Monna
Monna

Mitä terveellinen ruokavalio on minulle?

Kaupallinen yhteistyö: Becel

Muutama vuosi takaperin söin ihan miten sattui. Maha oli jatkuvasti turvonnut ja kipeä, myös ruuansulatus toimi miten sattui. Saatoin syödä päivän aikana ainoastaan kerran, sekin tapahtui vasta illalla ja kovassa nälässä todella paljon. Aamuisin en syönyt mitään. En välttämättä edes sitä kahvikupillista.

Kun sitten aloin miettimään onko jotkin raaka-aineet sellaisia, jotka eivät sovi minulle – löytyi ihan kokonaan uusi maailma. Kun hetken aikaa olin syönyt järkevästi, huomasin painoni tippuneen, energioideni kasvaneen, mahan turvottelun hävinneen ja paljon muuta!

Jätin ruokavaliostani pois fodmap-hiilihydraatit. Tai ainakin suurimman osan niistä. Ja muutamia muita juttuja:

  • viljat (paitsi kaura)
  • maitotuotteet
  • juurekset
  • viinirypäleet ja kivelliset hedelmät
  • parsa- , kukka- ja muut kaalit

Moni ihmetteli silloin, että mitä minä muka sitten pystyn syömään. No pystyinhän minä syömään vaikka mitä! 🙂

Raskausaikana huomasin, että pystyin syömään myös niitä raaka-aineita, jotka olin joutunut jättämään aiemmin pois. Mikään raaka-aine ei tehnyt turvotusta tai mahakipua. Olin iloinen siitä ja söinkin monipuolisesti kaikenlaista sen 9kk. Ajattelin, että on myös vauvaa ajatellen hyvä jos en välttele mitään ruokaa raskausaikana.

Jonkin aikaa synnytyksen jälkeen sain vielä syödä kaikkia raaka-aineita, mutta nyt olen huomannut ettei enää kaikki sovikaan mahalleni. Olenkin nyt alkanut taas jättämään tiettyjä raaka-aineita pois.

Becel on lanseerannut tänä keväänä kolme uutta (ja myös vegaanista) levitettä. Kaksi ihan uutta makua sekä Becel Luomun, joka on säilöntäaineeton ja markkinoiden ensimmäinen luomumargariini 100% kasvipohjaisesti. Kaksi uutta makua ovat:

  • Avokado­- & limeöljy (15% avokadoöljyä)
  • Saksanpähkinäöljy (15% saksanpähkinäöljyä)

Uudet Becelit sopii myös leivontaan ja paistamiseen. Ne ovat siis laktoosittomia ja maidottomia ja niillä on myös vegaanimerkki.

Koska nyt on pitänyt jättää taas maitotuotteet vähälle ja viljatkin pois (paitsi kaura), on Becelin tuotteet olleet ihan todella hyviä juuri tähän hetkeen. Olen käyttänyt niitä paistamiseen ja leivän päälle. Sen kauraleivän. 😉 Olen paistanut koko perheelle banaanilettuja, käyttämällä paistamiseen joko saksanpähkinä-makua tai avokado&lime-makua. Molemmilla saa hyviä lettuja! Ja nuo letut on tosiaan hyviä myös meidän perheen pienimmälle; Emmalle.

Lettuihin tulee siis vain banaania ja kananmunia. Monesti olen laittanut 2 banaania, 2 kokonaista munaa ja 2 valkuaista. Joskus olen tehnyt isomman annoksen.

Miettimällä sitä mitä syö, tekee palveluksen niin omalle keholle kuin omalle mielellekin. Ja sitä kautta koko perheelle.. 😉 Kun syö sellaisia raaka-aineita, jotka sopii juuri itselle, saa toimivan vatsan, hyvän energiatason ja toimivan kropan. Kaikki nämä vaikuttavat myös vahvasti mieleen.

Niinhän sitä sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot. Joten on todellakin tärkeää miettiä sitä, mikä on hyväksi omalle kropalle. Mikä sopii juuri sinulle? 

***

Kommentit (8)

  1. Anna

    Mitä vihanneksia syöt?

    • Monna

      Tomaatteja, salaattia, kesäkurpitsaa, hyvin kypsytettynä porkkanoita (ja välillä myös raastetta jne.).
      Tosiaan välillä myös syön niitä mitä vatsani ei kestä, koska haluan syödä mahdollisimman monipuolisesti. Ja ajattelen, että jos kokonaan jätän jotkut raaka-aineet pois, herkistän mahani niille sitten ihan täysin.

  2. Annika

    Silloin kun jätit maitotuotteet, jätitkö myös herajauheen käytön pois? Itsekin kärsin turvottelusta ja olen myös jättänyt monia luettelemasi juttuja pois ruokavaliostani, mutta edelleen turvottelee. Mietinkin, voisiko syy piileksiä juuri tuossa herassa…

    • Monna

      En itse asiassa jättänyt. Olen käyttänyt Foodinin heraa, joka on tosi hyvälaatuista. Myös Fastilta löytyy kotimaista hyvälaatuista heraa. Osalle kuitenkin myös hera tekee samoja reaktioita kuin maitotuotteet. Kannattaa vähän testailla erilaisia. 🙂

  3. Hulina

    Voisitko tehdä postausta mitä syöt? Millä korvaat maitotuotteet? Jos et syö juureksia, nii mistä kaikki kasvikset? Ihan reseptitkin ois kivoja 🙂

    • Monna

      Voin tehdä! 🙂

  4. Kultsimuruinen

    Minulla sama – raskaus ja imetyksen ajan vatsakivut pysyivät poissa. Nyt kun imetyshormonit on vähentyneet, vatsaoireet on palanneet takaisin. Luulin jo hetken, että kuvittelen kaiken, mutta näköjään näin voi olla muillakin. Äkkiseltään en googlella löytänyt vastaavia kokemuksia, joten kiitos sinulle! Järkyttävää alkaa taas varoa syömisiään 😮 Ehkä tästä selviää paremman voinnin toivossa… 🙂

    • Monna

      Joo, oon kuullut itse asiassa että se on jopa tosi yleistä, että raskausaikana suolisto kestää paljon paremmin kaikkia raaka-aineita! 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *