On my way
On my way

Tunteet tuntuvat kehossa

Jokainen tietää miltä kehossa tuntuu kun on ihastunut, rakastunut, surullinen tai ahdistunut. Tunnemaailma on yhteydessä mielen kautta kehoon ja siksi aina korostan ihmisen kokonaisvaltaisuutta. Kehoa ja mieltä ei voi eriyttää toisistaan vaikka kuinka yrittäisi. Kun mieli on ahdistunut, emme kykene huippusuorituksiin, sillä ahdistus lamauttaa meidät. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti jopa kehomme liikkeisiin ja toimintakykyyn. Tärkeintä ahdistuksen keskellä olisikin käsitellä tunne – ikään kuin vapauttaa tuo energia. Valitettavan usein kuitenkin sorrumme patoamaan negatiivisia tunteita ja työntämään pahaa oloa syrjään, nimittäin oikeaa hetkeä tunteiden käsittelylle ei tunnu olevan oikein koskaan. Tuo patoaminen taas kerää negatiivista energiaa meihin ja tällöin tunteet varastoituvat kehoon. Usein puhutaan jonkinlaisesta taakasta jota kantaa mukanaan, kun tunteitaan ei ole käsitellyt tai purkanut. Veikkaan ettei tuo liene meistä kenellekään täysin tuntematon asia, vaan tunteiden varastoiminen on hyvin tyypillistä etenkin meille suomalaisille.

Tunteiden varastoiminen ei taakoita pelkästään mieltä, vaan se kerää ihan konkreettisia vaivoja kehoon. Tällaisia vaivoja voivat olla esimerkiksi suolisto-ongelmat kuten vatsakivut ja polte vatsanpohjassa, ahdistuksen tunne kurkussa, huimaus, kipu kyljissä tai pallean seudulla, hartiajumit, puristus rinnassa tai kokonaisvaltainen voimattomuus. Itse voin ainakin myöntää, että olen erityisen herkkä tuntemaan tunteet konkreettisesti kehossani. Ilo tuntuu positiivisena väreilynä ja hyvän olon tunteena, kun taas suru lamauttaa aivan täysin. Ei ole kauaa kun olin erään asian vuoksi muutaman päivän ajan todella ahdistunut ja pistin jälleen kerran merkille, miten vahvasti tuo ahdistus vaikuttaa tapaani hoitaa ihan arkipäiväisiä asioita. Sen lisäksi että mieli vaeltelee ja on levoton, keho on vetelä ja heikko. Myös vatsani reagoi ja pahimmillaan olen jopa oksennellut pelkästä ahdistuneisuudesta. Nämä ovat kuitenkin tällaisia lyhytaikaisia tunnereaktioita, jotka vaeltavat kehon läpi ja purkautuvat kun tilanne raukeaa. Pidempään jatkunut ahdistava tai stressaava tilanne on sitten asia erikseen ja tällaisista kertyy kehoon yllättävän paljon jo ihan fyysistäkin hallaa.

Meistä jokaisella on traumamme, kuten muutama päivä sitten kirjoitin. Traumojen seurauksena kehoon jää muistijälkiä – niin henkisiä kuin fyysisiäkin. Nämä muistijäljet ovat juuri niitä, jotka jatkavat elämistään kehossa ellei niitä hoideta. Jos joku ahdistava asia on ollut taakkana riittävän pitkään, voi siihen olla vaikeaa löytää edes tunneyhteyttä, sillä kehon ja mielen välinen yhteys on ikään kuin poikki. Itse huomasin tämän terapian alkupuolella puhuessani vaikeista kokemuksista, sillä eriytin tapahtumat itsestäni ikään kuin ne olisivat tapahtuneet jollekulle toiselle. Kun terapeutti kysyi, miltä minusta tuntuu puhua asiasta, en saanut oikein minkäänlaista yhteyttä tunteisiini ja vastaukseni oli usein etten osaa sanoa, kai pahalta? Tuo on aika pelottavaa, mutta se kertoo siitä että asia on työnnetty niin kauas mielessä, ettei sille ole annettu edes sijaa pulpahdella sieltä esiin. Tunteiden tukahduttaminen puolestaan varastoituu ja aiheuttaa erilaisia fyysisiä oireita, kuten kehon lukkiutumista ja jännitystiloja. Aina lihasjumeissa ei siis ole kyse pelkästään huonosta ergonomiasta, vaan se saattaa viestiä myös syvemmästä olemassa olevasta ongelmasta. Moni ravaa erilaisilla napropaateilla sun muilla vuodesta toiseen, oivaltamatta että tämä kehossa tuntuva kipu saattaakin olla yhteydessä johonkin sellaiseen, joka on työnnetty mielessä syrjään.

Kengät Vans / Farkut second hand / Neule UFF / Vyölaukku House of Brandon* (saatu) / Baskeri UFF

Vaikka kehon ja mielen yhteys saattaa toisinaan tuntua jopa pelottavalta, kannustan tuon yhteyden vahvistamiseen. Siihen että yhä useammin miettii, miltä kehossa juuri nyt tuntuu, tai miksi kehossa tuntuu tältä. Näiden asioiden tiedostaminen on yksi avain kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kun tunneyhteys pelaa, tiedämme herkemmin, mitkä asiat ovat meille hyvästä ja mitkä puolestaan huonosta. Kun kuuntelemme näitä viestejä, on meidän myös helpompi tehdä omaa hyvinvointia tukevia valintoja. Joskus voi toki olla myös niinkin, että keho ja mieli ovat eri mieltä. Saatamme samaan aikaan kokea jonkun tilanteen kiehtovaksi ja ihanaksi, kun taas toisaalta siihen liittyy pieni tietoisuus jostain ahdistavasta. Näissä tilanteissa voi olla hankala toimia, sillä ei ole varma mitä viestejä kuuntelisi. Tunnekin kun voi joskus ohjata meitä väärään ja meille haitalliseen suuntaan, jolloin on punnittava valintoja. Itse olen tullut kovin herkäksi tämän asian suhteen ja jos johonkin asiaan tai ihmissuhteeseen liittyy säännöllistä ahdistuneisuutta, olen opetellut yhä enenevissä määrin tekemään valintoja oman hyvinvoinnin puolesta. Helppoa se ei todellakaan aina ole, mutta joka kerta jälkikäteen olen ajatellut miten oikein toimin!

Siispä ollaanhan tarkkoina ja pidetään huolta omasta kehosta sekä mielestä. Vaalitaan tunteiden tuntemista niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla. Yksi hyvä harjoitus tähän on istua jalat maassa ja sitä kautta hakea tunnetta omasta kehosta – ikään kuin maadoittautua. Kuulostaa hassulta, mutta kokeilemalla huomaatte miten paljon selkeämmin tunnemme tällöin kehomme. Myös jooga, meditaatio, rauhallinen juoksu/kävely ja asioiden käsittely puhumalla, ovat hyviä tapoja vahvistaa tunneyhteyttä kehon ja mielen välillä.

Herättääkö aihe teissä ajatuksia? Onko muita jotka kokevat kehon ja mielen yhteyden erittäin herkästi?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *