Metallisydän
Metallisydän

Treeninaikaiset juomat – Millä jaksaa treenata?

Treenijuomia ja palkkareita on miljoonia erilaisia. Toinen hörppii treenin aikana vettä, toisen juomat taas sisältää tarkasti mitatut määrät aminohappoja, hiilareita ja suolaa. Sama juttu palkkareitten kanssa, siinä missä jollekin riittää banaani, joku muu haluaa varmistaa kaikkien tarvittavien ravintoaineiden riittävän saannin treenin jälkeen. Näissäkään jutuissa ei ole mitään absoluuttisia totuuksia ja ainoita oikeita vaihtoehtoja, mutta kerronpa silti omat valintani tässä postauksessa.

juomat

Treeninaikaiset juomat

Aikoinaan hörpin itsekin ihan puhdasta vettä treenijuomana, helteellä sekoittelin mukaan hiukan suolaa, mutta paskallehan se maistui. Niillä pärjäsin kuitenkin ihan hyvin, kunnes vastaan tuli aminohappojauhoja, joita aloin sekoitella treenijuomaani. Maku oli paljon parempi ja jotenkin tuntui että treenatakin jaksoi paremmin, aminot antoivat jotenkin enemmän potkua treeniin. Niillä mentiinkin pitkän aikaa ja ajoittain vieläkin. Viime kesä superhelteineen sai kuitenkin ainakin kovemmissa treeneissä kaipaamaan taas sitä suolaa ja kesällä treenijuomaksi valikoituikin Dominus Nutritionin uunituore Firmitas, joka jo ensimmäisellä helletreenillä tuntui imeytyvän kuin häkä ja tasaavan hikoilun aiheuttamaa nestevajausta. Suolaakin Firmitaksessa on runsaasti, mutta maku on silti oikein hyvä. Sitä siis hörpin niissä treeneissä, joissa hiki lentää.

Millä jaksaa treenata?

Raskaammissa voimapainotteisissa treeneissä, joissa ei varsinaisesti kylvetä hiessä treenijuomana toimii joko jo pitkään käytössä ollut EAA aminohapposeos tai sitten varsinaisesti palautusjuomakäyttöön tarkoitettu Refectio huomattavasti laimeampana versiona. ”Pitkään veteen” tehty Refectio sisältää paitsi niitä aminoja, myös sopivasti hiilihydraatteja pitämään energiatasoja ylhäällä raskaiden liikkeiden aikana. Esimerkiksi TÄSSÄ kolmen liikkeen raskaassa jalkatreenissä huomasin tuon hiilareiden merkityksen treenin aikana.

Treenin jälkeen

Treenin jälkeen on sitten vuorossa sama Refectio, mutta tujumpana versiona. Runsaasti hiilareita täyttämään energiavarastot ja proteiineja lihaksille kasvuaineiksi. Eikä muuten yhtään keinotekoisia makeutusaineita, aromeja tai väriaineita.

Tällasia litkuja löytyy meikäläisen sheikkereistä treenin aikana, mitä teillä muilla sheikkereissänne on?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.