Monna
Monna

TEHO-tunti ja syysmasennus

Siis ihan ensiksi, onko nyt syksy, talvi vai kevät?
Mä en yleensä välitä hirveesti ilmoista. Tai siis ne ei vaikuta mun mielialaan tai muuhunkaan käyttäytymiseen. Jos sataa, niin laitetaan kumpparit jalkaan ja goretexia niskaan, jos on pakkasta ni pistetään enemmän päälle jne…
Mutta nyt tänään mulle tuli ekaa kertaa sellanen olo, että kun ei se talvi oo vielä alkanutkaan, niin eikö voitais ihan suoraan siirtyä syksystä kevääseen?
20140107_082245
20140107_082148Tiistaina olin taas tankotanssimassa. Aamulla väsytti eikä meinannu kiinnostaa lähteä, vaikka oon ollu niin intona siitä lajista!
Mutta vääntäydyin kuitenkin paikalle ja onneks menin. Oli taas niin super ihanaa!!!
1503437_10152141597070351_775058247_n-001 IMG_20140107_103835Taas opin vähän lisää ja uskalsin tehdä myös taaksepäin pyörähdyksiä. Niin sitä pikku hiljaa kehittyy ja oppii luottamaan voimiinsa tangon kanssa.

IMG_20140108_143048
Eilen työpäivän jälkeen käytiin Inarin kanssa tekemässä puolen tunnin hauis-ojentaja-treeni salilla ja sen jälkeen mentiin Hennan pitämälle HOT TEHO-tunnille. Huh jo valmiiks!!
Sieppaa16-001 Sieppaa15-001 Sieppaa14-001
TEHO-tunti on siis 30min kestoinen tunti FIX-liikuntakeskuksilla.
Mä ohjaan itsekin TEHO-tunteja aina torstaisin Töölön Fixillä. Eilen mentiin sitten Inarin kanssa tosiaan Hennan vetämälle TEHO ”HOT”-tunnille Märskyyn. Tunnin sisältö rakentuu samalla tavalla kuin muissakin halleissa, mutta tunti pidetään HOT-alueella, eli uimahallin katsomon lämmössä. Tekee siis treenistä vielä pikkasen rankemman.

Eilen oli vuorossa TEHO Syke. Niitä on muutamia eri versioita, on syke, kestävyys, taito ja voima. Jokainen tunti koostuu sitten vähän erilaisista liikkeistä, välineistä ja suorituskestoista ja tavoista.
Syke-tunnilla on tarkoitus saada syke nousemaan nimensä mukaisesti ja tehdään nopeita toistoja lyhyillä sykleillä. Ja syke-tuntien liikkeet on aina ilman välineitä tehtäviä.

Eilen oli neljä pääliikettä ja liikepareina aina salmiakkivatsat.
Jokaista liikettä tehtiin aina 5-toistoa, jonka jälkeen 5 salmiakkivatsaa. 40sek työtä ja 20sek lepoa, ja työaikana niin paljon noita viiden toiston juttuja kun vaan ehti ja pystyi.
Pääliikkeet oli burpee (yleisliike), punnerrus liikkuen, polvet rintaan hypyllä ja keinukyykky.

Salmiakkivatsa
Salmiakkivatsa

Salmiakkivatsa
Salmiakkivatsa

Kuvat liikkeistä otettiin tunnin jälkeen videokuvana, ja nää on vain kuvakaappauksia, joten huonolaatuisia. Mutta saatte tunnin idean selville. 🙂

Burpee
Burpee

Burpee
Burpee

Burpee
Burpee

Kaikki pääliikkeet tehtiin tosiaan salmiakkivatsojen parina. Yhdellä paikalla oltiin neljä kierrosta, eli neljä kertaa 40sek työtä. Ja sitten vaihdettiin seuraavaan paikkaan.

Punnerrus
Punnerrus

Polvet rintaan hyppy
Polvet rintaan hyppy

Jokaisen paikan välissä oli minuutin tauko. Eli ei tosiaan kovin kauaa ehdi hengähtää.
Aloitettiin Inarin kanssa paikasta missä oli pareina burpee ja salmiakkivatsat. Jo ekan paikan jälkeen oli kyllä sellanen hiki päällä, että huh!

Keinukyykky
Keinukyykky

Keinukyykky
Keinukyykky

Tässä vielä pieni videokooste liikkeistä. Toi polvet rintaan hyppy on ihan vammasen näköinen, mutta menkööt! 😀 Ei tossa vaiheessa enää irronnut kauheesti kimmoisuutta! 😉

Tunnin jälkeen ei tosiaan meinannut paidasta löytyä kuivaa kohtaa, naama oli punanen ku paloauto ja tukkakin hapsottu ties mihin suuntaan. Mut ei se oo pääasia miltä treenin jälkeen näyttää, vaan se että treenissä antaa niin kaikkensa ku mitä ikinä pystyy!
IMG_20140108_175426Hennalle kiitos super hyvästä treenistä! Ja Inarille kiitos treeniparina olosta. 🙂 Molemmista sai virtaa tehä vielä pikkusen kovempaa. 😉

TEHO-tunteja pidetään siis FIX-liikuntakeskuksissa. Kesto on 30min. Ja tunneilla on tarkoitus ottaa ihan kaikki tehot irti kropasta!! Kannattaa testata! Mulla tänään tunti klo 19.05 Töölön Fixissä! Vielä mahtuu mukaan!! TULKAA KOKEILEMAAN!!!

Sitten mulla on teille vähän syvällisempää vielä tähän loppuun.
Mulla on ollut nyt lähi aikoina jotenkin vaikeeta löytää tasapainoa työn, treenaamisen, syömisien, motivaation jne kanssa.
Mä koen myös vähän (aika paljonkin) huonoa omatuntoa siitä, että mä en pysty koko ajan olemaan ihan ”super-ihminen”. Ajattelen, että liikunta-alan ammattilaisena ja treenibloggaajana mun pitäis olla vaan malliesimerkkinä koko ajan kaikille.
Pieniä horjumisia motivaatiossa ja syömisissä suon, mutta mitä jos se vaan jatkuu ja jatkuu?
Nyt mä oon löytänyt tankotanssin kautta uudestaan motivaation treenaamiseen. Uus laji tuo haastetta ja vetää mukanaan. Samalla se innostaa treenaamaan salilla taas ja syömään hyvin.

Silti mulla oli tänään yks tyhmimmistä aamuista. Paino mulla ei oo noussut yhtään, mutta musta tuntuu silti nyt, että mä oon ihan kalpea ja löysä ja pöhöttynyt.
Nää tuntemukset on ihan normaaleita ja tiedän ettei mun edes tarttis näistä tänne avautua, mutta haluan.
Osaan neuvoa omia asiakkaitani näissä tilanteissa, mutta omalla kohdalla ei meinaa taito riittää.

tammikuu 2013 / elokuu 2013
tammikuu 2013 / elokuu 2013

Mulla on sellanen olo, että näytän nyt tolta miltä näytin vuos sitten. Vaikka paino on sama kuin mitä tuossa elokuun kuvassa.
Kun mä sanon tästä ääneen täällä blogissa, musta tuntuu että mä oon epäammattimainen. Mutta sanon silti. Anteeksi siis tämä epäammattimaisuuteni. 😉

Onneks mulla on ihania ystäviä ja läheisiä, jotka sitten palauttaa kyllä ne realiteetit yleensä nopeesti takaisin jos meinaan ruveta synkistelemään. Kiitos Inari!
Tänään mennään tällä syysmasennus-fiiliksellä ja ehkä huomenna jo parempi fiilis!

Syysmasennus!?
Syysmasennus!?

Kivaa torstaipäivää kaikille ja toivottavasti kukaan muu ei kärsi syysmasennuksesta! 😉

Laittelen lähiaikoina infoa kevään ekasta InBody-mittauspäivästä! Siihen aion asettaa itsellenikin taas uuden tavoitteen! 🙂

Kommentit (27)

  1. Heidi

    Älä Monna huoli, noita aikoja on tosiaan ihan meillä kaikilla! Mulla esimerksi tiettyyn aikaan kuusta, viikko-pari ennen menkkoja, on aina sellainen aika, että näyttää yhtäkkiä muka ihan löysälle, pienilihaksiselle ja pöhöttyneelle. Mutta aina se menee ohi ja sitten peilissä on taas se ihminen, joka siellä ihan oikeastikin on. Oon jo oppinut tunnistamaan tuon vaiheen, se tulee aina, ja nykyään siitä ei jaksa enää välittää kun on yhdistänyt sen niihin hormoneihin ja tietää sen menevän ohi.

    Ja vaikka sun alasi onkin liikunta- ja hyvinvointipuolella, niin ihminen säkin vain olet. Ja sitäkin enemmän olet nainen. Naisilla vaan on tämmöstä. 😀 Jokaiselta löytyy läskipäiviä, huonotukkapäiviä, huononaamapäiviä, kulahtanutolemuspäiviä. Se, että sullakin niitä on, ei tee susta sen huonompaa ammattilaista, se tekee susta vaan ihmisen ja naisen, ja niitähän sä ensisijaisesti olet.

    Toivottavasti saat sinne pian valoa! Niin luontoon kun sydämeenkin <3

    • Monna

      Kiitos Heidi! <3 Ihana olet. <3

  2. Kilappa

    heiiii… Välillä pitää saaha olla vähän masentunut!
    Muuten ei kiva tunnu kivalta ja hyvä hyvältä.
    Mulla on vahva veikkaus, että jos annat ittes oikeen ”masentua” kunnolla ja luvan kanssa, jaksat olla 2 tuntia ihan maassa ja sit kyllästyt siihen 🙂 mutta jos et anna ittes hetkeks lösähtää, niin alkaa kuules pingottaa.
    (mulla kävi juurikin näin)
    ihan sama kun ruokavalioissa ja dieeteissä. väliin pitää pitää se mättöpäivä ja antaa kropan ja mielen palautua siitä rahkasta ja kanasta 🙂
    (Lue nää oikeen vakuuttavalla äänellä, mieluummin semmosella matalalla miehen äänellä, niin kuulostaa uskottavammalta)

    • Inari

      komppaan Kilappaa! mäki romahdutin itteni noin neljäks tunniks ja sit tulinki juhlimaan! 🙂 suosittelen. sen jälkeen on motivaatioo löytyny.

      ps. Kilappa, törmäsin sun kuvaan jossain lehdessä. Eka mietin vaan, et onpa jollain säihkyvä hymy ja sit tajusin, että sehän olet sinä!

    • kilsppa

      Kiitos Inari kauniista sanoistai, mut varmalla väärä tyyppi, koskapa mä en käy lehdissä, enkä ainakaan hymyile jos käyn 🙂

    • Inari

      Mitäh.. no, uskon silti kauniiseen hymyysi 😉

    • Monna

      Ootte Inari ja Kilappa ihan oikeessa!
      Pitää antaa romahduttaa, enkä tosiaan varmaan jaksais olla romahtuneena kun sen pari tuntia. 😀

      Ja Kilapalla on kaunis hymy vaikkei lehdessä oiskaan! 😉

  3. Aada

    Vaikka on liikunta-alan ammattilainen ja treenibloggaaja niin ei silti tartte olla yli-ihminen. Mulle lukijana on helpottavaa että tekin painitte joskus samojen ongelmien kanssa kuin me tavalliset pulliaiset. Vaikka itse luen blogeja pääasiassa saadakseni inspiraatiota ja ideoita omaan tekemiseen, niin en usko että jaksaisin seurata sellaista blogia jossa kaikki on AINA pelkkää auringonpaistetta. Ihmisiähän tässä vain ollaan ja joskus on huonoja päiviä jolloin motivaatio on hukassa ja oma peilikuva ottaa päähän. Mutta huomenna on taas parempi päivä! Oot huippu!

    • Monna

      Näinhän se on Aada!
      Se on ihmeellistä miksi sitä ei aina ite tajua! 😉
      Ja tosiaan sekin on totta, että jos kaikki ois pelkkää auringonpaistetta aina, niin kyllä se taitais vähän uskottavuuskin ja kiinnostavuus kaikota siitä bloggarista! 😉

  4. Elina

    Anteeksi sopimaton kommentti, mutta I would DIE FOR YOUR ASS!!!! 🙂 Ja nuo pöksyt on superupeat, mistä ne on ostettu?

    • Monna

      Hahaha! 😀 Ihana Elina!
      Housut on KappAhlista!

  5. Jessica

    Ihan oikean masennuksen läpikäyneenä ei voi ymmärtää tuota masennus -sanan viljelyä… mutta tsemppiä kuitenkin! 🙂 Et näytä pöhöttyneeltä eikä se varmaan maailmaa kaataisi jos hetkeksi niin kävisi…

    • Monna

      Pahoittelen Jessica. Ja käytin vain sanaa ”syysmasennus”, jonka oli tarkoitus olla hiukan ironinen. Mutta olen pahoillani.

  6. anma

    Missä kaikkialla ohjaat tunteja?:) tykkään sun blogista tosi paljon, ihana että oot rehellinen. haluaisin kysyä sulta vähän neuvoa , että jos normaalipainoinen 5-kertaa viikossa (tuntimäärinä 5-6) urheileva tahtoo pudottaa esimerkiksi neljä kiloa kadottamatta lihasmassaa, kannattaako vähennykset tehdä hiilihydraateista vai annoskoista? 🙂 ja onko ruispuuro aamulla sitten huono vaihtoehto jos ei ole aamutreenaaja ?

    • Monna

      Tällä hetkellä vedän vain FIX-liikuntakeskuksissa ja vakkaristi vain torstaisin Töölössä.

      Jos normaalipainoinen haluaa pudottaa rasvamassaa, ei välttämättä kannata kauheasti pudottaa hiilareita, riippuu tietysti mitä syöt. Mutta tärkeintä on syödä proteiinipitoisesti ja kerätä lihasmassaa. Hiilareita kuitenkin tarvitsee esim. proteiinin kuljetukseen. Mutta nämä ohjeet on tosi vaikea antaa ilman, että näkisin ruokavaliosi jne.. Ja kaikki ei toimi kaikilla.
      Ruispuuro on oikein hyvä aamupala on sitten aamutreenaaja tai ei.

  7. Adelheid

    Kyllä kai naisilla näitä masentelun aiheita riittää.. samaa soutamista ja huopaamista aina itelläkin. Välillä mun tekee mieli laihduttaa nopeasti ja tyhmästi jollain minikaloreilla ja toisinaan uskoo siihen että kyllä sen kropan on pakko pikkuhiljaa muuttua tällä treenillä ja ruokavaliolla.. toisinaan ei edes välitä miltä näyttää vaan koittaa vaan keskittyä tulostensa parantamiseen. Enkä usko että mikään tulee mielenailahteluissa muuttumaan vaikka oisin 10kg kevyempi! =)

    • Monna

      Niinhän niitä taitaa riittää. 😀
      Ihanaa kun kaikilla meillä ihmisillä on välillä näitä ”tyhmiäkin” aiheita päässä vaivaamassa. Ei aina tartte olla niin fiksu! 😉

  8. S

    Heippa Monna!

    Sellaista kyselisin, että kun maidottomalla ollessasi mainitsit, että soijatuotteita ei kannattaisi ihan kamalasti käyttää, niin mistä tämä johtuu? Onko soija jotenkin vaarallista paljon käytettynä? Olen itse luopunut maidosta lähes kokonaan, tai en ainakaan maitotuotteita itse kotiin osta, ja olen korvannut maidot ja jugurtit juurikin näillä soijatuotteilla. Ja ne ovat vielä niin hyviäkin että ihan mielellään niitä syön 😀

    • Monna

      Heippa!

      Mä itse asiassa edelleen olen hyvin vähämaitoisella. 🙂 En enää oikein saa alas maitorahkaa. Syön proteiinin sitten muualta.
      Soijatuotteissa, vähän niinkun kaikessa mun mielestä ”kohtuus” on se hyvä valinta.
      Eli jos nyt kerran päivässä syö soijajugurttia, tuskin kukaan siitä kuolee.
      Jotkut sanovat, että soija vähentää testosteronin tuottoa, mutta siitä ei kai ole mitään ”oikeaa” tutkimustulosta olemassa.
      Mikä tahansa ruoka-aine voi muuttua hyödyllisestä haitalliseksi, jos sitä käytetään ylettömän suuria määriä.

  9. nana

    Musta tuntuu että tämä saakelin harmaus tekee mielestä alakuloisen, ei mikään ihme että välillä tuntuu ettei energiat riitä.
    Olen tässä jonkun aikaa jo seurannut menoasi blogista, ja aina silloin tällöin mietinkin, että miten jaksat. Joten toisaalta ihan helpottavaa kuulla, että säkin ponnistelet samojen ongelmien kanssa kuin meistä moni muukin. Itse olin ihan superväsynyt loppuvuodesta, ja koin huonoa omaatuntoa siitä, etten yksinkertaisesti jaksanut päivittää niin usein blogiani kuin ”pitäisi”, tai energiat ei riittänyt säännölliseen treenaamiseen. Lisäksi tuntui, että siitä aikaisemmin niin positiivisesta Nanasta oli tullut väsynyt ja kulahtanut valittaja. Mutta onneksi nämä asiat yleensä tuntuu isommilta omassa päässä, ja niin kuin sanoit, kukaan meistä ei ole yli-ihminen. Silloin kun on motivaatiopula, tai väsyttää, siitä pitää kertoa, blogiyhteisö on siitäkin kiva juttu että täältä saa vertaistukea/tsemppausta/motivaatiota ja vaikka ja mitä 🙂

    Paljon voimia sinne, toivotaan että viikonloppuna aurinko paistaisi, josko se vähän piristäisi <3

    • Monna

      Joo!! Nana mä oon ihan samaa mieltä! Se on todellakin toi harmaus mikä saa mielen apeaksi.
      Onneks nyt näyttäis satavan lunta! 🙂

      Mä voin myös allekirjoittaa noi sun fiilikset loppuvuodesta.

      Tsemppiä ja voimia sullekin! <3 <3

  10. tannja

    Oot niin ihanan värikäs persoona, joten täytyy linkittää tää mekko tänne, kun tulit heti mieleen kun sen näin 🙂

    http://nelly.com/fi/vaatteita-naisille/vaatteet/juhlamekot/quontum-599/neon-strap-back-midi-2-piece-599078-17/

    • Monna

      Wau!! 🙂 Ihana! ♡ Kiitos vinkistä, täytyy oikeesti ehkä pistää tilaukseen.

  11. Kaisa

    ”Toi polvet rintaan hyppy on ihan vammasen näköinen, mutta menkööt”
    Olipa rumasti sanottu aikuiselta ihmiseltä. Mikä on vammasen näköstä? Vammainen ihminenkö? Toivottavasti ymmärrät hävetä. Jos saisit vaikka vammaisen lapsen, miltä tuntuisi jos häntä naurettaisiin vammasen näköseksi..? Grow up.

    • Monna

      Suurimmat pahoitteluni Kaisa. Todella huono sanavalinta minulta.
      Enköhän tässä ole ihan jo aikuiseksi kasvanut. Ja lähipiirissä on myös kehitysvammaisia lapsia, joten ihan tiedän kyllä senkin asian.
      Vammaisen näköisellä tarkoitin tässä yhteydessä hölmön/hassun/typerän näköistä. Se oli enemmänkin itseironiaa.
      Että sillä lailla.

    • Elina

      Huh huh, onneksi en kirjoita blogia – eihän sitä uskaltaisi enää valita mitään sanoja, kun jokaiseen pilkkuun tartutaan ja paisutellaan asioita. Relax people ja enjoy life!!! 🙂

    • Kaisa

      Ymmärsin toki, että oli itseironiaa. Sanavalinta oli vaan sen verran huono ja kolahti valitettavasti liian kovaa minuun. Alla kommentoivalle Elinalle toivon elämään realiteetteja ja perspektiiviä tajuta, ettei jonkun ”ihmistyypin” nimittely liity elämästä nauttimiseen mitenkään. Joten relataan vaan 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *