Monna
Monna

Pysyinkö ruodussa risteilyllä?

Lomaviikko ja pitäis pysyä ruodussa? Onko se mahdollista tai pitääkö sen edes olla? Mulla on aina ollut vaikeata olla herkuttelematta lomalla, mä käännän automaattisesti sellaisen jonkun vivun tuolla pääkopassani päälle, että NYT SAA HERKUTELLA!

Kun lähettiin reissuun, mietin etten joka päivä herkuttelis. Ajattelin kuitenkin, että kun kerran lähdetään noin upealle lomalle, jossa pöydät notkuu kaikenlaista jälkkäriä ja herkkua, en aio nipottaa ja ahdistua. Olin miettinyt, että jos vaikka joka toinen päivä tulis vaan napattua sieltä jälkkäribuffetista jotain tai käytyä laivan karkkikaupassa. 😉 Noh.. ei se ihan mennyt niin.

Karkkikaupassa käytiin viikon aikana vaan kaksi kertaa, se oli sinäänsä jo hyvä suoritus mun mielestä! 🙂 Mutta melkein joka päivä kyllä jotain pientä nappasin sieltä jälkkäribuffetista. Tosin olin aina aika täys jo pääruuasta, että eipä siihen mun massuun mahtunut kovin paljoa jälkiruokaa enää päälle. Jotain pientä herkkua tuli siis kuitenkin syötyä joka päivä! 😀

Mä en tästä ottanut kyllä mitään paineita tai stressiä, sillä me myös käveltiin joka päivä yli 20 000 askelta ja kello näytti aina iltaisin kulutettujen kalorien määrän olevan reippaasti 3000:n yli. Joka toinen päivä käytiin myös tekemässä molemmat omat salitreenimme vuorotellen, joten liikunnan määrä tuon viime viikon aikana oli sen verran runsas ettei se pieni jokapäiväinen herkuttelu kyllä painanut missään.

Itse asiassa, nyt kun mietin on mun fiilis kropassa jopa jollain tapaa parempi kuin lomalle lähtiessä. 🙂 Aina puhutaan siitä, että liikunta on vain murto-osa jos haluaa pudottaa painoa tai muokata kroppaa. Ravinto on isossa osassa. Niin on, mutta kyllä silti jos päivittäinen liikunta on jokseenkin suurta, on helpompi höllätä vähän siellä ruokapuolella.

Kun mä aikanaan tein elämäntapamuutoksen, jätin alkoholin minimiin ja herkut viikonloppuihin, en oikeastaan mitään sen suurempaa remonttia tehnyt ruokapuolella. Toki jätin joo esim. mehut pois ja einekset, söin vähemmän maitotuotteita jne.. Mutta kuitenkin ihan aina oon syönyt niitä perusruokia ja napannut matkaan jonkun herkun jos siltä on tuntunut. Mulle on aina toiminut se, että en nipota ruokahommista ja treenaan hyvin.

Mä tykkään niin paljon salitreenistä, tanssista, kehonpainotreenistä, temppuilutreeneistä ja sen takia mun on ollut aina helpompi lähteä salille tms. ja miettiä, että voin sitä kautta sitten ottaa rennommin ravintohommien kanssa. Se ei tietenkään toimi, että salitreenin jälkeen kaupan kautta kotiin ja karkkipussi kädessä sohvalle. Tai jumppatunnin jälkeen salin kahviosta korvapuusti matkaan.. ei niin. Mutta kuitenkin mä oon aina ajatellut, että jos ehdin treenata säännöllisesti voin suoda itelleni pieniä vapauksia. 😉

Tällaisilla fiiliksillä siis täällä tämän projektin kanssa. 🙂 Tänään taas omalle salille ja ainakin kerran vielä loppuviikostakin.

ps. Nää super makeet urheiluliivit on Yveten yks uutuusmalli! Koodilla MONNA20 saatte niistä (ja toki kaikista muistakin normihintaisista) sen -20% alea! 🙂

***

Kommentit (4)

  1. Veera

    Oon aina yrittänyt ajatella syömisen myös sellaisena mielenterveyden hoitamisena. Joskus aikoinaan yläasteella rakas ystävä joutui ihan sairaalaan asti anoreksian takia ja silloin päätin, että omaa suhtautumista ruokaan en pilaa. Mulla toimii se että tiedän, että saan valita ihan mitä haluan. Usein kuitenkin kroppa kaipaa sitä ihan tavallista ruokaa herkkujen sijaan 😊

    • Monna

      Ihanasti sanottu! 🙂 Näin sen pitäisikin mennä! <3

  2. HannaK.

    Mä mietin ton urheilun kans vähän samalla tavalla! Mulla nousee sykkeet tosi helposti korkeelle, joten treenipäivinä kulutus voi olla 700kin kaloria enemmän kun lepopäivinä, ja jos haluaa kuitekin syödä itsensä kylläiseksi, niin kyllä niihin energiamääriin mahtuu sitten jo sitä vähemmänkin ravintorikasta ruokaa 🙂 Eikä se aina ole niin tarkkaa otanko rasvat pähkinästä vai suklaasta, kunhan tosiaan se 80% on hyvää!

    • Monna

      Just näin! 🙂 80-20 ajattelu mullakin on ollut oikeastaan aina!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *