Monna
Monna

Body Up – Marja Putkisto

* Kaupallinen yhteistyö: Gummerus

Body Up

”Hyvä ryhti kuvaa asentoa ja asennetta. Sen muuttuessa elämä muuttuu.” – Marja Putkisto

Marja Putkisto on Lontoossa asuva suomalainen kehonhallinnan uranuurtaja. Hänen luomansa kansainvälisesti tunnustettu kehonhallintamenetelmä Method Putkisto on Marjan 30-vuotisen uran aikana kehittynyt ja uusin sen muoto on BODY UP -ohjelma, jonka tavoitteena on antaa ihmisille hyvä ryhti ja liikkumisen vapaus läpi elämän. Nyt on myös julkaistu kirja, jossa tätä Body Up -metodia käydään läpi niin harjoitteiden, kuin tekstin muodossa. Sain mahdollisuuden tutustua tähän kirjaan ennakkoon ja otin ilomielin mahdollisuuden vastaan.

Body Up

BODY UP on uusi tapa ajatella kehonhuoltoa ja -hallintaa koko elämän perustana. Method Putkisto Body Up on uudenaikainen ryhtikoulu, joka näkee perusliikkeiden ylläpidon ja hallitsemisen hyvinvoivan kehon perustana. ”Halusin, että harjoittelussa ei enää toivota, että jotain tapahtuu, vaan ymmärretään, tunnetaan ja tunnistetaan, mitä tarvitaan, jotta liikkumiseni ja tapani kantaa kehoani saavuttaisivat aivan uuden tietoisuuden tason.” , sanoo Marja kirjassaan.

Minun suhtautumiseni treenaamiseen, kehonhuoltoon ja -hallintaan on hyvin samantapainen. Olen aina puhunut omille asiakkaillenikin siitä, että on tärkeä oppia tuntemaan oma kehonsa. Oppia treenaamaan ja huoltamaan kehoaan niin, että tunnistaa missä kohtaa kolottaa, mikä kohta kaipaa huoltoa ja kun taas treenaa – keskittyä siihen, miten ja missä liike tuntuu ja tunnistaa mikä lihas tekee työtä milloinkin.

Kirjassa on lista timanttisista asioista pohdittavaksi, joista kopioin tähän alle muutaman asian. Mm. nämä kaksi asiaa on sellaisia, joita nimenomaan itsekin allekirjoitan.

  • Terveellä ihmisellä on tarve oppia tuntemaan itsensä.
  • Oman kehon tuntemus on hyvien tulosten edellytys.

Body Up_2

Kirjassa harjoitteet etenevät loogisesti ja rakentavat mm. lihastasapainoa kehossa. Osa harjoitteista on suunniteltu ongelmakohtiin ja niiden avulla voi poistaa vaikeitakin jännitystiloja. Liikkeet on suunniteltu niin, että niitä tehtäisiin joka päivä ja ne olisi helppo ottaa tavaksi. Mielestäni on ihanaa, että näiden harjoitteiden tarkoitus ei ole suorittaa ja voimalla ”runtata” toistoja – vaan oikeasti tunnustella ja fiilistellä liikkeitä. Missä mikäkin tuntuu, miltä kehossa tuntuu liikettä tehdessä. Hengittää rauhassa ja antaa keholle hyvää.

Olen kokeillut muutamia harjoitteita itse parina aamuna. On ihana aloittaa aamun parilla liikkeellä, se tuntuu kuin koko kroppa käynnistyisi ja heräisi paremmin päivään. Nämä alla olevat kolme liikettä on sellaisia, joista olen itse kokenut nyt hyötyä. Kun kehoni palautuu hiljalleen raskaudesta ja päivät kuluu pientä tyttöämme kannellessa kaikenlaisissa asennoissa, on kehossa erilaiset lihakset ja paikat jäykkinä. Sen vuoksi on ollut ihana testata näitä harjoitteita.

Istuva haikara
Istuva haikara – Pakaran seudun lihaksille suuntautuva venytys.
Kilpikonna
Kilpikonna – Liike lisää pään verenkiertoa ja auttaa suuntaamaan hengitystä rintakehän yläosaan, lapojen väliin.
Lavan syli
Lavan syli – Liike huoltaa olkaniveliä, jotka lasta kantaessa on jatkuvassa rasituksessa.

Koska omaan treeniini kuuluukin vahvasti myös kuntosali, on super tärkeää  tehdä tasapainoksi välillä Body Up:n kaltaisia harjoitteita. Tasapainoinen ja hyvinvoiva keho tulee monipuolisella harjoittelulla. 🙂

Body Up -kirjaa voi nyt ostaa alennuksella verkkokaupasta! Suosittelen! 🙂 On todella kiinnostavaa lukea erilaisia näkökulmia liikkuvaan ja hyvinvoivaan kehoon. Tuo alekoodi on voimassa 28.helmikuuta asti.

Nyt on muuten menossa Kirjalla kuntoon -viikko (23.–29.1.2017) ja kirjakaupoissa on hyviä tarjouksia! Hyvinvointikirjat on hyvin esillä: ravinto, liikunta, henkinen hyvinvointi jne. Joten nyt kannattaa suunnata kirjakauppaan! 😉

logo

Kommentit (4)

  1. Lempi

    Method Putkisto on ihanaa, joten tämäkin kirja kyllä alkoi vähän kiinnostaa. Mä voisin kiittää Method Putkistoa koko liikunnallisen elämäntyylin alkamisesta! Olin jo reilusti päälle parikymppinen, laiha, lihakseton, kankea sekä kaikin puolin huonokuntoinen, kun alkoi mennä tajuntaan että tarttis varmaan tehä jotain. Aloitin kävelylenkeillä ja kotona tehtävillä Method Putkisto-harjoituksilla muutaman kerran viikossa. Noiden lajien aloittamiseen kynnys kun oli tarpeeksi pieni. Kehityksen etenkin liikkuvuudessa huomasi hyvin pian. Pikkuhiljaa uskaltauduin sitten muunkin liikunnan pariin – ja loppu onkin historiaa. Nykyisin treenaan monipuolisesti 4-5 kertaa viikossa, en siksi koska täytyy, vaan siksi että nautin liikunnasta. Toivottavasti tätä kautta menee perille isot kiitokset Marjalle! Hirvittää edes ajatella, millaisessa kunnossa olisinkaan nyt kymmenen vuotta myöhemmin ilman sitä sysäystä, jonka sain Method Putkiston avulla.

    • Monna

      Mahtava kuulla! 🙂 Toivottavasti Marja näkee kommenttisi! <3
      Ja todellakin, liikunta on parasta silloin kun siitä nauttii – ei silloin, kun se on pakko.

  2. Heidi

    Kiitos vinkistä! Lähtee tilaukseen heti illalla. Just jotain tällästä keho kaipaa just nyt ja olen miettinyt et mitä keksisin, mitä vois tehdä kotona!

  3. Iivi

    Itse olin kirjaan vähän pettynyt. Liikkeet oli esitelty aika suppeasti, kaikista ei ollut edes kuvaa. Suurin osa kirjasta tuntui olevan pohdiskelua ilman punaista lankaa. Itse tykkäsin paljon enemmän Marja Putkiston aiemmista kirjoista, etenkin ihan ensimmäisistä.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *