Monna
Monna

Miten löytää oma haaste?

Kuten olen kirjoitellut tässä kevään mittaan, on minulla ollut jopa hieman vaikeuksia olla treenaamatta ”kovaa”. On pitänyt opetella löytämään hitaampi ja rauhallisempi lähestyminen treeneihin palaamiseen. Se on ollut ennen kaikkea omalle pääkopalle haastavaa.

Jossain vaiheessa otin itselleni tavoitteeksi, että kävelen 10 000 askelta vähintään päivässä. No, se täyttyi aika helposti. Tuntuu, että ovi suljetaan ulkopuolelta nimittäin monen monta kertaa päivässä tässä taloudessa. Nyt vielä kun Emmalla on kova vauhti eteepäin, tulee itse juostua perässä entistä enemmän. Eikä tahti tule hidastumaan.. 😉 Tämä 10 000 askelta päivässä ei siis ollutkaan minulle kovin motivoiva tavoite. Tiedättehän, jos jokin juttu on liian helppo, se ei inspiroi.

Mitään leuanveto- tai punnerrushaastetta en ole tietenkään voinut itselleni asettaa. Minun haasteeni on ollutkin haastaa itseni henkisesti.

Celsius Suomi sanoo nettisivuillaan näin: Kaikki lähtee omasta tahdosta. Ei teknologiasta tai ulkopuolisista paineista. Aktiivisuus on elämänasenne, jota ruokitaan oikealla tankkauksella ja liikunnalla. Celsius on siis virkistysjuoma, joka on ihan hitti Ruotsissa. Nyt se valloittaa Suomea ja juoma on oikeasti hyvää! Oma suosikkini on Vadelma-Acai. 😉 Celsius-juomat on sokerittomia, kalorittomia ja sisältää jopa 7 eri vitamiinia.

Celsius Suomella on nyt käynnissä kilpailu ”Find your challenge”. Kilpailun taustalla on ajatus, tuo minkä kirjoitin tuohon yläpuolelle. Ja se on kyllä totisinta totta! Aktiivisuus on elämänasenne. Siihen ei vaikuta se onko oma laji vaunulenkittely vai crossfit. Se on asenne. Tämä oli älyttömän hyvä muistutus itselleni.
Kannattaa muuten käydä osallistumassa elokuun loppuun mennessä Celsiuksen #findyourchallenge instagram-kilpailuun! Ohjeet löydät TÄÄLTÄ. Pääpalkintona on 1000€ arvoinen matkalahjakortti! Minä ainakin aion osallistua!! 😀

Olen miettinyt sitä, että miksi minulla oli niin kova kiire treenaaman pian synnytyksen jälkeen. Se oli suurelta osin henkistä kiirettä. Olen nyt puhunut muutaman ystäväni kanssa, jotka ovat synnyttäneet muutamia viikkoja takaperin, tästä samasta aiheesta. Jos treenaaminen on ollut iso osa elämää ennen raskautta, on se odottaminen synnytyksen jälkeen vaikeaa. Varsinkin jos kroppa tuntuu jo hyvältä. Sitten kun kuulee näitä vinkkejä, että kuusi viikkoa synnytyksestä voi lähteä jo hyvin salille. Tai parin kuukauden päästä lenkille – on pääkoppa kovilla. Uskoako omia tuntemuksia ja näitä nopean palautumisen vinkkejä? Vai odottaako ja uskoa sitä, että raskaus tulee 9kk ja menee 9kk?

Jälkiviisaus on taas se kaikkein parhain viisaus.. 😉 Minun synnytyksestä tulee pian se 9kk. Jos vain olisin malttanut, olisin nyt varmasti ihan terässä ja saisin syksyllä aloittaa ”kovat” treenit. Mutta ei. Minä kiiruhdin liian pian päälläseisonnan ja salitreenin pariin. Erkaumani paheni ja sitä onkin nyt paranneltu koko kevät. Ystäväni sanoi minulle pari päivää sitten erään viisaan neuvon. Vaikka se oma kroppa tuntuisi jo palautuneelta, ei kudos ole vielä palautunut. Normaalisti kudos joustaa, mutta arpikudos ei jousta. Vaikka kroppa olisi peilistä katsottuna palautunut, eikä pissa lirahtaisi housuun hypähtäessä, on luultavasti lantionpohja vielä heikko ja kudokset palautumisvaiheessa. Eikä tätä valitettavasti tunne itse.

Minun haasteeni on ollut rauhoittua. Ymmärtää se, että ei ole kiire mihinkään. Minulla ei ole mitään kisoja tai muitakaan tulossa, joita varten pitäisi tietyssä ajassa saada lihasvoima takaisin tai ”temppuilutaidot” kohdilleen. Minun haasteeni on ymmärtää se, että myös vaunulenkit ovat hyvää liikuntaa. Haasteenani on ottaa iisisti tästä eteenpäinkin.

Mikä teidän haasteenne on?

 

Kommentit (5)

  1. Madde

    Moi!

    Mitä makeutusainetta näissä celsius-juomissa on käytetty? Pittää mielenkiinnosta kysyä.

    Ja täälläkin on tuottanut suuria vaikeuksia malttaa tuon hikiurheilun kanssa! Ensin piti totutella olemaan kotona ja yleensäkkin himmailemaan raskaana ollessa (supistukset alkoi jo rv 17 ja lapsi syntyikin sitten vähän ennen aikojaan rv34). Söi naista olla saikulla, kun viimeiset 10 vuotta on juossut tukka putkella ensin opiskeluissa + duunissa ja sitten duunissa (45-55h/vko töitä + 15km lenkkejä siihen päälle + koiran ulkoilutus). MUTTA kaikki tämä ahdistus liittyen tähän ”tekemättömyyteen” on ollut sen arvoista. Arvomaailma on mennyt ihan uusiksi, niin kun koko elämäkin! Oma tyttö on niin suunnattoman rakas, että hänen takiaan tekisi mitä vain! Ja hänen ansiostaan olen oppinut hölläämään, vihdoin.

    Ihanaa loppukesää teidän perheelle!

    • Monna

      Moi! 🙂 http://www.celsiussuomi.fi/tuotteet/ Tuolta löytyy nuo tuoteselosteet ja ravintosisällöt tarkasti!

      Ihana, että olet oppinut oman tyttösi myötä hölläämään! <3 Se on tärkeä oppi!! Ihanaa kesää sinne myös!

  2. Emmi

    Mulla on aika lailla sama tilanne. Tein vähän liian raskaita treenejä salilla ja sen seurauksena syvien vatsalihasten kuntoutuminen otti takapakkia. Sektiosta on aikaa 10 kuukautta. Palataanpa siis kehonpainotreeneihin… Se on minullekin haaste ja syö motivaatiota.

    • Monna

      Kehonpainotreeni on yllättävän tehokasta! 🙂 Ja siinäkin on paljon liikkeitä, jotka voi tehdä hallaa erkaumalle. Mutta hitaasti hyvä tulee, vaikka se onkin haastavaa ja ei niin motivoivaa!

  3. Johanna

    Tuosta erkaumasta puheenollen. Osaisitko vinkata Keski-Suomesta ketään asiantuntevaa fysioterapeuttia/osteopaattia tms. jolla voisi käydä tuon erkauma-asian testauttamassa?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *