Paikat lämpimiksi ja liikkuviksi ennen treeniä

En ole koskaan ollut mitenkään kovin ahkera lämmittelemään ja venyttelemään ennen treeniä. Jonkun verran on tullut jumpakeppiä pyöriteltyä tai muutama minuutti kuntopyörää poljettua, jos sitäkään Enimmäkseen lämmittely on tapahtunut lämmittelysarjoina treenattavissa liikkeissä ennen varsinaisia työsarjoja. Viime vuoden loppupuolen loukkaantumiset saivat minut pohtimaan tuon lämmittelyn merkitystä hiukan enemmän ja nyt otin ensimmäisen askeleen kohti parempaa treeniin valmistautumista… Jos nyt saisi paikat lämpimiksi ja liikkuviksi ennen treeniä.

Paikat lämpimiksi ja liikkuviksi ennen treeniä

Isommalla kuntosalilla erilaisia lämmittelyvaihtoehtoja on lukemattomia, mutta omalla kotikuntosalilla vaihtoehtoja on jonkin verran vähemmän. Kuntopyörää tai muutakaan aerobisen treenin vempelettä ei salilleni mahdu, mikä loi pientä haastetta asiaan. Hiukan asiaa pohdittuani sen keksi, tilaan kotisalilleni crossfit-saleilta tutun voimaköyden!

voimaköysi

Tässä jokin aika sitten uusi upea ATX voimaköysi saapui kiinnityslevyineen. Voimaköysi oli siitä erinomainen valinta, että se ei vie tilaa juuri ollenkaan kun se ei ole käytössä. Siellä se rullalla lepää kaikessa rauhassa kotisalin nurkassa.

Voimaköysi – testattu ja toimii

Olen nyt jo jonkin aikaa antanut köydelle kunnolla kyytiä ennen kotisalilla treenaamista. Eihän se köysien heiluttelu alkuun tunnu oikein missään, mutta siinä kun treenin alkuun heiluttelee kymmenenkin minuuttia köysiä, alkaa jo kummasti yläkropassa tuntua… Tuo 5-10 minuuttia onkin ainakin näin alkuun riittänyt oikein hyvin lämmittelyksi.

Ja jos oikein innostuu, voihan sitä tehdä samanlaisen setin myös treenin jälkeen, vähän kuin loppuverryttelyksi. (Itse en tosin vielä ole siihen asti päässyt…)

Saapa nähdä, jos vaikka tällaisilla pienillä muutoksilla omiin treenitottumuksiin saisi loukkaantumiset taas loppumaan ja paikat pysymään ehjinä ja vetreinä…

Voimaköysi löytyy GoFitness Megastoresta. Muutaman muunkin hienon jutun sieltä taas tilasin, niistä lähiakoina lisää 🙂

Täytyy kyllä myöntää että ohuesti harmittaa oman kotisalin rajallinen koko, olisi hienoa saada kotisalille hiukan enemmänkin toiminnallisen harjoittelun mahdollisuuksia. Esimerkiksi työntökelkka olisi kova juttu, mutta tuota reilua kolmen metrin matkaa kelkkaa työntellessä lämpenisivät lähinnä hermot…

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *