Monna
Monna

Ihana, kamala yhteistyö.

Yhteistyö. Se hirveä sana. Jos minkä vaan blogin postaus alkaa sanoilla ”kaupallinen yhteistyö”, moni vakkarilukijakin skippaa postauksen kokonaan.  Olen puhunut aiheesta monien bloggaajakollegoideni kanssa ja me kaikki olemme huomanneet, että se näkyy postausten lukumäärissä, se näkyy kommenttikentissä ja ainakin itse olen saanut myös lukijoilta palautetta, että ”yhteistyöpostaukset jätän aina suosiolla välistä”.

Itse en tätä ihan ymmärrä. Muutamastakaan seikasta johtuen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bloggaaminen on monille työtä. Ja työstä pitää saada palkkaa, ellei se ole vapaaehtoistyötä. Kun tekee jonkin yrityksen kanssa yhteistyötä, mainostaen heidän tuotettaan – saadaan siitä tottakai korvaus. Eihän lehdet tai tv-kanavatkaan ota mainoksia ihan vaan ilosta, vaan rahasta. Bloggaajille korvaus voi olla joko rahallinen tai mainostettava tuote käyttöön.

Kuitenkin sanoisin, että 99% meistä työkseen bloggaavista (ja varmasti myös harrastuksena blogia pitävät) tekee yhteistyötä vain niiden tuotteiden ja brändien kanssa, jotka sopivat heidän blogiinsa ja joista he aidosti pitävät. Niin teen itsekin. Olen kieltäytynyt monista yhteistyö-ideoista kauniisti kiittäen, mutta kertonut ettei tämä tuote, tapahtuma tai asia sovi blogini sisällöksi, eikä se ole sellainen mistä voisin aidosti sanoa pitäväni. Kaksi hyvää esimerkkiä monien ”Kiitos, mutta ei kiitos”- yhteistöiden joukosta on omalla kohdallani ollut seksilelujen mainostaminen ja tatuoinnin poisto.

En halua tuoda tietynlaista sisältöä blogiini, koska näen ettei se vain sovi tänne. Enkä myöskään halua lähteä hehkuttamaan jotakin asiaa maasta taivaisiin vain rahan vuoksi. Se ei sopisi omaan ajatusmaailmaani, eikä se kantaisi kovin pitkälle. Tiedän, että lukijat näkevät helposti jos teksti ei tule aidosti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Moni yritys tietää tämän myös. Sen vuoksi he tekevät kovasti taustatyötä, että mikä/mitkä blogit olisivat juuri oikeita edustamaan heidän brändiään. Blogiportaaleissa on suuri joukko ihmisiä töissä, jotka etsivät yrityksille niitä sopivia blogeja. PR-toimistoissa on näitä henkilöitä, jotka tutkivat ja lukevat paljon blogeja, jotta osaisivat suositella edustamalleen brändille oikeanlaista blogia.

Se näkyy myös siinä, että nykyään ei anneta enää valmiita lauseita yhteistyöpostauksiin. Bloggaajille annetaan vapaat kädet kertoa tuotteista. Moni yhteistyö saattaa olla myös sisällöltään ihan muuta kuin itse tuotteesta kertomista. Eräs kivennäisvesi-firma teki reilu vuosi sitten erittäin hyvän yhteistyökampanjan muutaman bloggaajan kanssa, jossa tuote ei ollut postauksissa mukana oikeastaan ollenkaan. Sisältö oli muuta ja erittäin mukaansatempaavaa. Tämäntyylisiä yhteistöitä on ollut enenevissä määrin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun bloggaaja ottaa yhteistyön vastaan, harkittuaan sopiiko se hänelle ja hänen blogiinsa. Hän käyttää aikaa miettin postauksen sisältöä. Ihan samalla tavalla kuin mitä voin postausta kirjoittaessa. Hän haluaa tarjota lukijoille parasta ja tässä tapauksessa myös yhteistyökumppanilleen parasta. Yhteistyöpostaukset ovatkin monesti vielä astetta paremmin tehty ja mietitty. Sen vuoksi on mielestäni kamalaa tuhlausta, että niin moni skippaa nämä postaukset kokonaan.

Minua ei kiinnosta lukeeko postauksen alussa kaupallinen yhteistyö tai sisältää mainoslinkkejä. Jos tuote on kiinnostava, bloggaaja omien suosikkieni joukossa, aihe kiinnostava – klikkaan ehdottomasti juttuun sisään.
Mutta kertokaahan te lukijat, mikä niissä yhteistyöpostauksissa sitten on niin kamalan ärsyttävää? <3 

Kommentit (23)

  1. Emmi

    Luen postaukset ja kiinnostavat tuotteet joskus ostankin. Tykkään lukea arvostelun ennen ostopäätöstä.

    • Monna

      Mahtavaa. 🙂 Tämähän on juuri sitä parasta reagointia lukijalta.

  2. Johanna

    Moi!
    Minä luen aika paljon blogeja ja minun mielestä yhteistyöpostaukset ei ole mitenkään kamalia jos bloggaaja tekee postauksen ”oikein”. On blogeja mitä minä en avaa jos näen heti että se on yhteistöpostaus koska tiedän että postaus koskee pelkkää tuotetta (ja tuote ei ehkä kiinnosta minua) ja on täynnä linkkejä ja kuvat eivät edes ole bloggaajan ottamia vaan otettu firman nettisivulta. Sinun blogi ei kuulu niihin mitkä en avaa yhteistyön takia. 🙂 Ihanaa ja aurinkoista perjantaita sinulle Monna!

    • Monna

      Moi! Kiitos kommentista Johanna. 🙂 Hyviä pointteja! Itseänikään nuo pelkät tuotepostaukset ei oikein kiinnosta. 😀
      Ihanaa ja aurinkoista sunnuntaita!

  3. Janika

    Ärsyttävää niissä on se, jos bloggaaja ei osaa kirjoittaa blogia ja tuote-esittelyä niin, ettei siitä paista läpi mainos. Mielelläni luen kaikki postaukset, mutta sellaiset, missä mennään selkeästi tuote edellä ja tekstistä ei välity bloggaajan rehellinen oma mielipide niin se ärsyttää. Kehutaan jotain tuotetta mainosmaisesti ihan vaan sen takia että se tuote on saatu ”ilmaiseksi”. Silloin ei tee mieli edes klikata linkistä mainostettavan tuotteen sivuille saatikka lukea postausta loppuun, kun mainos paistaa niin selkeästi läpi. Mainoshan se on, mutta kyllä se mainosten tekokin vaatii paneutumista. 🙂

    • Monna

      Joo, olen samaa mieltä. Mainosten tekokin vaatii paneutumista. Ehdottomasti. Ja kuten tuossa alempana vastasinkin Lunalle, mielestäni bloggajan ei pitäisi ottaa vastaan yhteistöitä joissa ei voi oikeasti rehellisesti kehua tuotetta. 🙂

  4. Anna

    Musta niissä ei ole sinänsä mitään ärsyttävää ja todellakin blogityöstä voi saada palkkaa kuten mistä tahansa. Mutta. Blogeja (puhumattakaan muusta viihdykkeestä) on niin paljon ja aikaa rajallisesti että en käytä aikaani esimerkiksi jonkun postauksen lukemiseen jossa mainostetaan vaikkapa leipää. Se ei vaan kiinnosta yhtään.

    Toiseksi en pidä maksettua yhteistyötä yhtä luotettavana kuin aitoa käyttäjäkokemusta. Ehkä tietyt bloggaajat ovat murentaneet blogiyhteistöiden uskottavuutta, kun kaikkea hehkutetaan kunhan siitä saa rahaa. Sanoisin että yritysten täytyy jatkossa kehittää kiinnostavempia ja luovempia kampanjoita ja toisaalta bloggaajien antaa itsestään enemmän jotta noita postauksia luettaisiin. Kuten bloggaaja haluaa työstään korvauksen, samalla tavalla lukijakin haluaa lukea mielenkiintoisia juttuja ei jotain yhdentekevää sämpylämainosta. 🙂

    • Monna

      Nämä on tosi valitettavia juttuja, sekä meidän bloggaajien että teidän lukijoiden kannalta. Ja varmasti yritystenkin kannalta. 😀 Kuten tuossa olen Janikalle ja Lunalle jo vastannut, mielestäni bloggaajan pitää miettiä yhteistyöt ajatuksella läpi, eikä vain suostua ilmaisen tavaran tai rahakorvauksen siivin kaikkeen. Se syö uskottavuutta sekä bloggaajalta, että kaikilta hänen mainostamiltaan tuotteilta.

  5. Pikkumyyx

    Hei! Luen paljon blogeja, enkä yleensä skippaa yhteistyöpostauksia sen enempää kuin muitakaan postauksia. Jos yhteistyöpostaus on kirjoitettu sujuvasti ja ns. ”huomaamattomasti” niin, että se sopii kyseiseen blogiin ja kyseiselle bloggaajalle, niin en näe niissä mitään huonoa. Minusta on kiva lukea uusista tuotteista ja palveluista, sillä näin itsekin saa paljon uutta tietoa asioista. Jos bloggaaja kuitenkin jatkuvasti oikein tyrkyttää jotain tuotetta/palvelua, joka ei välttämättä vaikuta edes kovin luonnolliselta kyseisessä blogissa, alkaa tämä tietysti hieman ärsyttämään. Mutta lähtökohtaisesti yhteistyöt on jees ja varsinkaan sinun blogissa en ole törmännyt vielä yhteenkään ”ärsyttävään” ja huonosti toteutettuun yhteistyöpostaukseen. Keep it up 🙂

    • Monna

      Joo, tämän vuoksi minäkin tykkään lukea yhteistyöpostauksia. Saadakseni uutta tietoa tuotteista. Mutta bloggaajan pitää osata työnsä, ettei se ole jatkuvaa tyrkyttämistä.
      Kiitos! 🙂

  6. Luna

    Ei mua yhteistyöpostaukset varsinaisesti ärsytä, mutta toki siinä herää ajatus, onko tuote oikeesti hyvä vai mainostaako bloggaaja vaan sen saamansa korvauksen takia. Kai se niinkin on, että jos jotain korvausta tai tuotteita itselleen saa, niin ei niitä kuitenkaan suoriltaan blogissaan hauku, vaikkei ne ihan niin mieluisia olisikaan…? Kyllä mä silti ne mainospostaukset silmäilen läpi, mutta tarkemmin luen vain, jos tuote/aihe on itselle kiinnostava (aina ei vain ole). Ja ymmärrän mä täysin tuon yhteistyön, molempien kannalta. Kyllä noilla postauksilla taatusti onkin mainosarvoa. Etenkin jos vielä bloggaaja on neuvotellut/saanut lukijoilleen alennuksen tuotteesta, niin jos tuote itsessään on kiinnostava, niin se alennus kyllä laittaa ihan hyvän lisähoukutuksen. 🙂 Jostain syystä ruokatuotemainokset harvoin saa mua tilaamaan mitään, mutta ehkä tuote jää kuitenkin mieleen kummittelemaan ja sen saattaa ostaa joskus toiste, kun sellainen tulee vastaan. Mutta myönnän, että kukkaron nyörejä on kyllä joutunut avaamaan sun treenivaatepostausten jälkeen… Noooo, ei se mitään, laita lisää niitä silti! 😀

    • Monna

      Niin, kuten tuossa yritin kirjoittaa.. Ei tietenkään saatua tuotetta lähdetä haukkumaan. MUTTA ennen kuin yhteistyöhön suostuu, pitäisi jokaisen bloggaajan mielestäni olla varma tuotteen sopivuudesta itselle ja siitä, että voi oikeasti seistä kehuvien sanojen takana. 🙂 Sen vuoksi itse en ota koskaan yhteistöitä tuotteista, joita en voisi rehellisesti kehua.
      😀 😀 Ja noi treenivaatepostaukset on kyllä pahoja. Hihi! Niihin itsekin aina sorrun muiden blogeja lukiessa. 😉

  7. Mrs T

    Lähtökohtaisesti skippaan yli ne jutut, jotka ei kiinnosta, riippumatta siitä onko ne yhteistyöpostauksia vai jotain muuta. Itse pidän rehelliseen tyyliin kirjoitetuista yhteistyöjutuista, joissa selkeästi kerrotaan mistä on kyse ja aidot käyttäjäkokemukset. Eniten ”ärsyttää” ehkä sellaiset, joissa yhteistyötä yritetään väkisin ujuttaa aiheeseen, vaikka se ei siihen sovi.

    Ja tämä mielipide koski yleisesti yhteistyöpostauksia, ei mitenkään erityisesti sun blogiin liittyen 🙂

    • Monna

      Hauskaa! 🙂 Mun mielestä välillä just tollaset postaukset on hyviä. Jos vaikka kirjoittaa jotain ”elämänviisauksia” ja kuvissa esiintyy jossain vaatteissa, voi niiden vaatteiden merkit kertoa lopussa. Mutta juu, nämä on tosiaan mieilipideasioita. 🙂

    • Mrs T

      Pakko palata vielä tähän sen verran, että en oikeastaan pidä tuon tyyppisiä yhteistyöpostauksina, jos kuvissa esiintyvistä vaatteista on tiedot. Tarkoitin lähinnä sen tyylistä, että jossain elämän pohdiskelu -postauksessa mainitaan sivulauseessa, että tässä samalla juon kahvikone XX:llä keitettyä kahvia ja voi kun on ihan parhaan makuista (ehkä vähän kärjistettynä, heh).

  8. Tiia

    Itse skippaan yhteistyöpostaukset vain jos tuote ei vain yksinkertaisesti kiinnosta. Luen kyllä ne, joissa tuote tai aihe on lähellä itseäni, mutten ala väkisin lukemaan esimerkiksi jo aiemmin mainittuja leipämainoksia tai selaamaan vaatekauppojen kollaaseja, kun ne eivät vain kiinnosta tarpeeksi. Blogeja tulee kuitenkin luettua niin paljon että on vähän pakko karsia jostain. 🙂 Onneksi on paljon blogeja (esimerkiksi tämä!), joissa yhteistyöt ovat oikeasti kiinnostavia ja niistä näkee että bloggaaja seisoo todella sen tuotteen tai palvelun takana.

    • Monna

      Joo mun on kyllä pakko sanoa, että nuo kollaasit (missä kuvat suoraan vaatekauppojen nettisivuilta) jää mullakin lukematta. 😀

  9. Jenni

    Kuten muutkin tuossa ovat jo kommentoineet, niin olennaista on se yhteistyöbloggauksen laatu. Mulle myös määrä sanoo paljon: jos (ja joillain bloggaajilla kun) lähes kaikki postaukset alkaa pakollisella merkinnällä ”yhteistyöpostaus/sisältää affiliatelinkkejä”, tulee olo että onko tällä bloggaajalla mitään omaa sanottavaa? Etenkin kun ne tekstit sitten tuntuu olevan vielä suoraan mainostajan lehdistötiedotteesta eikä suinkaan itse kirjotettuja. Näissä huonolaatuisissa, blogin postausten määrään suhteellisen usein toistuvissa mainospostauksissa se omakohtainen kokemus jää hyvin pinnalliseksi ja etäiseksi ja teksti tuntuu olevan pelkästään valmiiksikirjoitettua mainospropagandaa.

    Minulle hyvä yhteistyöpostaus on semmoinen, jossa tuote tai palvelu todella sopii bloggaajalle, hänen arkeensa ja elämäänsä ja tuotetta tai palvelua testataan oman normaalin elämän yhteydessä. Välillä näkee postauksia, joissa bloggaaja selvästi on väkisin vääntänyt arkeensa tilanteen kokeilla mainostettavaa asiaa ja se ei tunnu luontevalta. Minua kiinnostaa aidot, todelliset käyttäjäkokemukset. Esim muuan tunnettu aktiiviharrastaja lanseerasi vuodenvaihteessa oman vaatemallistonsa ja sitä mainostettiin täällä Fitfashionillakin lukuisissa postauksissa. Osa bloggaajista todella panosti postauksiinsa ja käytti noita vaatteita erilaisissa treeneissä useamman kerran ennen kirjoituksiaan, mutta osa tuntui käyneen tasan salilla otattamassa pakolliset kyykkäyskuvat ilman että vaatteisiin ehti tulla ensimmäistäkään hikipisaraa. Olisi ollut kiva nähdä ne vaatteet kolmannenkin pesun jälkeen.

    • Monna

      Se on kurjaa, jos kaikki postaukset alkavat noilla merkinnöillä. Silloin varmasti blogi menettää lukijoita. Myös se on kurjaa, jos bloggaajat copy pastella pistävät kirjaimet suoraan lehdistötiedotteista.

      Olen samaa mieltä, että hyvä yhteistyöpostaus on sellainen, jossa tuote todella sopii bloggaajalle. Tuosta vaatebrändistä.. 😉 Mulla on jäänyt pari tuotetta ihan vakkarikäyttöön. Pari tuotetta ei istunut mun tyyliin, joten ne on sitten jäänyt vähemmälle käytölle. Silti laatu on hyvää, eikä siitä ollut vaikea kertoa positiivisesti. 🙂

  10. Miinus Kymmenen

    Mua ärsyttää sellaiset yhteistyöpostaukset, joissa kehutekstpätkät erottaa jo siitä, että kirjoitustyyli on ihan erilainen. Samoin jos mainostajan kampanjassa on samaan aikaan useita blogeja, niin samat kehutsanat on kaikissa – onhan ne silloin mainostajan sanelemia. Monesti blogaaja ylistää, että ”tämä tuote jää varmasti päivittäiseen käyttöön” – ja sen jälkeen et ikinä näe sitä siinä blogissa 😀 Ei tainnutkaan olla niin hyvä tuote kuin antoi ymmärtää… Sinänsä ymmärrän miksi näitä tehdään, sekä mainostajan että blogaajan kannalta.

    • Monna

      Tällaisia kehusana-postauksia en ole kyllä itse nähnyt. Mutta varmasti niitäkin sitten on. Ja tuosta toisesta seikasta, en lähes koskaan kerro samasta tuotteesta blogissani kahta kertaa. Oli se sitten itse ostettu tai yhteistyössä saatu. 🙂

  11. Iinez

    En lue, jos aihe ei kiinnosta. Ihan samalla tavalla kuin blogin muutkin postaukset, joista saatan nähdä jo otsikosta, etten pidä tämän tyylisistä postauksista. Mikä siinä on niin kamalaa? vai saako bloggaajat yleisesti ottaen korvauksen yhteistyöstä sen mukaan, kuinka luettu yhteistyöpostaus on ollut? En usko. Joten jos luen blogia muuten ja olen siis sen lukija, enkö sillä jo tue bloggaajan työtä, hänen saadessa enemmän yhteistyömahdollisuuksia, kun blogilla on enemmän lukijoita? Vai olenko mä ymmärtänyt tän homman ihan väärin 😀

    • Monna

      Ei siinä ole mitään kamalaa. 🙂 Eikä yhteistyökorvaukset tule sen mukaan kuinka luettu postaus on. Halusin vain kirjoittaa asiasta, joka meitä monia bloggaajia kummaksuttaa.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *