Metallisydän
Metallisydän

TRX-treeni kotona (tai missä vaan)

Olen tässä tämän vuoden aikana esitellyt erilaisia kotikuntoilun mahdollisuuksia, joita on helppo toteuttaa edullisilla välineillä kotona tai vaikkapa mökillä. Esittelyssä on ollut hiekkasäkkiä, voimistelurenkaita, koottavia käsipainoja ja slamball:ia sekä niillä tehtäviä helppoja treenejä, joilla kohottaa kuntoa ilman kuntosalivälineitä. Tällä kertaa esittelyssä on edullinen, monipuolinen ja helposti mukana kulkeva liina/nauha treenisetti ja muutamia sen avulla tehtäviä lihaskuntoliikkeitä.

trx

TRX-treeni kotona

Tällainen liina/nauha treenisetti on yllättävän kätevä. Se menee pieneen tilaan ja sillä saa tehtyä tosiaan melkoisen monipuolistakin treeniä. Esittelen tässä vain muutamia liikkeitä, mutta jokainen voi itse kehitellä itse lisää, tai sitten googlata 🙂

Kyykky

Kyykky on yksi lihaskuntotreenin perusliikkeitä, joten sillä on hyvä aloittaa myös tämä treeni. Säädetään kahvat oikealle korkeudelle, tartutaan niistä kiinni ja nojaudutaan hiukan taakse. Sitten vaan laskeudutaan kyykkyyn (päästäen kädet suoristumaan) ja noustaan ylös.

Kulmasoutu

Kulmasoudussa otetaan kahvoista tukeva ote ja nojaudutaan reiluun takakenoon (sukat kannattaa otta pois, muuten luistaa jalat…) Sitten vedetään yläkeho ylös kyynerpäät kylkiä viistäen. Liike on sitä kevyempi, mitä pystympi asento on.

Punnerrus

Seuraavana liikkeenä tuttu punnerrus, joskin hieman haastavampana versiona. Otetaan jälleen tukeva ote kahvoista ja nojaudutaan etukenoon kahvojen varaan. Sitten punnerretaan kädet suoriksi ja palataan hallitusti takaisin aloitusasentoon. Liike on sitä kevyempi, mitä pystympi asento on. Ainakin aloittelijan kannattaa aloittaa melko pystyllä asennolla, liike on suhteellisen haastava.

Ojentajapunnerrus

Ojentajapunnerruksessa nostetaan kahvat suhteellisen ylös ja otetaan niistä tukeva ote. Sitten nojataan kahvoihin ja taivutetaan kädet pään taakse ikään kuin tehtäisiin ranskalaista punnerrusta ja työnnetään kädet suoriksi.

Askelkyykky

Askelkyykky vaatii jonkin verran tasapainoa, sillä siinä toinen jalkaterä pujotetaan läpi kahvan lenkistä ja toisella astutaan reilusti eteenpäin. Sitten yksinkertaisesti lähdetään tekemään askelkyykky-liikettä ja pyritän pitämään tasapaino ettei köpsähdetä turvalleen lattialle (ei sillä että minulle niin olisi käynyt…)

Vatsarutistus

Viimeisenä liikkeenä tehdään vatsarutistusta, jossa molemmat jalat pujotetaan kahvojen lenkkeihin, minkä jälkeen ojentaudutaan lankutus-asentoon. Siitä rutistetaan vatsalihaksilla peppu pystyyn ja laskeudutaan hallitusti takaisin alas.

Sellanen vekotin oli tämä liina/nauha treenisetti. Sen voi liittää vaikka leuanvetotankoon, puun oksaan tai katossa olevaan koukkuun. Mukana tulee myös tarvike, jolla treenisetin saa kiinnitettyä ihan tavalliseen oviaukkoon oven ollessa kiinni. Meikäläisen treenisetti on tilattu Gorillasportsista ja uskallan kyllä suositella lämpimästi!

Niin ja se treeni

Ei muuta kuin hinkutat menemään jokaista liikettä niin perhanasti!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.