Testissä Gymin uusin tulokas – ATX moniotetanko!

Metallisydän Gymin tankovalikoima laajeni jälleen kun aiempien tankojen seuraksi saapui jokin aika sitten tilaamani ATX moniotetanko.

moniotetanko

ATX moniotetanko

ATX moniotetanko on erikoistanko, jolla pystyy treenaamaan monia kehon lihaksia normaalia levytankoa monipuolisemmin. Ote tangosta on ns. pystysuuntainen perinteisen vaakasuuntaisen sijaan, mikä antaa ihan erilaista tuntumaa treenattaviin lihaksiin. Lähdetäänpä testaamaan uutta moniotetankoa muutamalla perinteisellä kuntosaliliikkeellä.

Pystypunnerrus

Itse aloitin uuden moniotetangon testaamisen pystypunnerruksella.

Pystypunnerrus on yksi suosikkiliikkeistäni ja olen siihen kokeillut vaikka minkälaisia erilaisia liikevariaatioita. Eniten tykkään tehdä pystypunnerrusta niskantakaa Smith:ssä, mutta myös joiltakin saleilta löytyvät pystypunnerruslaitteet ovat ihan hyviä. Odotukset moniotetangolla tehtävään olkapääpunnerrukseen olivat korkeat ja hyvinhän se tuntui perille menevän. Hieman joutui varomaan ettei tangolla kolauta leukaan tai nenään sen kulkiessa kasvojen edestä, mutta muuten oikein luonteva tehdä ja tykkäsin siitä, että tangosta sai juuri sellaisen ”laitemaisen” pystysuuntaisen otteen toisin kuin perinteisellä levytangolla tehdessä.

Hauiskääntö

Toisena testattavana liikkeenä oli hauiskääntö.

Tangolla tehtävä hauiskääntö tehdään perinteisesti vastaotteella. Moniotetanko mahdollistaa kuitenkin vasaraotteen käyttämisen. Tätä liikevariaatiota olen tehnyt usein käsipainoilla, mutta todella hyvältä se tuntui myös tangolla tehtynä. Nyt joutui hiukan varomaan, oikea hauis kun on vielä kuntoutusvaiheessa repeämisen jäljiltä, mutta kun se siitä kuntoutuu, tulee tämä liike varmasti kuulumaan osaksi hauistreeniä.

Ojentajapunnerrus

Hyvältä on tuntunut tähänkin asti, mutta nyt päästään niihin liikkeisiin, joissa moniotetanko on parhaimmillaan.

Kapealla otteella tehty penkkipunnerrus on todella tehokas ojentajaliike, mutta vielä tehokkaamman siitä tekee moniotetanko mahdollistaessaan vasaraotteen käyttämisen. Voin rehellisesti sanoa, että tästä tuli ojentajatreenini uusi suosikkiliike, niin tehokkaasti se meni perille.

Ranskalainen punnerrus

Ja sama linja jatkuu toisessakin ojentajaliikkeessä.

Myös ranskalainen punnerrus tuntui menevän todella tehokkaasti perille moniotetangolla tehtynä. Tätä liikettä olen myös tehnyt aiemmin käsipainoilla käyttäen vasaraotetta, mutta tukeva levytanko tuo liikkeeseen ihan erilaista jämäkkyyttä ja mahdollistaa mielestäni paremmin sarjan loppuun asti rutistamisen (ilman vaaraa otsaan kolahtavasta käsipainosta).

Tangosta yleisesti

GoFitness Megastoresta tilaamani ATX moniotetanko on ATX:lle tuttuun tapaan todella jykevä ja tukeva, hyvin viimeistelty tanko. Oteleveyksiä on valittavissa neljä erilaista, joista kapeimmassa otekahvat on viistotettu.

Tuomio

Kyllä ainakin tämän testitreenin perusteella ATX moniotetanko on todella tervetullut lisä Metallisydän Gymin tankovalikoimaan. Erityisesti ojentajatreenissä se löytää takuuvarmasti paikkansa. Uskallan suositella!

 

Tulossa…

Ensi viikolla alkaa blogin treeniohjelmaviikot, vähintään yksi treeniohjelma tai vinkkipostaus jollekin lihasryhmälle joka viikko! Pysy mukana ja poimi vinkit talteen!

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *