Monna
Monna

Miten on mahdollista luoda säännöllisyyttä arkeen?

Olin tänään pitämässä luentoa Mothers in Business -yhteisön jäsenille. Mua pyydettiin pitämään luentoa äideille, kiireisille, kotiäideille, työssäkäyville, hyvinvointia vaaliville tai ainakin sen toteutumisesta haaveileville äideille. Miten sitä oikeasti muka sitten ehtii salille, jumppaan tai juoksulenkille, kun on pieni lapsi(a), työ ja kaikki muu elämä. Miten ehtii pitämään omasta hyvinvoinnistaan huolta?

Mulla luki ensimmäisessä powerpoint-slidessä näin:

  • Suunnitelmallisuus!

  • Suunnitelmallisuus!

  • Suunnitelmallisuus!

Se vaan on kaiken a ja o. Niin yksinkertaista, mutta unohtuu. Annoin seuraavat vinkit ajanhallintaan ja siihen miten sitten saisi siitä hyvinvoinnista huolehtimisesta viikottaisen asian.

  • Ota kalenteri käyttöön! Merkitse sinne sunnuntaisin kaikki seuraavan viikon treenit.
  • Käy kaupassa viikonloppuna (tai vapaapäivänä), tee ruokia valmiiksi. Varmista, että jääkaapissa / kuivakaapissa on terveellisiä välipaloja.
  • Mieti jo tänään: MITÄ syöt, MISSÄ syöt ja MILLOIN syöt huomenna.
  • Tee kalenterisuunnitelmaa kuukausi eteenpäin.

Heti alkuun tuli selväksi mm. se, että äidin oma ruokailu jää helposti viimeiseksi. Ensin nälkäisille lapsille ja viimeisenä itselle. Niin mäkin oon monesti tehnyt. Mutta samaan aikaan lapsen kanssa syöminen on itse asiassa tosi helppoa ja myös lapsi oppii. Sekä syömisestä, että yhteisistä ruokailuhetkistä.

Onko oma ruokailu mitä sattuu?

  • Muista, että oma jaksaminen = lapsen jaksaminen
  • Miksi oma syömisesi olisi vähäarvoisempaa kuin lapsesi?
  • Syö samasta padasta!
  • Ja samaan aikaan!

Paikalla olleilta äideiltä tuli hyviä vinkkejä omasta takaa mm. nämä:

  • CityMarketin & Prisman & Alepan kotikuljetukset / kauppakassitoiminnot
  • Ruokailujen suunnittelu samalla tyylillä, kuin treenien: 1 kalapäivä, 1 lihapäivä, 1 kasvispäivä jne.. / viikko

Toinen mikä sai aikaan 50/50 reaktion paikalla olleista äideistä oli treeni. Jokainen vastasi kyllä, kun kysyin haluaisivatko he treenata säännöllisesti joka viikko? Mutta vain puolet sanoi kyllä, kun kysyin onnistuuko se. Aikataulutus myös treenaamisen kanssa on tärkeää! Kalenteriin merkinnät ja niistä kiinnipitäminen! Annoin seuraavat vinkit:

Eikö aikaa löydy kuntosalille tai jumppaan?

  • Kotitreenit
  • Vaunulenkit / koiralenkit
  • Tunti aiemmin kello soimaan -> salille ennen töitä
  • Kalenterissa olevien treenikertojen kunnioittaminen

Paikalla olleilta äideiltä tuli lisäksi hyvä vinkki mm. siitä, että kun sopii treenin jonkun ystävän kanssa – tulee siitä pidettyä paremmin kiinni. Hauska lisävinkki tuli muutamalta äidiltä: Jos sopii treenitreffit lapsettoman ystävän kanssa – niitä ei peru niin helposti! 😉

***

Mitä vinkkejä tai käytäntöjä teillä on arjessa? Onko Sannan ruokakassi tai Prisman kotikuljetus jo käytössä? Suunnitteletteko kaikki treenit per viikko ja pidätte niistä kiinni? Miten? 🙂 

Kertokaa ihmeessä omia hyväksi todettuja vinkkejä myös muille äideille ja miksei iseillekin!

***

Kommentit (19)

  1. Mammanen

    Meillä tehdään ruokaa kerralla enemmän ja lämmitetään seuraavana päivänä. Syön aina lasten kanssa yhtäaikaa jotta oma syöntini on esimerkkinä lapsille ja se oma syöminen ei unohdu.

    En suunnittele treenikertoja, mutta miehen kanssa on rytmi että minä treenaan tiettyinä päivinä illalla kun lapset saatu sänkyyn ja yhtenä päivänä käyn heti miehen tullessa kotiin töistä. Mies treenaa myös paljon joten tuo meidän rytmi on jo hyvin toimiva. Viikonloppuisin sunnuntai on koko perheen liikunta-aikaa ja yhdessä oloa, käydään luistelemassa,uimassa yms. eli jos muuten ei ehdi vaikka aerobista tekemään niin sunnuntaisin tehdään yhdessä ja siinä lomassa voi ottaa itse vaikka mäkivetoja jos ollaan kävelyllä tai käydä uimassa pari kierrosta kun muu perhe polskuttelee.

    Töissä ollessa tuli käytyä pyörällä töissä, joten siitäkin sai liikuntaa arkeen.

    Tärkeintä on varmaan vain ottaa ja lähteä liikkumaan.

    Mammanen/Äiti jumppaa blogi

    • Monna

      Ihania juttuja ja käytäntöjä teillä!
      Tuo valmiiksi tehty ruoka on ihan pelastus! Niitä pitäisi muistaa / ehtiä tekemään useammnkin ainakin tässä huushollissa! 😀

  2. Katariina

    Tykkään hirveesti sun blogista! 😊 Toivon sellaista postausta missä kertoisit sun elämästä ihan syntymästä asti tähän päivään! Lapsuusvuosista, nuoruudesta jne 👍🏻

    • Monna

      Voi kiitos! 🙂
      Ja kiitos myös postaus-ideasta! 🙂

  3. miltsu

    mä olen arkisin pääsääntösesti yksin kotona vauvan kanssa miehen tehdessä pitkää päivää. en siis voi luottaa siihen että pääsisin treenaamaan ku hän tulee töistä joten hyödynnän aina vauvan ekat aamupäikkärit. silloin joko juoksulenkki, salitreeni tai kotitreeni. ja nyt kun vauva alkanut maistella kiinteitä niin hän istuu kanssani ruokailemassa lounaalla ja iltapäivällä. teen aina ruuat etukäteen esim sunnuntaina parille päivälle jolloin on miehelle eväät töihin ja itselle ruoka valmiina, yleensä paria eri lisuketta ja pari liharuokaa. vauvalle sitten milloin mitäkin maisteltavaa mutta samoja ruokia hän tulee syömään kun minäkin,sitten homma taas helpottuu kun tekee vaa vähän isomman satsin ruokaa.

    • Monna

      Kuulostaa oikein hyvältä! 🙂
      On ihanaa jos vauva nukkuu vielä paritkin päikkärit, toiset voi käyttää treeniin ja toiset vaikka sohvalla makoiluun (tai siivoamiseen.. 😉 😀 )
      Samoin tuo ruokatoteutus mikä teillä kuulostaa tosi toimivalta!

  4. R. Roihu

    Tuo aamusta salille meneminen toimii kyllä vain silloin, jos malttaa mennä nukkumaan ajoissa. Ei oo mitään järkeä, jos stressaantuneena ja univelkaisena alkaa vielä nipistää yöunesta treeniaikaa. Jos onnistuu mennä petiin viim. klo 22, niin silloin toi voi jopa toimia 🙂

    • Monna

      No sepä se! 😀 Tai pääsee ylipäätään nukkumaan tarpeeks ajoissa.

  5. Sussu

    Vaikka suurin osa vinkeistä on tuttuja, olipa hyvä muistutuslista! ☺

    Tää postaus sopii myös hienosti viime aikoina kohahduttaneiden läskit äidit -postausten rinnalle. Näin annetaan hyviä vinkkejä positiivisella mielellä kiireisille äiti-ihmisille! Ei morkata siitä, ettei ehkä osaa tai jaksa järjestää aikaa ruualle ja liikunnalle, vaan annetaan vinkkejä, miten saisi järjestettyä sitä aikaa. Eräs bloggaaja voisi ottaa tästä postauksesta hieman näkökulmaa, miten kirjoittaa tsemppaavasti ja rakentavasti aiheesta ☺ On helppo huudella, että jokaisella on tunti aikaa panostaa hyvinvointiinsa joka päivä. Kiireiset äitit jäävät harmistuksissaan miettimään, mistä sen ajan repii ja mikä olisi se ensimmäinen askel eteen päin ja olenko huono ihminen, kun en sitä aikaa löydä. Sinä et huutele, että kaikilla on aikaa, mutta kerrot vinkkejä, mistä sitä aikaa voisi ehkä löytää!

    Kiitos kun jaoit tämän postauksen Monna!☺

    • Monna

      Kiitos! Kiva kuulla, että tästä oli hyötyä! 🙂
      No niinpä! Positiivisella kannustamisella saa PALJON enemmän aikaan kun syyllistämisellä.

  6. Mari

    Tuo suunnitelmallisuus on niin totta! Meillä on lähimmälle salille 20 km, yksi auto, töissäkäyvä mies ja puolivuotias. Siispä omat salitreenit vaatii todellakin suunnittelua. Tällä viikolla kävin salilla sillä aikaa kun mies ja poika käytti auton katsastuksessa. Ajotettiin vielä käynti päikkäreiden aikaan eli miehelläkin oli helppo hoitaa asiat, kun poika nukku 😊💪

    • Monna

      Oi ihanasti toteutettu ja suunniteltu! 🙂 Tätä se vaatii, kekseliäisyyttä ja suunnitelmallisuutta!

  7. veerala

    Meillä on miehen kanssa sähköinen kalenteri johon merkitään yhteiset menot ja molemmat merkitsee omat menonsa, mukaan lukien treenailu. Sieltä näkee miten tasaisesti molemmat saa harrastaa ja toisaalta taas osallistuu lapsenhoitoon ja ruuan laittamiseen. Nimittäin sinä iltana kun toinen käy treenaamassa, niin toinen laittaa lapsen nukkumaan ja tekee ruokaa. Vastavuoroisesti ruuanlaittaja saa köllähtää ruuan jälkeen sohvalle kun ’treenaaja’ siivoaa keittiön.

  8. Jutta

    Hyviä vinkkejä täällä! Mulla on tavoite saada tietty määrä treeniä viikkoon ja se yleensä toteutuu hyvin. Mulla ei ole päiväkohtaista suunnitelmaa eli annan tilanteen elää jos kroppa kaipaa lepopäivää, ei just nyt huvita tai haluan leikkiä lapseni kanssa kotona. Lapsi jää isänsä kanssa kotiin tai heivaan mummulaan treenin ajaksi. Treeniaika on helppo raivata kalenterista, meillä on työläämpää tuo muonitus. Käyn joka päivä kaupassa ilman pienintäkään ideaa mitä söisi. Kaupassa menee aikaa turhanpäiväiseen pyörimiseen ja näin ollen kestää sata vuotta ennen kuin ruoka tulee pöytään. Tai siltä se nälkäisenä ainakin tuntuu 😂 Koko viikon ruokasuunnittelu taas kuulostaa kauheen vaikealta. Joskus sitäkin yritetty, mutta eihän se pitäny alkuunkaan ja jääkaappi täys kaikkea joista myyntipäivä menny – > roskiin. Myös nukkumaanmeno ois kova juttu saada aikaisemmaksi niin ei ois niin turkasen väsynyt joka päivä 😎

  9. Mrs G

    Seuraava vaihe on sitten se kun lapsi alkaa harrastaa jolloin itse ainakin käytän tuon ajan omaan liikkumiseen tosin tällöin oma liikunta on sitä, mitä siinä ympäristössä voi tehdä. Meillä esim. treenien ollessa Kisakalliossa aikuinen voi mennä 2 € salille eli winwin; molemmat lähdetään posket punaisina kotiin suihkuun.

    Ja kun aikaa on rajallisesti niin oma tekeminenkin on tehokasta.

  10. Kaisa, lapset 1 ja 5v

    Väillä ollaan pidetty keittiössä viikkokalenteria -> siihen ylös äidin ja isän työt, treenit, kauppareissut jne.

    Ruokailun suhteen isot kauppareissut 1-2krt viikko ja koko perhe (2 lasta) syyään samassa pöydässä.

    Itse syön yhtä usein kuin lapset ja treenaan 3-4 kertaa viikko + lasten kanssa touhuilu 😊💪

    Juurikin se SUUNNITTELU (ja toki armollisuus) 😊

    http://www.rakkaudestahyvinvointiin.blogspot.fi

  11. Kristiina

    Meillä on käytössä kk kiertävä ruokalista. On superhelppoa lähteä kauppaan ja katsoa listasta mitä tehdään ruuaksi. Tulee ostettua useamman päivän tarpeet ja myös varmasti tehtyä ruokaa. Eväät pakkaan aina illalla valmiiksi, näin ne ei jää aamukiireessä. Kauppalaput teen puhelimen muistilapulle, ei tarvitse joka kertoa kirjoittaa kaikkia normijuttuja ja tarvittaessa voi vaikka jakaa miehelle lennossa.

    Treenaamiseen käytän aamun ensimmäisiä tunteja tai lasten harrastusaikoja. Toki myös vuorotellaan miehen kanssa. Sujuvasti kotityöt yms hoituu aina siltä joka kotiin lasten kanssa jää. Jumppien varaaminen etukäteen auttaa myös ettei tule jäätyä kotiin.

    Työmatkoja teen mahd paljon kävellen ja pyörällä. Salille kun menee pyörällä, niin säästää aikaa alku- ja loppuverkasta. Lenkkarit kulkee mukana työreissuilla ja lomamatkoilla. Kaverien kanssa ei käydä kahvilla vaan lenkillä tai muuten treenaamassa.

  12. Heidi

    Ja moni ehdotus pätee toki myös kiireiselle lapsettomalle! Joskus myös työ ja muut vapaa-ajan menot voivat olla niin totaalisen aikasyöppöjä (niihin haluaa panostaa yhtä täysillä kuin toiset juuri perhe-elämään), ettei aikaa tahdo löytyvän liikunnalle ja syömisellä.

    • Monna

      Siis ehdottomasti!! 🙂 Mulla nää samat säännöt on toiminut hyvin jo monta vuotta, silloin jo kun en ollut ees raskaana. 😀

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *