Tärkeimmät lisäravinteet

Mitkä ovat ne tärkeimmät lisäravinteet? Mitä lisäravinteita kannattaa käyttää? Mitkä lisäravinteen ovat oikeasti toimivia? Nämä kysymykset pyörivät varmasti jokaisen kuntosaliharrastajan mielessä.

Ajattelin tässä kirjoitella omia mielipiteitäni lisäravinteista. Kommentti-osioon voi sitten kukin lukija täydentää/kumota/olla eri mieltä asioista. Omat mielipiteeni perustuvat pääosin omiin kokemuksini, paljon on kaikenlaista tullut testattua, osan olen todennut toimiviksi, osasta en ole mainittavaa hyötyä huomannut.

Lähdetään siitä tärkeimmästä lisäravinteesta, eli palkkarista.

Jos en mitään muuta lisäravinnetta käyttäisikään, käyttäisin palkkaria. Se on erittäin tärkeä lihaskasvun ja palautumisen edistämisessä. Treenin jälkeen energiavarastot ovat tyhjinä ja keho tarvitsee energiaa. Toisaalta myös lihakset tarvitsevat rakennusainetta. Palkkarissa on juuri nämä tarvittavat jutut, hiilaria energiavarastojen täyttämiseen ja proteiinia lihasten rakennusaineeksi.

Palkkarin voi koota itse esimerkiksi maltosta ja hera-proteiinista, mutta itse olen pääasiassa käyttänyt valmiita palkkareita, helpompaa ja paremman makuista 🙂 Tällä hetkellä käytössä on Spiritin Power Recovery (suklaa on herkkua!!!)

lisäravinteita 005

Toinen selvästi toimiva juttu on lisäproteiini.

Lihaskasvuun tarvitaan päivässä n. 2-3 grammaa proteiinia / painokilo. Itse pyrin syömään keskimäärin 250 grammaa proteiinia päivässä. Saa siinä aika monta broilerin rintafilettä ja Ehrmannin rahkaa pistellä naamariinsa. Siksipä käytänkin tuon kiinteän ruuan ohessa hera-proteiinijauhoja täydentämään proteiinin saantiani. Teen yleensä kaksi proteiinijuomaa päivässä.

lisäravinteita 007

Kolmantena tärkeänä lisäravinteena käytän Kreatiinia.

Kreatiinin olen huomannut selkeästi parantavan suorituskykyäni. Nykyään on kaikenlaisia hienoja kreatiinipuryvaatteja sun muita, mutta omalla kohdallani olen huomannut toimivimmaksi ihan tavallisen kreatiini monohydraatin. Tulokset paranevat selvästi kun käytän kreatiinia. Toki kreatiini kerää kehoon hiukan nestettä ja nostaa siis painoa. Tällä saattaa olla myös vaikutusta tulosten nousuun. Kummasti sen kuitenkin heti huomaa treenissä kun kreatiini on käytössä. Ja onhan kreatiini varmaan tutkituin lisäravinne ja tutkimuksetkin osoittavat siitä olevan selkeää hyötyä kehonrakentajille, miksei siis myös minulle 🙂

Kreatiinia käytän jaksottain, yleensä noin kaksi kuukautta, jonka jälkeen pidän noin kuukauden tauon.

Seuraavana pitää mainita treenilaturi.

Treenilatureita on paljon erilaisia, osa toimii, osa ei. Itse käytin pitkään laturina yksinkertaisesti kofeiinia. Otin noin puoltatuntia ennen treeniä kaksi kofeiinipilleriä ja sain treeniin hyvän energialatauksen. Tuo toimii edelleen minulla hyvin koska en juo kahvia. Olen kuitenkin kokeillut muutamaa muutakin treenilaturia ja tällä hetkellä käytössä on N.O.K.O. jota olen täällä blogissakin muutamaan kertaan kehunut. Tuo antaa ainakin minulle lisäenergiaa treeniin, mutta myös lisää pumppia lihaksissa.

Tärkeitä ovat tietenkin myös vitamiinit.

Joka aamu vedän naamariin kourallisen pillereitä ja kapseleita. C-vitamiinia, D-vitamiinia, monivitamiinia, kalaöljyä jne. Toinen kourallinen menee sitten illalla ennen nukkumaan menoa 🙂

Siinä mielestäni ne tärkeimmät. Nuo edellämainitut lisäravinteet ovat olleet minulla jo vuosia käytössä. Niistä en luovu jatkossakaan. Niiden lisäksi käytän ja kokeilen jatkuvasti uusia ja vanhoja lisäravinteita. Hyviksi olen havainnut muunmuassa Glutamiinin, Arginiinin, BCAA:n, Beta alaniinin jne.

Tässä lisäravinneviidakossa kannattaa kuitenkin muistaa se tärkein, eli kunnon terveellinen ruoka. Kiinteä ruoka on aina kiinteää ruokaa ja lisäravinteet nimensä mukaisesti vain terveellisen ruokavalion lisä. Niillä on helppo täydentää omaa ruokavaliota, mutta kiinteää ruokaa niillä ei kannata korvata. (Erilaisia ruokavinkkejä löytyy Metallisydämen kokkinurkkauksesta)

 

Itse tilaan lisäravinteeni pääasiassa Astmista. Siellä on hyvät valikoimat erilaisia lisäravinteita ja edulliset hinnat. Yli 65 euron tilaukset tulee ilman postikuluja, ainahan nyt sen verran tilattavaa löytyy 🙂

 
Minulle tulikin juuri tällä viikolla taas Astmista uusi paketti, johon mukaan sain neuvoteltua purkin tuota hyväksi toteamaani laturia ja purkin kreatiinia ihan vartavasten täällä blogissa arvottavaksi teidän lukijoiden kesken!
Laittakaapa siis tuonne kommenttiosioon omia mielipiteitänne lisäravinteista, mitkä ovat teidän mielestänne ne toimivat lisäravinteet ja kumpaan arvontaan haluatte osallistua. (Ovela tyyppi laittaa kaksi vastausta ja osallistuu molempiin arvontoihin…) Osallistumisaikaa on viikko, siis 6.8. asti, jolloin arvon voittajat.
 
Kommentit (24)
  1. Olen kans huomannut kreatiinin käytön vaikuttavan selvästi lihasten toimintaan, eli se tulee loman jälkeen taas ruokalistalle. Näin kesäaikaan olen käyttänyt maustamatonta soijaproteiinia, sen kun yhdistää tuoreisiin marjoihin ja maitoon (+malto) niin pystyy pirtelönä juomaan. Muutenhan maku on omintakeinen 🙂 Lisäksi käytössä on Bulgarian Tribulus Terrestris. Tästä on ollut myös apuja.-jussi-

  2. Tärkeimmät lisäravinteet sait hyvin käytyä läpi. Noiden lisäksi yhtenä tärkeimmistä pidän itse beta alaniinia. Siitä huomaa saavansa lisäpotkua erityisesti vähän pidempien sarjojen vikoihin toistoihin. Tai sit se on vaan se plasebo-vaikutus, joka johtuu siitä hervottomasta pistelystä.Treenilaturina oon itekin tottunut napsimaan vaan kofeiinitabuja, eli mielelläni ottaisin ton Nokon testiin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *