Testissä Power harjoitusketjut!

Olen aina silloin tällöin salaa kateellsiena vilkuillut salilla kun isot pojat on käyttäneet treeneissään harjoutusketjuja. Se näyttää niin äijämäiseltä kun ketjut kilisee, miehet ähisee ja rauta liikkuu. Päätinpä itsekin testata harjoitusketjuja ja tilasin Power harjoitusketjut omalle kotisalille. Tässä olisi ensimmäisen testikerran fiiliksiä…

harjoitusketjut

Testissä Power harjoitusketjut

Noita harjoitusketjujahan voi käyttää paitsi kaulakoruina, myös lisäpainona erilaisissa tangolla tehtävissä lihaskuntoharjoitteissa, kuten esimerkiksi maastavedossa, kyykyssä ja penkkipunnerruksessa. Itse päätin ensimmäisellä kerralla kokeilla niitä kahdessa ensiksi mainitussa raskaassa perusliikkeessä.

Maastaveto

Ihan ensimmäisenä huomiona sellainen juttu, että ketjut kannattaa liittää lähelle tangon päitä, ei painokiekkojen ”juureen”, minne esimerkiksi lukot liitetään. Siellä ”juuressa” ketjut jäävät tankoa laskiessa ikävästi painokiekkojen alle ja koko homma menee perseelleen.

Itse maastaveto ei sinänsä eroa ilman ketjuja tehtävästä variaatiosta juurikaan, ihan samalal tavalla se tanko nostetaan maasta sääriä hiertäen ylös ja lasketaan alas. Se ero ketjujen kanssa liikkeesen tulee, että vastus kasvaa koko ajan mitä korkeammalle tanko nousee. Ketjujen kanssa saa siis erityisesti lisävastusta noston loppuvaiheeseen. Samalla kuitenkin käytettävää painomäärää on aivan mahdoton laskea tarkasti, tuntuman mukaan on mentävä. Aika mielenkiintoinen tämä ketjumaastaveto, varmasti tulen tekemään jatkossakin.

Kyykky

Kyykyn suhteen ei ole niin tarkkaa mihin kohtaan tankoa ketjut liittää. Maastavedon tapaan päätin kuitenkin laittaa ne lähelle tangon päitä.

Samoin kuin maastavedossa, kyykyssä vastus on pienimmillään alhaalla ollessa ja kasvaa ylöspäin noustessa. Ihan jännä oli tämäkin liike, joskin tykkäsin kyllä ketjujen kanssa tehtävästä maastavedosta huomattavasti enemmän, jotenkin ketjut häiritisivät kyykätessä enemmän.

Loppuarvio

Näin kahden liikkeen kokeilun perusteella sanoisin että Power harjoitusketjut tuovat treeniin mielenkiintoista uutta ulottuvuutta. Uskon että varsinaisille voimailijoille niistä on enemmän iloa kun näitäkin isoja liikkeitä jaetaan eri osiin ja keskitytään kehittämään liikkeen tiettyä osa-aluetta. Mutta tuo nuo harjoitusketjut tällaiselle sunnuntaitreenaajallekin kivaa lisäulottuvuutta tuttuihin raskaisiin liikkeisiin. (Voin muuten kertoa että pari päivää ketjutreenin jälkeen perse oli kuin liekeissä, en tosin osaa sanoa johtuiko se ketjuista vai jostain muusta…)

Power harjoitusketjut tilasin GoFitness Megastoresta.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *