On my way
On my way

3 x hyvinvoinnin suosikkia juuri nyt

Tällä hetkellä meneillään on jonkin sortin flunssa-aalto. Ainakin minun ympäriltä ihmisiä on kaatunut vuoron perään petiin ja todella moni on vähintään jonkin asteisessa flunssassa. Itse olen vielä toistaiseksi sellaiselta välttynyt, vaikka useampaan otteeseen on tuntunut kuin vastustuskyky olisi hieman alentunut. Olen ollut pienestä pitäen hyvin immuuni flunssalle ja vasta viime vuosien varrella saanut kasvatettua vastustuskyvystäni rautaisemman. Toki edelleen huomaan että jos syön yhtään epäterveellisemmin, käytän alkoholia tai voin henkisesti huonosti (esim. stressaan), olenkin yhtäkkiä hyvin altis flunssalle ja tunnen kehossa, miten olo on tavallista heikompi. Enkä siis voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät syö säännöllisesti ravintolisiä tai ylipäänsä mitään vitamiineja? Itse olisin varmasti jokaisessa flunssassa ellen napsisi purkista aika runsasta kirjoa pillereitä ja sen rinnalla kiinnittäisi huomiota ruokavalioon, sokerin sekä alkoholin nauttimiseen, yöuniin ja ylipäänsä kokonaisvaltaisesti kehoni hyvinvointiin. Kaapeistani löytyykin suhteellisen mittava kirjo kaikenlaista, jonka ohessa toki nautin ihan luontaisia vitamiinin lähteitä, kuten syön paljon vihreitä sekä suomalaisia marjoja!

En oikein usko siihen että ravinnosta on mahdollista saada jatkuvasti optimaalinen määrä kaikkea sitä, mitä tarvitsemme. Tai on kyllä, mutta itse voin ainakin rehellisesti myöntää, etten pysty syömään jatkuvasti päivittäin esimerkillisesti tai niin, miten haluaisin syödä. Vaikka panostan ravintoon, arjessa fokus on usein monessa muussa asiassa kuin ruoan miettimisessä – niin valitettavaa kuin se onkin. Veikkaan että moni voi tähän samaistua ja senpä vuoksi ainakin minulle on tärkeää, että ravinnon rinnalla syön ravintolisiä. Ne eivät luonnollisestikaan korvaa monipuolista ravintoa, mutta toimivat hyvin terveyttä tukevina seikkoina.

Tänään haluankin jakaa kanssanne kolme tämän hetkistä suosikkiani, mitä tulee hyvinvointia tukeviin tuotteisiin. Toki näiden kolmen tuotteen rinnalla on paljon muitakin mainitsemisen arvoisia, mutta nämä kolme haluan erityisesti nostaa esiin juuri nyt, kun kausiflunssat jyllää ja joulun läheneminen saattaa uuvuttaa.

WEDDERSPOON RAW MANUKA HONEY*

Aivan ensimmäisenä haluan mainita Manuka-hunajan, tuon uusimman terveystuote suosikkini! Olen kuullut manukasta paljon hyvää jo aikaisemmin ja ostanut sitä aikoinaan eräälle läheiselle hänen sairastellessa paljon. Itse aloitin käytön viime kuun loppupuolella, vierailtuani PUR-kaupan vaikuttajatilaisuudessa, josta sain hunajapurkin matkaani. Manuka on siis hunajaa, joka on lähtöisin poikkeuksellisesti vain Uudesta Seelannissa kasvavasta pensaasta ja sitä on käytetty kansanlääkinnässä vuosituhansien ajan. Kyseinen hunaja poikkeaa tavallisesta suomalaisesta hunajasta siten, että se on huomattavasti antibakteerisempaa. Manukaahan on käytetty mm. haavojen hoitoon, eli sen lisäksi että sillä voi torjua flunssia, vatsavaivoja ja närästystä, voidaan sen avulla hoitaa vaikeitakin palovammoja sekä infektioita. Suomessa manuka lienee hieman tuntemattomampi, mutta onneksi tunnettavuus lisääntyy jatkuvasti! Toki edelleen suosittelen myös suomalaista hunajaa, joka on terveellistä sekin, mutta jos kärsii vaikka pitkittyneestä heikosta vastustuskyvystä, voi manukan vaikutusta mielenkiinnosta testata. Mitä suurempi manukan kyljessä näkyvä luku on, sitä vahvempaa hunaja on. Itselläni on käytössä suhteellisen matalakertoiminen hunaja, eli asteikolla 12, mutta tämä on kuulemma sellainen ”perus hyvä” ja tehokas. Mitä hankalammasta terveysongelmasta kärsii, sitä korkeammalla kertoimella varusteltua manukaa kannattaa ostaa.

Olen käyttänyt manukaa vasta suhteellisen vähän aikaa, joten mitään suoranaisia eroja entiseen en osaa tässä kohtaa ladella. Toisaalta sen verran voin kai kehuskella, että nämä heikot olot ja tunteet flunssan tulosta ovat tosiaan viime aikoina kaikonneet, kun olen huolehtinut mm. tämän hunajan päivittäisestä saannista. Otan siis joka aamu teelusikallisen manukaa ihan sellaisenaa, sillä sitä ei suositella nautittavaksi kuuman joukossa, jotta antibakteerinen vaikutus säilyy. Eikä siis siinä, manuka on todella hyvää ja itse voisin lusikoida sitä helposti useammankin annoksen ihan sellaisenaan!

TERRANOVA GINGER (tuorepakastekuivattu inkiväärinjuuri)

Inkivääri on tunnetusti tulehdusta lievittävää, jonka vuoksi se sopii loistavasti nautittavaksi tähän vuodenaikaan! Nostankin tämän terveystuotteen nyt ehdottomasti yhdeksi tämän hetkisistä suosikeista, sillä inkivääri kohottaa mukavasti vastustuskykyä ja samalla auttaa myös mahdollisiin suolistovaivoihin. Toki inkivääriä voi nauttia ihan sellaisenaankin, mutta mikäli maku tuntuu turhan vahvalta, on kapselin muodossa nautittava inkivääri yksi vaihtoehto. Itse käytän inkivääriä sekä että, eli nappaan päivittäin purkista tämän Terranovan luomulaatuisen inkiväärikapselin, jonka lisäksi tuoretta inkivääriä menee usein myös smoothien mukana (ei kuitenkaan läheskään päivittäin). Siispä vähän samalla tapaa kuin valkosipulin saannin, turvaan myös inkiväärin hyödyn nauttimalla sitä kapselin muodossa.

Inkiväärin terveysvaikutuksista ei varmasti tarvitse sen enempää kertoa, sillä jokainen tietää millainen superfood on kyseessä! Nostaisinkin inkiväärin esiin nimenomaan sellaisena tämän hetken ehdottomana ”ravintolisänä”, eli jos tuoretta inkivääriä et kykene päivittäin nauttimaan, kannattaa hankkia sitä kapseleiden muodossa! Ja kaikki te, joilla on vatsan kanssa ongelmia tai kärsitte suomalaisten tyypillisestä suolistovaivasta eli IBS:sta, nauttikaahan inkivääriä. Inkivääri rauhoittaa suolistoa ja edistää ruoansulatusta. Olen huomannut että siitä on ollut apua myös närästykseen, josta itse toisinaan kärsin.

Arctic Warriors VIRKKU -viherjauhesekoitus

Olen käyttänyt erilaisia viherjauheita hyvin pitkään. Vuosia söin spirulinaa ja chlorellaa, joiden syönti on muuten vähentynyt viimeisen vuoden sisään kohdallani aika roimasti. Ehkä tähän on vaikuttanut nimenomaan se superfood -boomin ohi meneminen, jonka seurauksena olen itsekin ikään kuin unohtanut nuo terveyttä tukevat jauheet? Viimeisen vuoden ajan olenkin oikeastaan suosinut pelkästään yhtä viherjauhetta, joka on sataprosenttisen suomalainen Lapin luonnosta lähtöisin oleva jauhe. Olen maininnut tuotteen blogissani aikaisemminkin, mutta kyse on tosiaan Arctic Warriorsin Virkku-jauheesta, joka sisältää mm. nokkosta, maitohorsmaa, kuusenkerkkää, väinönputken lehteä ja nokkosen siementä. Oivalsin kuitenkin vasta, ettei Virkkua ilmeisesti enää myydä, joten seuraavaksi on varmaan siirryttävä samaisen merkin Kerkkä -kuusenkerkkäjauheeseen, jota voi käyttää samalla tavalla kuin tätäkin viherjauhetta.

Viherjauheet ovat ylipäänsä hyvä tapa tukea kehon omia puolustusmekanismeja, jolloin flunssatkin pysyvät paremmin loitolla. Viherjauheet sisältävät runsaasti antioksidantteja ja proteiinia, sekä ainakin omien kokemuksieni mukaan myös virkistävät. Jotkut puhuvat jopa viherjauheiden puhdistavista ominaisuuksista, joihin niihinkin periaatteessa uskon. Jauheiden nauttimista hankaloittaa kuitenkin usein niiden paha maku, jonka vuoksi suosittelen käyttämään niitä smoothieiden tai puurojen joukossa. Veikkaan että monia myöskin mietityttää viherjauheiden alkuperä ja ainakin itse olen kuullut monenlaisia mielipiteitä ulkomailta tuotavista spirulinoista ja chlorelloista. Nykyään itsekin suosin entistä enemmän suomalaista ja nimenomaan Arctic Warriorsin suhteen voi olla varma, että viherjauhe on peräisin puhtaasta suomalaisesta luonnosta.

Oletteko te pysyneet terveinä? Ja mikäli täällä on joku jolla on pidemmän ajan kokemusta manukasta, kiinnostaisi kuulla millaisia vaikutuksia olette huomanneet?

Energistä loppupäivää!

*Tuote sponsoroitu

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *