Tehotreeni takareisille!

Metallisydämen kolmen liikkeen treenit on ollut todella suosittu postaussarja ja se saa jälleen jatkoa. Aiemmin on jo käyty läpi useita tehokkaita kolmen liikkeen treenejä eri lihasryhmille ja niitä löytyykin arkistosta jo melkoinen määrä. Tällä kertaa tehdään pieni poikkeus ja kolmen liikkeen tehotreeni sisältääkin vain kaksi liikettä. Kohdelihaksena on tällä kertaa takareisi!

takareisille

Kahden liikkeen tehotreeni takareisille

Tässä postaussarjassa käydään läpi kehon lihasryhmät yksi kerrallaan ja esitellään kuvin ja sanoin kolme (tai tässä tapauksessa kaksi) tehokasta, mutta jokaiselle sopivaa treeniliikettä. Näistä kolmen liikkeen treeneistä pystyy jokainen keräilemään itselleen sopivimmat liikkeet kullekin lihasryhmälle ja vaikka koostamaan itselleen kokonaan oman treeniohjelman. Tällä kertaa esitellään siis kaksi tehokasta, mutta kohtalaisen helppoa liikettä takareisille.

Liike 1 – Reiden koukistus

Reiden koukistukseen löytyy kuntosaleilta useimmiten laite joko istuen tehtävää liikettä varten tai sitten vatsallaan maaten tehtävää liikettä varten, joskus jopa molemmat. Molemmissa laitteissa ensiarvoisen tärkeää on asettaa laitteen asetukset itselle sopiviksi ennen treenaamisen aloittamista.

Istuen tehtäessä säädetään selkänoja sopivalle etäisyydelle että polvitaipeet tulevat oikeaan kohtaan istuimen reunaan nähden, nilkan taakse tuleva tuki on myös tärkeää säätää oikealle kohdalle. Lopuksi asetetaan reiden päälle tuleva tuki tukevasti reisiä vasten, jotta liike on tukeva ja turvallinen tehdä.

Kun asetukset on tehty oikein, on laitteessa tukeva ja turvallinen tehdä raskaitakin rutistuksia. Tärkeää on pitää liike rauhallisena ja hallittuna, eikä lähteä riuhtomaan.

Vatsallaan maaten tehtävässä iikkeessä on myös tärkeää asettaa nilkan taakse tuleva tuki oikealle etäisyydelle. Maaten tehdessä ei takapuoli saisi päästä nousemaan ja lantio irtoamaan alustasta raskaissakaan toistoissa.

Liike 2 – SJMV

Suorin jaloin maastaveto on raskas, mutta sitäkin tehokkaampi liike takareisille. Siinä voi käyttää niin käsipainoja kuin levytankoakin ja löytyypä joiltakin saleilta ihan omat laitteetkin SJMV:a varten.

Käytettiinpä lisäpainoina mitä tahansa, suoritustekniikka on samanlainen. Jalat asetetaan hieman hartioiden leveyttä kapeammalle ja lähdetään kumartamaan selkä suorana eteenpäin vieden samalla takapuolta hieman taaksepäin. Liikkeen nimestä huolimatta jalkoja ei pidetä aivan suorina, vaan polvissa pidetään pieni kulma koko liikkeen ajan. Ala-asennossa takareidessä pitäisi tuntua lievää venytystä.

Asento suoristetaan takaisin ylös takareisillä puristaen. Tärkeää on pitää selkä koko ajan suorana ja liike rauhallisena.

 

Näillä liikkeillä saa aivan varmasti jokainen aloittelevakin salitreenaaja takareidet treenattua tehokkaasti ja turvallisesti. Ja toimivat nämä liikkeet kokeneemmallakin kuntosalin käyttäjällä. Ensikerralla sitten taas jotain muuta, pysykäähän kanavalla!

Katso myös aiemmat sarjan osat

Nämä kolme vatsatreenin liikettä sopivat kaikille!

Kolme liikettä selkätreeniin, jotka sopii kaikille!

Kolmen tehokkaan liikkeen etureisitreeni!

Kolmen liikkeen tehotreeni rinnalle!

Kolmen liikkeen tehotreeni ojentajalle!

Kolmen liikkeen tehotreeni olkapäille!

Kolmen liikkeen tehotreeni hauikselle!

Kolmen liikkeen tehotreeni pakaroille!

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *