Metallisydän
Metallisydän

Tehokas treeniohjelma ihan ilmaiseksi?

Erilaisia treeniohjelmia myydään monella taholla netissä edulliseen muutaman kympin hintaan. On specifioitua pepputreeniä, on painonpudotusohjelmaa ja vaikka mitä. Ei niissä mitään vikaa ole, päinvastoin, varmasti oikein hyviä ohjelmia. Ennen ohjelman ostamista kannattaa kuitenkin hiukan googlailla, sillä netistä löytyy ihan ilmaiseksikin todella tehokkaita ja hyviä treeniohjlemia. Niitä löytyy myös esimerkiksi Metallisydämen blogista, tuolta yläpalkin treenitietopankki osiosta.

treeniohjelma

Tehokas treeniohjelma ilmaiseksi?

Tuolta treenitietopankista löytyy tällä hetkellä perinteinen yksijakoinen treeniohjelma, parikin erilaista kaksijakoista ja kolmejakoista ohjelmaa sekä nelijakoinen ohjelma ja lisäksi oma treeniohjelmansa esimerkiksi maksimivoimaa tavoittelevalle. Valikoimaa tulen täydentämään ajan myötä myös uusilla erilaisilla ohjelmilla, joista voi esittää vaikka toiveita niin halutessaan.
Treeniohjelmat koostuvat yleisimmistä kuntosaliliikkeistä ja perustreenistä ilman mitään hössötyksiä. Näin ollen ne sopivat erinomaisesti vasta kuntosaliuraansa aloitteleville treenaajille, mutta aivan varmasti niistä saa tehoa ja vaihtelua omiin treeneihinsä myös pidempään treenanneet salijermut. Naisnäkökulmaakaan ei ole unohdettu, sillä Sari on antanut oman panoksensa treeniohjelmien kehittelyyn ja niinpä ne soveltuvat yhtälailla niin miehille kuin naisillekin.

Muista vaihtaa treeniohjelmaa säännöllisesti

Kun löytää sen itselle sopivan treeniohjelman, on riskinä jämähtää paikalleen. Treeniohjelman muuttaminen tietyin väliajoin on kehittymisen kannalta hyvin tärkeää. Samalla ohjelmalla vuodesta toiseen tahkoamalla kehitys hidastuu takuuvarmasti jossakin vaiheessa. Treeniohjelmaa vaihtelemalla ja siihen muutoksia tekemällä saa helposti annettua lihaksille uudenlaisia kasvuärsykkeitä ja näin pidettyä kehitystä yllä.

Uutta tulossa

”Tavallisten” treeniohjelmien lisäksi tarkoitus on jatkossa lisätä valikoimaan myös hieman spesifioidumpia treeniohjelmia, jotka sisältävät erilaisia erikoistekniikoita tai priorisoituvat tiettyjen lihasryhmien kasvatukseen. Naisia varmasti kiinnostaa esimerkiksi pakarapriorisaatio kun taas miehille hauiksen ympärysmitan kasvattaminen on ikuinen missio, johon varmasti lisävinkit ovat tervetulleita. Näissä ei enää puhuta ihan aloittelijoiden jutuista, mutta kokeneet salitreenaajat saavat niistä varmasti uutta puhtia omaan tekemiseensä ja motivaatiota treeniinsä.
Lisäilen mukaan myös suosittuja bogissa jo aiemmin esiteltyjä kolmen liikkeen treeni -sarjan postauksia, joista voi halutessaan poimia käyttöön tehokkaita treenejä yksittäiselle lihasryhmälle.
Lihashuoltoakaan ei ole unohdettu, sillä treenitietopankista löytyy helposti noudatettavat ja yksinkertaiset ohjeet myös esimerkiksi venyttelyyn ja putkirullaukseen.

Treenaa oikein!

Vaikka treeniohjelmien liikkeet onkin esitelty havainnollistavin kuvin ja joskus videoin, kannattaa ainakin aloittelevan treenaajan ehdottomasti kysyä neuvoa kokeneemmilta treenaajilta, jos salilla oma tekeminen tuntuu epävarmalta. Vaikka isot körmyt huppareissaan ehkä vaikuttavat pelottavilta, neuvoja saa silti aivan varmasti kun rohkeasti uskaltautuu niitä kysymään.
Luonnollisesti, koska jokainen treeniohjelma ja niiden ohjeet ovat kuitenkin pohjimmiltaan minun laatimiani, niissä on varmasti näkyvissä myös oma treenifilosofiani. Yli-isoilla painoilla ei riuhdota ja kippileuatkin jätetään crossfittaajille. Näissä treeneissä liikeradat pidetään puhtaina, rasitus kohdelihaksella ja sarjat tehdään loppuun asti periksi antamatta. Jos se tuntuu myös sinulle sopivalta treenitavalta, kannattaa ainakin kurkata millaisia vaihtoehtoja on tarjolla, ihan ilmaiseksi!
Treenitietopankki löytyy TÄÄLTÄ

Kommentit (3)

  1. Jaana

    Mikä olisi mielestäsi paras/hyvä korvaava liike ristikkäistaljalle? Se tuppaa olemaan monesti varattu salilla.

    • Metallisydän

      Ristikkäistaljalla voi tehdä monenlaista liikettä, mutta jos tarkoitat rintarutistusta, se on ehkä jopa tehokkaampi tehdä käsipainoilla penkillä maaten.

  2. Leevi

    Jos itse muistelen alkuaikoja Ulvilan salilla niin en olisi kyllä körmyiltä uskaltanut kysyä yhtään mitään.
    Mutta itse on tullut liikkeet opiskeltua ja tuntumaa haettua ihan perse edellä puuhun tekniikalla… ja alkaahan tuo jo luonaamaan, ainakin ”hieman” isommilla raudoilla jo samoja sarjoja tehdään kun ulvilassa 😉
    Kaikkein paras vaihtoehto olisi, jos olisi salilla ns. treenikaveri aina mukana joka tsemppaa ja kannustaa parempiin suorituksiin sekä tietenkin myös toisinpäin. Näin tulee tekniikkavirheitäkin helpommin korjattua kun kaveri sanoo heti että nyt menee vähän vinossa tuo liike yms..
    Mites vellkoussa? Uskaltaako siellä testokörmyiltä kysellä neuvoja?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.