Monna
Monna

Proteiinipatukat ja palautumisjuomat – milloin ja miksi?

Mihin niitä proteiinipatukoita ja palautumisjuomia tarvitsee? Voiko niitä käyttää muuhunkin kuin treenin jälkeiseen hetkeen? Ja onko lisäproteiinin tarve vain kuntosalitreenin jälkeen?

Nämä on kysymyksiä, jotka usein pyörii monien mielessä. Minäpä kerron oman tietämykseni asiaan! 🙂

Minä käytän usein proteiinipatukoita välipaloina. Patukoista sanotaankin, että ne sopivat treenin jälkeen palautumiseen tai välipalaksi. Usein myös nappaan proteiinipatukan laukkuun mukaan, kun lähden treenaamaan. Treenin jälkeen haukkaan patukan mahaani, koska A) minulla on aina treenin jälkeen kova nälkä ja B) lihakset saa heti rakennusainetta treenin jälkeen.

Ennen treeniä

Syö 1-2 tuntia ennen harjoittelua, jotta ruoan kaikki energia ehtisi imeytyä kehoosi.Täydellä vatsalla voi myös olla hankalaa treenata ja saatat alkaa voida pahoin harjoittelun aikana.

Harjoittelun aikana

Harjoittelun aikana on hyvä juoda. Juominen on tärkeää elimistön nestetasapainon kannalta. Kaikkien tulisi juoda vähintään kaksi litraa päivässä. Sinun tulisi juoda 1,5 litraa nestettä korvataksesi yhden tunnin tehokkaan harjoittelun kulutuksen.

Palautuminen treenin jälkeen

Treenin jälkeen keho on kuluttanut runsaasti hiilihydraatteja. Verensokeri on alhainen, jolloin keho hajottaa lihaksia saadakseen nopeasti energiaa. Tämän estämiseksi on tärkeää saada harjoittelun jälkeen nopeasti hiilihydraatteja ja proteiinia, mieluiten 30 minuutin kuluessa.

Lihakset ovat ihmiskehon eniten energiaa vaativat osat. Mitä enemmän kehossa on lihasmassaa, sitä enemmän kaloreita kuluu. Mikä tavoitteesi sitten onkin, on tärkeää, ettet anna rasituksen vaurioittaa lihaksia.

Tämä alleviivattu teksti on lainaus suoraan Gainomaxin sivuilta. Siinä on mielestäni tosi hyvin pähkinänkuoressa se, miksi sekä proteiinia, että hiilihydraatteja tarvitsee saada tarpeeksi treenin jälkeen. Ja muutenkin hyvä kooste päivän ruokarytmistä! Kursivoin vielä viimeisen kappaleen, koska siinä on tärkeä pointti!

Valitettavan usein käy nimittäin niin, että kun lähdetään treenaamaan ja syömään fiksusti, syödäänkin liian vähän kulutukseen nähden. Monesti myös kiireinen aikataulu tekee sen, että on helppo nojautua siihen ”en ole ehtinyt syödä” -juttuun. Mutta sitäkin varten palautumisjuomat ja proteiinipatukat on hyvä keksintö!

Gainomaxilla löytyy paljon erilaisia palautumistuotteita, on erilaisia juomia ja erilaisia patukoita. Vähän riippuen tarpeesta. On sokerittomia, on vähähiilihydraattisia ja myös niitä joista löytyy hiilihydraatteja runsaasti. Kaiksita tuotteista löytyy myös tarpeeksi proteiinia.

Jos painonpudotus on mielessä, voi palautumisjuomista tarkkailla sokerinmäärää ja samoin niistä proteiinipatukoista. Mm. tuo Gainomaxin Lean recovery drink on hyvä ravintoarvoiltaan, eikä siinä tosiaan ole lisättyä sokeria. Raise the bar (joka oli muuten ihan älyttömän hyvää) -patukka sisältää esimerkiksi enemmän sokeria, kuin Lean on protein -patukat.

Keho tarvitsee siis aina rakennusaineita treenin jälkeen. Jos treeni on ollut lihasvoimatreeni, esimerkiksi kuntosalilla, voi palautumisjuoma olla proteiinipitoisempi ja vähähiilihydraattisempi. Mutta hiilihydraattejakin tarvitaan lihasvoimatreenistä palautumiseen. Jos treeni on taasen ollut voimakas aerobinen suoritus, vaikkapa pitkä juoksulenkki tai spinning-tunti, on tärkeää saada paljon hiilihydraatteja koneeseen treenin jälkeen.

Proteiinia suositellaan nautittavaksi noin 10–20 prosenttia koko päivän energiantarpeesta. Aikuisella se tarkoittaa tavallisesti 1,1–1,3 grammaa painokiloa kohti päivässä. Proteiinin tarve vaihtelee elämäntilanteen ja aktiivisuuden mukaan ja voi olla jopa kaksi grammaa painokiloa kohti päivässä. Monesti paljon treenaaville suositellaankin, että se proteiininsaanti olisi 1,5 – 2,0 grammaa per painokilo per päivä. Proteiini on treenaajien lisäksi todella tärkeää painonhallitsijoille/pudottajille, ikäihmisille, raskaana oleville ja imettäville. Proteiini ei juuri varastoidu elimistöön, joten siksi sitä tarvitaan ruokavaliosta jatkuvasti.

***

Miten te käytätte proteiinipatukoita tai palautumisjuomia?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *