Salitreenaaja, vältä nämä mokat salilla!

Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei myöskään fitness-ammattilainen. Kaikki me treenaamme jossain vaiheessa väärin ja mokailemme, se kuuluu asiaan. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse tehdä niitä samoja mokia. Tällä kertaa tekstin aiheena onkin meikäläisen ihan omakohtaiset treenimokat, jotka välttämällä homma sujuu salilla varmasti paremmin.

Vältä nämä mokat salilla!

Unohda pelkkä penkki ja hauis!

Ihan ensimmäiseksi kannattaa malttaa treenata ihan koko kehoa tasapuolisesti. On ihan luonnollista että se penkkipunnerrus ja hauiskäännöt vetävät aloittelijoita (ja kokeneempiakin treenaajia) puoleensa salilla. Treeniohjelmaan kannattaa kuitenkin sisällyttää muutkin lihasryhmät niiden penkin ja hauiksen lisäksi. Näin varmistetaan kehon lihaksiston tasapuolinen kehittyminen.

Kyykky ja maastaveto kannattaa myös sisällyttää ohjelmaan ihan alusta alkaen. Ne ovat loistavia kokonaisvaltaisia liikkeitä lihasmassan keräämiseen. Ne ovat usein ne raskaimmat ja vittumaisimmat liikkeet ja sen puuttuvat monien treeniohjelmasta. Ne ovat kuitenkin raskautensa ja vittumaisuutensa takia ne palkitsevimmat liikkeet kun kehitystä alkaa tulla, kannattaa siis ehdottomasti kyykätä ja mavettaa ihan alusta asti.

Älä revi ja riuhdo!

Monipuolinen treeniohjelma ei auta jos treenitekniikat on hukassa. Heti alusta alkaen kannattaa opetella oikeat suoritustekniikat ja liikeradat. Väärillä tekniikoilla saa ehkä hetkellisesti liikuteltua isompia rautoja, mutta kohdelihaksen rasitus jää heikommaksi kuin oikealla liikeradalla, mikä aiheuttaa sen, ettei kyseinen lihas saa parasta mahdollista ärsykettä kasvaakseen. Puhumattakaan siitä, että väärällä tekniikalla riuhtoessa saattaa loukkaantua pahastikin, jolloin edessä on pitkä tauko kaikesta treenistä. Pidemmän päälle siis puhtaammilla tekniikoilla kehittyy paremmin, vaikka käytettävät painot olisivatkin pienemmät.

Älä ota turhia riskejä!

Jos salilla ei ole muita, ei kannata lähteä kokeilemaan penkkimaksimia, ainakaan ilman varmistusrautoja. Yli sadan kilon painomäärä alkaa olla jo sellainen joka tuntuu inhottavalta rullailla vatsan yli jos jokin menee vikaan… Maksimin kokeileminen liikkeessä kuin liikkeessä on muutenkin aina riskialtista loukkaantumisen suhteen. Sitä maksimia on ihan turha kokeilla viikoittain tai edes kuukausittain.

Muista myös levätä, nukkua ja syödä riittävästi, älä asu salilla äläkä näännytä itseäsi. Vaikka se treenaaminen mahtavaa puuhaa onkin, se on vain osa tätä lajia.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *