Monna
Monna

Ravintolisät, mitä ja miksi?

En ole itse ikinä ollut kovin monien purnukoiden perään. Kaapista ei siis löydy kymmeniä erilaisia purkkeja, joista napsitaan joka aamu pilleriä ja kapselia. Mielestäni ravinnon pitää olla sen verran monipuolista, että purkista tarvitsee ottaa mahdollisimman vähän ravintolisiä. Jos kuitenkin niitä tarvitsee, on minulle tärkeää, että ne ovat laadukkaita ja oikeaan tarpeeseen.

Esimerkiksi täällä meidän koti-Suomessa auringonvalo on rajallinen ja on pitkä ajanjakso, jolloin on hyvä ottaa purkista D-vitamiinia. Ihminen tuottaa D-vitamiinia (D3) riittävässä auringonvalossa UVB-säteilyn vaikutuksesta, mutta koska Suomessa auringonvalosta syntyvä D-vitamiinin määrä jää usein (jopa kesällä) liian alhaiseksi, on D-vitamiini ravintolisänä ihan tutkitusti hyvä asia. Itse syön D-vitamiinia lähes ympäri vuoden, mutta kesällä en niin säännöllisesti.

Vuoden 2016 ravitsemussuositusten mukaan aikuisen ihmisen omega-3-rasvahappojen riittävä saanti olisi turvattu, jos hän nauttii päivittäin sukupuolesta riippuen 6-9 teelusikallista margariinia, ruokalusikallisen öljyä salaatin kanssa sekä käyttää ruoanvalmistuksessa runsaasti pehmeitä rasvoja sisältävää rasvaa kuten kasviöljyä tai margariinia. Lisäksi olisi suositeltavaa syödä vähintään kertaa viikossa rasvaista kalaa. Jos nämä suositukset ei täyty, voi myös purkista ottaa Omega 3:sta.

Wild Nutrition on tuonut markkinoille aidosti luonnolliset, 100 % ravinnosta koostuvat vitamiini- ja hivenainevalmisteet. Koska korkealaatuisten tuotteiden sisältämät ravintoaineet ovat ruoan muodossa, on ne myös mahdollisimman hyvin kehon käytettävissä ja hyödynnettävissä siellä missä niille on eniten tarvetta. Tähän tuoteperheeseen kuuluu tällä hetkellä reilu 30 tuotetta eri sukupuolille ja eri elämänvaiheisiin. Kaikkit tuotteet soveltuvat myös kasvissyöjille. Wild Nutrition on ainoa ravintolisäsarja, jossa on esimerkiksi teinipojille ja – tytöille omat monivitamiinivalmisteensa. Myös raskauden ajalle heiltä löytyy tuote, jota myös itse söin raskauden ajan – Food-Grown® Wild Nutrition Pregnancy.

Nyt kun pidän taukoa ripsipidennyksistä, hiuspidennyksistä ja kynnetkin ovat ihan ”au naturel”, on niitä hyvä vahvistaa. Food-Grown® Skin Hair & Nails sisältää E-vitamiinia, joka auttaa suojaamaan kehon soluja. Tuote sisältää myös C-vitamiinia, joka tukee normaalia kollageenituotantoa, joka taasen vaikuttaa ihon hyvinvointiin. Ja jodia, joka tukee ihon hyvinvointia, sekä seleeniä hiusten ja kynsien hyvinvointiin.

Lisäksi on vielä monivitamiini. Jos tuntuu yhtään siltä, että oma ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen on monivitamiini hyvä lisä! Minulle suositeltiin Food-Grown® Daily Multi Nutrient 45+ :a, koska se auttaa tasoittamaan hormoonitoimintaa raskauden jälkeen. Wild Nutritionilla löytyy monivitaaminivalmistetta erikseen naisille, miehille, lapsille, teini-ikäisille. Kaikki erilaiset, erilaisiin tarpeisiin suunnitellut monivitamiinit löytyy tästä.

Näillä neljällä ravintolisällä minä pärjään. Tuo Skin, Hair & Nails -tuote on vain kuuri. Joten sitä ei syödä ympäri vuoden. Monivitamiinia, Omega 3:sta ja D-vitamiinia sen sijaan tulee tässä taloudessa napsittua päivittäin. Paitsi sitä D-vitamiinia ei kesällä niin tarkasti.

Miten teillä? Onko Wild Nutritionin tuotteet tuttuja? Tuleeko ravintolisiä käytettyä? Jos kyllä, niin mitä?

***

Aurinkoa loppuviikkoon! <3

* Tuotteet saatu yhteistyössä Pur:n kanssa.

Kommentit (1)

  1. Laura

    Ravintolisiä käyttäessä kannattaa olla tarkkana ylisaannin kanssa. Mainitsemissasi valmisteissa on esim. seleeniä ja E-vitamiinia yli kaksinkertaisesti päivittäiseen tarpeeseen nähden, minkä lisäksi saat niitä ruoastakin varmasti. Sama toistuu joidenkin muidenkin valmisteissa olevien ravintoaineiden kanssa.

    Osa ravintolisistä on tosiaan hyödyllisiä, mutta sitten toisaalta turvallisen (ei siis suositeltavan, vaan mahdollisesti jo liikasaannin oireita aiheuttavan) päivittäisen saannin raja tulee nopeasti vastaan muissa kuin vesiliukoisissa vitamiineissa. Esim. seleenin tarpeen saa täyteen paljon edullisemminkin: vaikka syömällä kaksi parapähkinää päivässä (ja samalla saa niitä hyödyllisiä rasvahappoja). Tämä nyt vain tällaisen ravintolisäskeptisen ravitsemustieteilijän näkökulmasta 😃

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *