, jos myyjä sanoo teille rehellisesti, ettei ole itse koskaan kokeillut tuotetta, joten ei osaa sanoa siitä mitään muuta, kuinka mitä tuotteessa siitä lukee? (Ja nyt puhutaan sitten ihan yleisesti kosmetiikkamyyjistä, ei eri sarjojen omista konsulenteista.)

Kommentit (37)

  1. Herbina

    Enpä kyllä oleta että myyjä tuntisi jokaisen tuotteen henkilökohtaisella tasolla, mutta teoriatasolla pitää ainakin osata suositella juuri minun tarpeeseeni sopivia tuotteita. Ja yleensä onkin tärkeämpää kuulla minkälaista palautetta ko. tuotteesta on yleensä asiakkailta tai ystäväpiiristä myyjälle tullut, kuin mikä on hänen oma subjektiivinen mielipiteensä. Tietysti faktat on yleensä faktoja eikä subjektiivisia kokemuksia tuotteesta, eli niitä pystyy toki välittämään paremmin jos on kokeillut itse tuotetta.

    Asiakkaan kannalta suurin ongelma on siinä, että myyjä on yleensä perehtynyt vain oman brändinsä meikkeihin eikä näinollen myyjistä ole yleensä juurikaan apua jos haluaa vertailla eri merkkien vastaavia tuotteita johonkin tiettyyn tarpeeseen. Ainakin Stockalla ja Sokoksella on tämä ongelma koska siellä kosmetiikkamerkeillä on omat erikoistuneet myyjänsä. En tiedä sitten miten homma toimii esim. Kicksissä, tietääkö ne myyjät siellä yhtään mitään.

    Yleensä lähden siitä lähtökohdasta että tutustun tuotteisiin itse netin ja nettikeskustelujen kautta ennen ostopäätöstä, enkä lähde kysymään myyjien puolueellisia mielipiteitä kuin esim. siinä tapauksessa että olen lentokentällä tai laivalla ja/tai ostopäätös pitää syystä tai toisesta tehdä heti.

  2. Anonyymi

    Kosmetiikkammyjältä odota sitä, että hän edes tietäisi ylipäätän mitä liikeessään on myynniissä sekä millaiset tuotteet sopivat tietynlaiselle iholle ja INCI:n lukutaito olisi tärkeää. Kaikkia tuotteita on mahdotonta testata, mutta jonkunlainen "tatsi" tuotteeseen täytyisi olla, että tietää mitä mömmöjä asiakkaalleen on myymässä. Sitten tietenkin hyvää palvelua.. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *