Monna
Monna

Proteiinin tarve peruspirkolla

Mun asiakkaani kyseli multa, että mistä tunnistaa hyvän palautusjuomajauheen, mikä sopisi normaalille salipirkolle? Toinen asiakkaani kyseli, että kuinka ne proteiinit ja rasvat sitten imeytyy ja paljonki niitä pitää syödä.
Tästäkin löytyy varmasti monia mielipiteitä, mutta mä kerron nyt omani. 🙂

Mun mielestä ihan peruspirkko ei tarvitse kaikenlaisia pillereitä ja jauheita käydäkseen salilla ja saadakseen tuloksia.
Jos pirkko alkaa käymään salilla ihan tyhjältä pohjalta, niin tuloksia syntyy varmasti jos pitää huolen riittävästä proteiinin saannista. Ja sitä saa ihan perus ravinnosta ja esim. heraproteiinilisästä.

Päivittäiseksi proteiinin tarpeeksi luokitellaan n. 1,5 – 2g / painokilo. Mitä enemmän haluat lihasmassaa, sitä enemmän tarvitset proteiinia. Esim. kehonrakentajille suositellaan tuota 2g:tä tai vähän ylikin. Hirveästi yli sen ei kuitenkaan suositella, koska se voi vaikuttaa sitten myös esim. munuaisten toimintaan. Tuosta kehonrakentajien suosituksesta en mene vannomaan ja sitä mun ei tarvitsekaan tietää. Täällä mun blogissa tuskin kukaan kehonrakentaja neuvoja etsii. 😀 Eikä mulla ole asiakkaana kehonrakentajia.

Se paljonko proteiinia imeytyy kerralla on osan mielestä myytti ja osan mielestä fakta.
Sanotaan, että keho ottaisi vastaan n.30g proteiinia kerrallaan ja loput menisi ”suoraan kylkiin”. 😉
Mutta jälleen taas kun palataan peruspirkon tarpeisiin, niin se että syö päivän aikana useaan otteeseen proteiinia, tyydyttää kyllä kehon proteiinitarpeet. Ja usein jää jopa liian vähäiseksi.
Joten syömällä terveellisesti puhtaita raaka-aineita, ei proteiinia tule varmastikaan liikaa nautittua. Ei se ole peruspirkolla yleisesti syy ylipainoon. 😉

Proteiinia saa helposti esim. maitorahkasta, raejuustosta, kanasta, kalasta, punaisesta lihasta, pähkinöistä, pavuista jnejne.. Kaikkien näiden proteiinien imetysmisnopeus on erilainen. Ja myös se, kuinka paljon sitä proteiinia mistäkin tuotteesta imeytyy.
Kaikkein nopeiten peruspirkko saa proteeinia kehoon salitreenin jälkeen, ottamalla sheikkeriin mukaan herajauhetta ja sekaan joko maltoa tai rinnalle yksi hedelmä.
20131105_130226Kuvassa on proteiinin lähteitä ja muita lisäravinteita mitä itse käytän.
Eniten kuitenkin käytän heraproteiinia.
Ja itse olen sitä mieltä, että yksi laadukkain hera on Scitecin hera. Fitnesstukulta löytyy heidän oma merkkinsä StarNutrition, se on myös hyvä. Samoin Fitnessgurun herat.
Fastin heroja saa nykyään hyvin varustelluista ruokakaupoista ja itse aloitin heran käytön juuri kyseisillä tuotteilla.
20131105_100759_7065 20131105_100759_13464 20131105_100759_20296

Jos vielä palataan kysymykseen, että mistä sitten tunnistaa sen laadukkaan tuotteen, niin mä sanoisin, että kannattaa aina mielummin käyttää ihan puhdasta heraa ja siihen lisätä itse hiilihydraattia joko maltosta tai sitten esim. se hedelmä siihen rinnalle.
Eli valmiit palautusjuomat ei ole mun suosituslistan ykkösenä, ihan sen vuoksi, että niissä on monesti vähän enemmän sitten sitä sokeria.
Muuten mun mielestä peruspirkko voi hyvin käyttää niin Fastin, Fitnessgurun, Scitecin tai StarNutritionin heroja.

20131105_101338_18987 20131105_101655_26800 20131105_101655_49315 20131105_101655_60573 20131105_101655_99109
Päivän mittaan olisi hyvä saada proteiinia oikeastaan jokaisella aterialla vähäsen.
Se on hyvä ja simppeli perusohje.
Keho kun ei pysty varastoimaan proteiinia, niin sitä on hyvä saada pitkin päivää.

Kuvat postauksen seassa on tämän päivän jalkatreenistä. 🙂
Osan tein katsomossa bosu-palolla ja trx:llä ja raskaammat/isot liikkeet salin puolella.
20131105_105845Pari hikipisaraa purkautui kehosta. 😉 Ja sitten vähän proteiinia napaan! 😀

Loistavaa tiistain jatkoa ihmiset rakkaat! <3

Kommentit (12)

  1. Tiina

    Kiitos Monna! Tämä oli hyvä ja tarpeellinen postaus ainakin tälle Normi-Pirkolle! 🙂

    • Monna

      Kiitos Tiina! 🙂

  2. Bee

    Olipas kiva postaus pirkosta! 🙂

    • Monna

      Hahaa! 😀 Hyvä!

  3. Adelheid

    Tämä peruspirkko kiittää myös. Oli hyvä postaus. Tosin mulla olis pieni jatkokysymys. Suositteletko palautusjuoman käyttöä aerobisen harjoittelun jälkeen? Ei tietenkään minkään kevyen hölkän jälkeen mutta jos takana on joku puolentoista tunnin kovatempoinen juoksu tai hiihtolenkki?

    • Heidi

      Moikka!:) niin mitä lisäravinteita käytät protskun lisäksi ja milloin?:)

    • Monna

      Niin eihän siitä tässä postauksessa ollut kyse. 😉

      Pääasiassa käytän vain heraproteiinia.
      Lisäravinteiksi luokitellaan tietysti myös vitamiinilisät, niistä käytän päivittäin spirulinaa ja d-vitamiinia.
      Harvemmin, mutta säännöllisesti myös sinkkiä ja seleeniä.

      Heraproteiinin lisäksi käytän myös muita ”treenibuustereita” ja aminohappoja silloin tällöin.

    • Monna

      Tietysti jos liikuntasuoritus on lihaksia rasittava, niin proteiinijuoman voi nauttia myös silloin. Mutta itse tekisin vähän ”laimeamman” version vaikkapa hiihtolenkin jälkeen kun salitreenin. 🙂

  4. Laura

    Hei! Mitä mieltä olet, jos treenaa tavoitteena lihaskasvu, eikä ole enää aloittelija, niin eikö sen proteiinin treenin jälkeen saa myös esim, rahkasta? Kunhan vaan katsoo, että saa tarpeeksi proteiinia?

    • Monna

      Saa sitä proteiinia toki rahkastakin. Mutta varsinkin jos tavoitteena on lihaskasvu, niin suosittelen kyllä ottamaan heti salitreenin jälkeen heraa.
      Maitorahkan proteiini imeytyy huomattavasti hitaammin kuin heraproteiini. 🙂

  5. Kristiina

    Moi Monna!

    Täällä ois yhellä pirkolla vähän lisäkysymyksia aiheesta. Ja tää taitaakin olla vähän kinkkisemmän puoleinen… Mut yrittänyttä ei laiteta!? 😉
    Eli mistä mahtaisi saada tarpeeksi proteiinia, kun ei saa käyttää mitään maitotuotteita? Tää on aivan kamala vaiva, kun ei saa niitä käyttää lainkaan ja niissähän nuo proteiinit suurimmilta osin varmaan on :/ Ei tota lihaakaan viittis kiloja päivässä syödä 😀

    Onko mitään, edes pikkusia, vinkkejä?

    • Monna

      Moi Kristiina! 🙂

      Sopiiko sulle soijaproteiini tai riisiproteiini?
      Riisiproteiinia saa ainakin Puhdistamolta ja soijaproteiinia saa mm. Fastilta. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *