Monna
Monna

Hyvinvoiva vatsa

* Kaupallinen yhteistyö: Verman

Vatsan hyvinvointi. Se jos mikä on tärkeää. Itselläni siitä on omakohtaista kokemusta vähän kantapään kautta, ei hyvinvoivan vatsan kautta. Sekä huonot ruokailutottumukset, että stressi on heitellyt mahaani 6-0. Ehkä sen vuoksi nykyään niin kovasti haluankin pitää vatsani hyvinvoivana.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pääosin pidän vatsastani nykyään huolta syömällä oikein. Omalle vatsalleni oikein.
Joudun välttelemään huonosti sulavia juureksia, palkokasveja, sipulia, muita viljoja paitsi kauraa, maitotuotteita, makeutusaineita, sokeria jne.
On ihana tunne kun vatsa ei ole enää joka ilta turvonnut ja kipeä, vaan mukavan tuntuinen ja jopa litteä..

falafel OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pyrin noudattamaan fodmap-ruokavaliota jokapäiväisessä ruokailussani. Välillä kuitenkin teen ihan tietoisia poikkeuksia, kun vaikkapa tekee mieli ostaa muutama karkki tai menen ravintolaan syömään, enkä ihan tarkalleen tiedä mitä kaikkea annoksessa on.
Tällaisia hetkiä varten on muutamia keinoja välttää sitä inhottavaa kipua vatsassa.

Nogasin
Nogasin on ruuansulatusentsyymi ja Lactrase on laktaasientsyymi. Valmisteiden avulla voi nauttia monipuolisesta ja terveellisestä ruokavaliosta ilman ikäviä ruoansulatusvaivoja.

Nogasin on tehokas ja helppokäyttöinen apu ruuansulatusvaivojen ennaltaehkäisyyn. Nogasin sisältää luontaista alfa-galaktosidaasi –entsyymiä, jonka on tutkimuksissa todettu helpottavan ilmavaivoja ja muita yleisimpiä ruoansulatusvaivoja. Se on kätevä ja helppo apu ruuansulatusvaivoihin niin arkena kuin juhlissakin.

Nogasin toimii pilkkomalla ravinnon sulamattomia osia ruuansulatuskanavassa. Se auttaa pilkkomaan pitkäketjuisia hiilihydraatteja ja vähentää siten huonosti sulavien hiilihydraattien aiheuttamaa turvotusta ja kaasunmuodostusta. Kun ruoka pilkkoutuu imeytyvään muotoon jo ohutsuolessa, niin vältetään paksusuolen bakteerikäymisen myötä syntyvä suolistokaasu ja ruoansulatusongelmat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lactrase sisältää Aspergillus oryzae -mikrobin tuottamaa laktaasientsyymiä, joka pilkkoo maitosokerin eli laktoosin tehokkaasti. Siksi se ennaltaehkäisee vatsavaivoja helposti, tehokkaasti ja turvallisesti kaikissa tilanteissa.

Yksi purutabletti tai kapseli pilkkoo 15 g laktoosia. Esimerkiksi lasillinen (2 dl) maitoa sisältää 10 g laktoosia. Kerta-annoksen suuruus riippuu ruuan laktoosipitoisuudesta sekä yksilöllisestä laktoosinsietokyvystä. Suositeltava aloitusannos on 2 purutablettia tai kapselia maitotuotteita sisältävän aterian yhteydessä.

Suomessa valmistetut Nogasin ja Lactrase on molemmat gluteenittomia, maidottomia, laktoosittomia ja liivatteettomia.

Molempia tuotteita on saatavilla apteekista.

pizza

***

Meinaan nyt ennen joulua taas oikein panostaa ja miettiä vatsan hyvinvointia ihan korostetusti. Miettiä mitä syön ja pitää huolta omasta vatsastani. 🙂
Ja meinaan haastaa teidät mukaan!! Lähdettekö? Pari viikkoa vatsan hyvinvoinnille? Hyvä aika ennen joulun herkkupöytiä kuunnella vatsaa ja olla sille hyvä.
Näitä yllämainitsemiani tuotteita kannattaa myös testata tänä aikana! <3

Millä keinoilla itse pidät vatsastasi huolta?

Kommentit (15)

  1. Emilia

    Moi!
    Itse noudatan myös foodmap ruokavaliota ja olenkin saanut siitä suuren avun vatsan hyvinvointiin. Mitä mieltä olet kahvin juonnista? Aiheittaako se itselläsi oireita? Itse olen huomannut sen välillä kipeyttävän vatsaa, mutta tavasta on niin vaikea päästä eroon 🙁 käytän ihan normaali kaupasta saatavaa kahvia, olisikohan jostain luomukahvista yms apua? Onko sulla kokemuksia 🙂

    • Henniii

      Moi!
      Parhaiten ruoansulatus toimii kun pitää ”nestemäisiä” päiviä. Smoothie tai itsepuristettua mehua aamulla. Joku kiinteä ruoka päivällä ja välipalalla hedelmä tai pähkinöitä (hedelmät sulaa paremmin kun syö pelkästään) 🙂 ja illalla smoothie iltapalaksi sekä 12 h seuraavaan ateriaan (aamupalaan) jotta ruoansulatus ehtii tehdä tehtävänsä sekä levätä:-) yleensäkin nestemäinen iltapala olisi ihan paras. Jos syö 8 illalla niin 8 aamulta vasta seuraavan kerran 🙂 masu tykkää!

    • Henniii

      Suosittelen lukemaan ”Puhdas keho” – kirjan. On todella silmiä avaava ja antaa hyviä vinkkejä 😉

    • Monna

      Kiitos hyvästä vinkistä Hennii! 🙂 Myös kirja-vinkistä!

      Emilia, pakurikahvi on vatsalle monesti ”helpompaa”. Itse juon kyllä normikahvia pääosin. Jos juon liian monta kuppia päivässä, niin sen kyllä tuntee. Mutta jos juo 2-3 kuppia koko päivän aikana, niin se ei aiheuta vaivoja.
      Ja kahvimaidoksi kauramaitoa. 🙂

    • Henniii

      Niin ja mul on ihan sama turvotusongelma ollut jaon jos syön vääroäin. Vältän viljoja jopa gluteenittomia ja maitotuotteita sekä sokerii tietty. Joskus mozzarellaa tulee salaatissa syötyä tai muuta,mut suomalaista en osta. Oon myös huomannut että mitä enemmän syö emäksöiviä(kasviksii, sitruunavettä…) aineita sitä parempi olo. Ja tietty pureskelee ruokansa hyvin jopa smoothien 😀 kannattaa satsata mehulinkoon jos ei ole. Jos suolisto ei voi hyvin niin se ei myöskään ime itseensä ravintoaineita 😜 mulla vasta nivelreuman puhkeaminen sai tämän tajuamaan kunnolla. 🙂

  2. Hanna

    Mitähän maukasta mahtaa sisältää tuo viimeisen kuvan annos? Näyttää herkulliselta 😉

    • Monna

      Se on sellainen turkkilainen pizza. 🙂 Tehty gluteenittomiin jauhoihin. Mieheni teki tämän, voi olla että resepti tulee jossain välissä.

  3. Alina

    Itse olen noudattanut fodmap ruokavaliota nyt pari viikkoa. Gluteeniton olen ollut jo kolmisen vuotta ja maidoton puolitoista. Kyllähän sen eron huomaa heti ja se tunne on ihana kun illalla maha ei ole turvonnut! Se tunne oli ennen aika kauan kateissa. Monesti maha on myös aamuisin ollut turvonnut ja mihinkään ei ole voinut lähteä ennen mahan toimimista. Nyt sitä ongelmaa ei enää ole ja se motivoi jatkamaan kyseisellä ruokavaliolla 🙂 Sokerilakossa olin jo 5 viikkoa ja nyt jatkan eteenpäin ja yritän tehdä siitä elämäntavan.
    Oletko itse kokeillut nuita esittelemiäsi tuotteita? Niitä voisin harkita jouluksi, kun en voi vaatia vanhempiani kokkaamaan kaikkea minulle sopivaksi.

    • Monna

      Kuulostaa hyvin tutulta tuo sinun ”aiempi elämä”. Todellakin tuttuja oireita ja ne tosiaan on poissa kun syö fodmapin mukaan. 🙂
      Joo, oon kokeillut ja varsinkin tuo Nogasin on ollut hyvä. 🙂
      Meinaan myös jouluna ottaa jompaa kumpaa, koska joulupöytään tulee kaikkien tekemiä ruokia.

  4. Terhi

    Nämä vatsa asiat itseänikin kiinnostavat. Välillä hyvät ajat välillä todella huonot. Jatkuvaa itseään kuulostelua.. Osaako joku kertoa mulle seuraavaa: Jos aamupalalla syön kaurapuuron keitettynä veteen ja lisäksi mustikoita pakkasesta sekä raejuustoa, miksi vatsani menee käymistilaan. Vatsa menee tajuttoman sekaisin muutaman tunnin päästä. Olen aina luullut että mustikka on hyväksi vatsalle mutta nyt huomannut ettei se olekaan näin?? Mansikoilla sama setti muutoin toimii mutta jossain vaiheessa vaihdoin tuohon mustikkaan ja pitkään ihmettelin tuota asiaa!!??

    • Monna

      Ootko varma, että johtuu mustikoista? Mites raejuusto?
      Mustikoissa on paljon tietysti myös esim. kuitua, joka voi vaikuttaa kiihdyttävästi ruuansulatukseen.
      En kyllä varsinaisesti tähän osaa vastata valitettavasti tämän paremmin.

    • Anna

      Itselläni ollu sama vaiva ja olen todennut, että aamuisin keho ei pysty sulattamaan niin kuitupitoista ateriaa (vatsassa kiertää, ripulia, ei tyhjene kunnolla ym). Lääkäri epäili sappihappojen imeytymishäiriötä tms. Olen vaihtanut aamupalan esim. maustamattomaan jogurttiin ja marjoihin ja toimii! Leipää saatan joskus syödä. Vinkiksi siis syödä kevyemmin tai esim. smoothieta.

    • Henniii

      Maitotuotteet ja vilja eivät ehkä kohdallasi sovi yhteen. Kokeilepa ilman raejuustoa. 😊

    • Monna

      Hyviä vinkkejä! 🙂 Joo, tosiaan kannattaa kokeilla ilman raejuustoa tai sitten hieman vähemmän kuitua samassa ateriassa.
      Liian iso määrä kuitua tosiaan voi tehdä vähän ”laktatiivisia” vaikutuksia kehoon. Varsinkin kun tyhjään mahaan aamusta syö.

  5. Liisi

    Hyvä kirja on myös suoliston salaisuus. Itse kärsin aiemmin ärtyneestä suolesta ja söin foodmapin mukaan. Oli aika ahdistavaa välillä kun ei oikein muuta voinut syödä. Ravinnolla on todella suuri merkitys suoliston hyvinvointiin ja kaikkea synteettisesti valmistettua kannattaa välttää. Jokainen varmasti löytää itselleen sen sopivimman yhtälön kokeilemalla 😊

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *