Monna
Monna

Aina löytyy hyvä syy.

Mulla alkoi maanantaina elämäni ensimmäinen dieetti. Neljäs päivä siis menossa ja mä olen tohkeissani.

Aiemmin kesällä kerroin hieman tästä projektista, mutta nyt kerron vielä vähän lisää.
Olin miettinyt jo jonkin aikaa, että haluan haastaa itseäni lisää. Kesä meni herkutellessa ja niin olin sen suunnitellutkin. Annoin itselleni luvan mennä löysästi syömisten osalta kesän. Ja meninkin. 😀 Osaltaan tähän löysäilyyn ja sen helppouteen vaikutti se, että tiesin syksyllä mulla starttaavan dieetin.
Miksi sitten halusin dieetille? Enkö olekaan tyytyväinen kroppaani?

Ei, siitä ei ole kyse. Edelleen tykkään vartalostani ja kun katson itseäni peilistä sieltä vastaan katsoo tyytyväinen ja iloinen Monna. Tyytyväinen itseensä ja iloinen elämästä. 🙂
Mutta halu vähän testata omaa kroppaa ja pääkoppaa sysäsi mut tähän projektiin.
Miten kroppa tulee muokaantumaan yhdeksässä viikossa, kun en syö ensimmäistäkään karkkia tai palaakaan suklaata? Mitä sanoo pääkoppa silloin kun väsyttää ja on ehkä vähän nälkä, tekisi mieli vetästä kunnolla mättöä turpaan ja vielä Siwa-säkki kaupan päälle. Miten silloin pää toimii?
Tai mitä sitten kun tulee jotkut ihanat kutsut tai juhlat, siellä pitäisi juoda vain vichyä ja syödä omia eväitä, mitä silloin mieli meinaa sanoa?

davAina, ihan joka hetki elämäsä tulee ”hyviä syitä”. Syitä, joiden verukkeella ei voi nyt aloittaa pientä skarppausta elämäntapoihin tai olla herkuttomalla tai vähentää alkoholinkäyttöä. Ja sehän on itse asiassa se helpompi tie. Että sitten vähän myöhemmin.

Vaikeampaa onkin se, että päättää haastaa itsensä ja kokeilla elämistä ilman niitä herkkuja, syödä kolmen tunnin välein ja aikatauluttaa päivärytmiä sen mukaan, kokeilla juhlia ilman sitä alkoholia tai kakkuja, valita kaupasta nälkäisenä se terveellinen vaihtoehto tai tuntea pientä näläntunnetta mahanpohjassa ja silti mennä nukkumaan ilman niitä muutama hapankorppua vielä lisää.

Autossa maktalla Jätemäelle asiakkaiden treenihin.
Autossa maktalla Jätemäelle asiakkaiden treenihin.

Mä olen ollut tosi innoissani siitä, että saan punnita ruokia. Siitä, että mun pitää miettiä koska on mennyt kolme tuntia edellisestä ruuasta. Ja kaikesta tästä.
Vaikka aiemminkin olen syönyt säännöllisesti, on silti ruokavälit voineet venyä, vedenjuonti unohtua ja illalla herkkuhammasta kolottaa.

Mä olen myös innossani siitä, että vaikka tiedän mulla tulevan tän 9 viikon aikana yhdet tosi kivat bileet ja yhdet häät, niin menen paikalle ja nautin seurasta ja vichystä. Nämä molemmat juhlat olisi juurikin niitä ”hyviä syitä”, miksi voisin ainakin edes nuo päivät skipata dieetin pöytälaatikkoon ja tehdä poikkeuksen. Mutta tiedän, että kun itse seison tämän dieetin takana – ei kukaan ystäväni sitä väheksy tai yritä sabotoida. Jos menisinkin noihin tuleviin bileisiin vähän allapäin, että vitsit kun en nyt voi ottaa yhtään siideriä tai lasia skumppaa ja ihan tylsää ja valivali, niin silloin varmasti joku kavereistani ehdottaisi mun ottavan nyt edes sen yhden.

Tiedän myös, että jos tekisin yhden poikkeuksen, se ei jäisi yhteen. Jos jättäisin yhden aamulenkin pois – koska väsyttää. Tai söisin yhtenä iltana levyllisen Fazerin sinistä – koska tekee mieli. Tai söisin päivän aikana ohi dieetin – koska ei vaan kiinnosta. Niin tiedän, että tekisin tuollaisen poikkeuksen toistekin. Ja miten se taas hyödyttäisi dieetin onnistumisessa? Ei mitenkään!
Kuinka paljon oikeasti mun mieleni ja oloni siitä piristyisi, että joisin bileissä sen yhden siiderin tai söisin häissä palan kakkua? Hetkellisesti ehkä n.5min se maistuisi hyvältä, mutta mitä sitten?

IMG_20150805_204115 IMG_20150806_122709Kun mietin sitä miten paljon parempi olo mulla on kun noudatan dieettiä ja näen tuloksia? Silloin nuo poikkeukset unohtuu hetkessä. Voin oppia itsestäni ja kropastani lisää. Ja sitten taas voin tukea omia valmennettaviani paremmin. Voin myös puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä. Jos asiakas sanoo, että hän ei pysty olemaan kuukautta ilman herkkuja – voin sanoa hänelle, että puhut potaskaa. Koska kaikki pystyy, jos vain haluaa tarpeeksi.

Tämän aamun aamulenkillä fiilis oli tämä!
Tämän aamun aamulenkillä fiilis oli tämä!

Kun Sara lähetti mulle tämän dieetin viime viikolla, en meinannut pysyä housuissani.
Olin niin fiiliksissä, että olisi tehnyt mieli aloittaa heti.
Tiedän jo nyt muutaman päivän jälkeen, että vaikka tämä dieetti kestää vain 9 viikkoa, tulen jättämään normaaliin ruokavalioon tästä monta hyvää juttua.

***
Miettikää omalla kohdallanne mikä on hyvä syy? Jos teillä on tavoitteena painonpudotus tai lihasmassan kasvattaminen tai maratonin juokseminen, niin auttaako se jokin poikkeus teitä tavoitteessa eteenpäin? Kannattaako sen hyvän syyn vuoksi tehdä poikkeusta, vai kannattaisiko kuitenkin yrittää mennä sieltä missä se aita on vähän korkeampi? Lähestyä tavoitteita ja oppia itsestä uutta.

Pus <3

bty

Kommentit (18)

  1. Sanni

    Kiitos tästä kirjoituksesta! osu ku nyrkki silmään 🙂

    • Monna

      Mahtavaa! 🙂

  2. Punttimimmi

    Musta tää on ihan loistava juttu kun oot pt, että kokeilet tavallaan miltä asiakkaista saattaa tuntua! 🙂

    • Monna

      Jep! 🙂 Juuri se on yksi iso syy miksi halusinkin tähän lähteä! 🙂

  3. Rosalienism

    Kiitos tästä! Itsekkin yritän tässä alkaa jonkinlaista ruokavaliota noudattaa ja lopettaa herkuttelun. Tästä kirjoituksesta sain siihen kyllä motivaatiota entistä enemmän 🙂

    • Monna

      Tosi hienoa! 🙂 Hyvä jos sait motivaatiota lisää!

  4. maikki

    Tsemppiä dietille, sä jos joku pystyt siihen! 🙂

    ps. Noi sun uudet hiukset on kyllä ihanat, sopii hyvin sun positiivisuuteen ja pirteyteen 🙂

    • Monna

      Oi kiitos! 🙂
      Ja kiitos hiuskommentista. Mäkin tykkään näistä tosi kovasti! 🙂

  5. Anna

    Itseäni motivoi hyvä olo ja kunnon kohottaminen nyt kun ryhdyin taas liikkumaan säännöllisesti ja syömään terveellisemmin. Motivaatiota kuitenkin nakertaa se, että ulkonaisessa habituksessa saati sitten vaa’alla ei muutos näy! Siinähän sitä tuleekin välillä sellainen ”hälläväliä” -meininki, että olisko ihan sama jos vaan vetelisinkin sitä fazerin sinistä lounaalla… :/ Noh, ehkä pitää jaksaa vielä jatkaa uutta elämäntapaa ja katsoa miten homma toimii. Itselle on kuitenkin näin 30v jo selvää, että mitään ns kitudieettiä tai rääkkiliikuntaa ei kannata enää edes yrittää: sen mitä tekee pitää olla hauskaa ja nautinnollista, jotta ne tavat jäävät pysyviksi.

    • Monna

      Juu kitudieetit ei kannata.
      Mutta syöthän tarpeeksi? Oikeassa suhteessa hiilareita ja proteiinia? Tarpeeksi usein?
      Tsemppiä joka tapauksessa! 🙂

  6. Tytte

    Buuu. Ei diettitouhuja monna!

    • Monna

      Hahaha! 😀 Miksi ei?! Kyllä se on kuule ihan hyvä välillä vähän testata ruokavaliojuttujakin.

  7. Aippu

    Sinä se vaan päivä päivältä kaunistut! Kiitos inspiroivasta blogista!

    • Monna

      Voi kiitos! <3

  8. -Katri-

    Onhan dieettiä hyvä testata siitä näkökulmasta, että joskus sulle saattaa tulla pt-asiakas, jonka tähtäimenä on kisalavat. Ja vaikka jokaisen pääkoppa ja ajatukset ovatkin omia ja uniikkeja, niin tiedät vähän, miltä dieetillä oleminen oikeasti tuntuu ja millaisia hetkiä ja ajatuksia saattaa tulla eteen. Hyvä Monna! Sitä paitsi mitä se kellekään kuuluu, vaikka tekisit tämän vaan siitä syystä, että haluaisit olla vielä kireempi. 🙂 Mun tiukempi ruokavalio kulkee loistavasti. Tein vaan päätöksen viime viikolla, että nyt en hanki yhtään enempää löysää kehooni ja palaan samalla myös parempien treenien maailmaan ja toistaiseksi tää on aika helppoa. Ei mun kohdalla tietty voi edes puhua mistään totaaliövereistä, mutta olen sallinut itselleni vähän sitä ja tätä ja jättänyt treenejä väliin. Olo on väsyneempi, lihakset, voimat ja kestävyys katoaa, valokuvissa alan näyttää liian isolta omiin silmiini, joten ei oo kivaa enää. Mä en ihan noin tiukasti tätä tee kuin Sinä, mutta seurailen sua mielenkiinnolla kuten ennenkin.

    Tsemppiä! Taidan huomenna lähteä aamulenkille. 🙂

    • Monna

      Juurikin näin Katri! 🙂
      On tosi mielenkiintoista oppia tästä myös työtä varten.

      Kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös sulle!

  9. emilja

    Kuulostaa hyvältä :)! Olen lukenut blogiasi säännöllisesti jo pitkään mutta harvemmin kommentoinut.Nyt aion seurata erityisen tarkkaan koska itsekin aloitan pian dieetin! Laihdutin aiemmin lähes 25 kg mutta niistä on n.10 hiipinyt takaisin…:( nyt päätin että saa riittää!! Haluan takaisin entiset mitat ja nyt alkaa työ niiden saavuttamiseksi. Olen koko kesänkin liikkunut ahkerasti salilla ja lenkkipolulla mutta ruokavalio on ollut hakoteillä joten se nyt kuntoon. Jos mahd.voisitko joku päivä tehdä kuvina ruokapäiväkirjapostauksen :)?

    • Monna

      Ruokavalio määrittään niin kamalan paljon. Joten ei muuta kun skarppia päälle taas! 🙂
      Katselen jos joku kerta tekisin tuollaisen rp-postauksen, mutta en ole ihan varma siitä vielä. 😀 Dieetin sisältö on kuitenkin täysin mua varten yksilöity ja olen vähän pitänyt sitä linjaa etten täysin sitä paljastaisi.

      Tsemppiä! 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *