Ostolakossa-kosmetiikkablogi
Ostolakossa-kosmetiikkablogi

Free gift with purchase

Kaikki kosmetiikkashoppailijat varmasti tietävät, kuinka kosmetiikkafirmat houkuttelevat asiakkaita ties minkälaisilla kylkiäisillä.

”Kahden aurinkotuotteen ostajalle kaupan päälle pyyhe.”

”Kun ostat yli viidelläkymmenellä eurolla, saat kaupan päälle setin matkakokoisia tuotteita.”

”Ostaessasi puhdistusemulsion ja kasvoveden saat kaupan päälle silmämeikinpoistoaineen.”

”Kun ostat kaksi tuotetta, joista toinen on kasvovoide, saat kesäkassin, joka sisältää matkakokoisia tuotteita.”

(”Kylkiäisestä ei voida käyttää ilmaisuja vastikkeetta, lahjaksi tai ilmaiseksi, koska kylkiäisen saaminen edellyttää aina toisen hyödykkeen hankkimista.”)

Eri sarjat tosiaan tarjoavat erilaisia lahjoja asiakkailleen ja melkolailla kaikenlaista asiaan liittyyvää ja liittymätöntä olen itsekin työssäni nähnyt. On sateenvarjoja ja niitä kesäkasseja, joita kantava voisikin joskus roikottaa kaulassaan vain suoraan firman mainosplakaattia. (Välillä lahjakassit saattavat tosin olla hyvinkin tyylikkäitä ja logot ovat niin piilossa tai maulla aseteltuja, että kasseja kehtaa kantaa muuallakin Teneriffan hiekkarannalla.) Kaupan päälle voi saada valikoimista poistuneen huulimeikkituotteen, kynsilakan, vartalovoiteen tai ripsivärin. Tai minikoon sarjan myyntihittituotteesta tai tuotteesta, jonka sarja toivoisi tulevan myyntihitiksi. Kaupan päälle voi myös saada sarjan logolla merkittyjä peilejä, harjoja, meikkisiveltimiä, käyntikorttikoteloita tai vaikkapa kalvosinnappeja ja t-paitoja! Kaupan päälle voi siis saada vaikka mitä.

Suomessa kassien ohella suosituimpia kylkiäisiä taitavat olla erilaiset meikkipussit, hiusharjat, tuoksujen vartalovoiteet sekä pienet setit, jotka sisältävät sarjan kokeilukokoisia tuotteita. Meillä siis mennään melko tylsällä ja turvallisella linjalla.

Samaa ei voi kuitenkaan sanoa tehtävän maailmalla. Katsokaapas nimittäin näitä seuraavia koulutuksesta saamiani kylkiäisiä, joita Suomesta tuskin saa lahjaksi ostosten mukana. Vaikken mitään itse ostanutkaan voin silti sanoa saaneeni elämäni hilpeimmät kylkiäiset!

Luulin tätä ensin ihan tavalliseksi tuoksunäytteeksi Gaultierin jo klassikoksi muodostuneesta Le Male -tuoksusta. Kollegani silmään kuitenkin sattuivat omia silmiäni paremmin pussin sanat ”Perfuming USB Stick”.

Whaaaat?!?

Juu, ihan tosi, sellainen tämä on!

Tämä on Le Male -tuoksun USB-tikku, joka kytketään tietokoneeseen ja josta kytkemisen jälkeen lähtee leviämään ilmaan tuoksua. Homma perustuu ilmeisesti tikun kuumenemiseen.

How cool is this! (Teksti ”Made in China ei yllättänyt yhtään…) Ihan täysin turha tämäkään ei sentään ollut, sillä Le Male -tikulleni mahtuu sentään 480 Mt tavaraa, eli tämä on näppärä hätävara USB-tikku (jahka löyhkä vaan ensin saadaan kulutettua loppuun).

Sanni ehtikin jo demostroimaan tätä käytössä postauksessaan.

Jälkiedit: Eräs lukijani tiesi kertoa tikkuja olleen myös Suomessa jaossa. Kiitos infosta ja hyvä Suomi!

Tämä seuraavakin lahjatuote hihitytti hieman.

Ymmärrän täysin, ettei näitä kannatakaan jakaa suomalaisille äijille ja että metroseksuaalimmat eteläeurooppalaiset miehet varmasti arvostavat tätä lahjaa suomalaisia ”jos loukkaat mun miehisyyttäni niin tapan sut kirveellä ja Leijona-pullolla” -miehiä enemmän. (Varsinkin, kun Le Male -tuoksu on Suomessa jostain syystä enemmän juuri sellainen ”äijätuoksu”.)

Tämä on nimittäin miesten kiinteä parfyymi tuosta samaisesta Le Male -tuoksusta.

Tämän voi kiinnittää vaikkapa avaimenperään tai ”man purseen” (niin, meillä suomalaisillahan ei moiselle sanalle ole edes omaa vakiintunutta termiään, mikä sekin jo varmasti kertoo miehistämme jotain…) ja sipaista tuoksua iholle sopivina hetkinä. Jos suomalainen mies käyttäisi tällaista, ei se sopiva hetki todellakaan olisi mikään julkinen hetki eikä tätä todellakaan kannettaisi mukana!

Mutta hei ihan mahtava lahja!

(Ja niin, minulla ei ole mitään suomalaisia miehiä vastaan, vaikka saatoinkin jo kuulostaa heitä hieman liikaa dissaavalta. Armahtakaa, en minä pahalla!)

Kolmaskin saamani lahja oli ihanan erikoinen, mutta ehdottoman hyödyllinen.

Kyseessä oli Ma Damen setti, jossa katsoin pikavilkaisulla olevan kolme tuoksunäytettä ja ketjullinen avaimenperä Ma Dame -logolla varustettuna.

Mutta hei, ei tässä olekaan kuin yksi tuoksunäyte ja avaimenperä (tai itseasiassa ”charm to perfume”, eli tuohon läpyskään voisi suihkuttaa tuoksua ja kuljettaa sitä mukana) ja kaksi muuta ovat Ma Dame huulikiiltoja!


(Laadultaan kiillot olivat ihan perustavaraa, mutta onneksi hieman tahmaisia ja siksi hyvin pysyviä. Tuoksu oli hieman sama, kuin Lumenen vanhoissa Berryfun kiilloissa siinä vaiheessa, kun ne ovat olleet avattuina jo toista vuotta ja niiden oma marjaisa tuoksu on kadonnut. Sävyt olivat tosiaan hyvin läpikuultavia, eli melkeinpä kaikille sopivia.)

Loistava lahja! Niin tavallinen, mutta silti edes hieman erikoisempi juuri siksi, ettei näitäkään kiiltoja voi erikseen ostaa.

Miksi meillä Suomessa on aina ne kaikki tylsät ja melikuvituksettomimmat kylkiäiset?

Mitkä ovat muuten hauskimmat teidän näkemänne tai saamanne kylkiäiset?

Saavatko kylkiäiset houkuteltua teidät ostamaan enemmän, kuin alunperin suunnittelittekaan?

Mikä on ollut mieluisin saamanne kylkiäinen?

Mitä te tahtoisitte ylipäätänsäkään mieluiten saada kylkiäisenä? (Tähän kysymykseen realistisia vastauksia, kiitos.)

Kommentit (42)

  1. Janina

    Tämä Leenan kommentti toi mieleeni aiheen, joka tulee välillä mieleeni itselläkin töissä. Jotkut ihmiset (harvat, mutta jotkut) nimittäin lähes loukkaantuvat jos heille antaa jonkun näytteen, joka on esim. kiinteyttävä, tms. Itse en ainakaan KOSKAAN ole katsonut, että "rouvallapa on roikkuva iho, ottakaa tuosta kiinteyttävä seerumi kaupanpäälle, niin tilanne ei ainakaan pahemmaksi mene". 😀 Olisi se aika brutaalia, jos tuolla perusteella alettaisiin jakamaan näytteitä ja kaupanpäällisiä.
    Tämä onkin aiheuttanut hilpeyttä ja keskustelua siitä, koska selluliittivoiteesta on sopivaa antaa näyte/kokeilutuote. Itse olen innoissani lähes poikkeuksetta kaikesta kosmetiikasta, jota saan, mutta tämä ei tosiaan päde kaikkiin, kuten Leenan kommentista jo huomaa. Aina ei voi millään kaikkia miellyttää.

    Ja mitä tuohon aikasemmin esille tulleeseen, että tietystä summasta jo lähes odotetaan kaupanpäällistä, niin aina niitä ei tosiaan ole. Välillä on kaupanpäälliset niin niukilla, että niitä ei tosiaan voi antaa yhtään huokeammalla kädellä, kuin mitä kampanjassa on annettu vaatimukseksi (osta 2ihonhoitotuotetta, saat matkakokoisia näytteitä tms). Tai toinen, mitä välillä käy, on se että näytteitä on, mutta ne eivät todellakaan sovi tilanteeseen. Esim. jos nuori ihminen tulee ostamaan suurella summalla kosmetiikkaa, ja meillä on näytteitä vain uudesta 65+ suositellusta voiteesta. Tai esimerkiksi meillä on varastossa läjäpäin tietyn inkontinenssisuojafirman satiinisia kimonotyyppisiä aamutakkeja, mutta joista noin 70% asiakkaista on KIELTÄYTYNYT, koska he eivät halua käyttää tätä aamutakkia, jonka selässä lukee noin 15cm kirjaimilla tämän firman nimi. (ja kyseinen firma siis ei valmista muita kuin näitä inkontinenssisuojia). Aina ei ole siis antaa kaupanpäällisiä, vaikka kuinka joskus tekisi niitä mieli antaa (esim suuresta ostosten loppusummasta).

  2. hei

    Minäpä sain juuri itselleni I <3 Itämeri -kassin! Nyt koetan keksiä mitä tekisin sillä hiuslakalla – muistaakseni on joku siivousvinkki miten sillä saa kuulakärkikynän jäljen pois – mutta kassi on supersöpö!

    Mä lankean melko helposti noihin kylkiäisiin kunhan niitä saadakseen ei tarvitse ostaa kalliilla, esim. tätä kassia varten meni vain vitonen dödöön ja käsirasvaan. Kauheasti yli kymppiä en halua kylkiäisostoksiin käyttää ellei ostokset ole jotain mitä ihan todella haluan ja tarvitsen. Tällöin kylkiäinen tulee silkasti kylkiäisenä. 😉

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *