Mitä lisäravinteita käytän?

Kautta blogihistoriani olen kirjoitellut käyttämistäni lisäravinteista, osaa mollannut ja osaa kehunut maasta taivaisiin. Joitakin lisäravinteita olen saanut joskus ilmaiseksi ja joitakin taas olen ostanut. Kokemusta lisäravinteista on kertynyt jo lähemmäs 30 vuoden ajalta, minä aikana lisäravinteet ovat kehittyneet ja muuttuneet melkoisesti, samoin omat käyttötottumukseni. Tällä kertaa ajattelin kertoa mitä lisäravinteita käytän juuri nyt…

lisäravinteita

Mitä lisäravinteita käytän?

Kaikki sai alkunsa Spiritin palkkarista melkein 30 vuotta sitten ja sen jälkeen on tullut kokeiltua niin maustamattomat soijaproteiinit kuin linnunmaidolta maistuvat massanlisääjätkin ja kaikki siltä väliltä. Välillä käytössä on ollut niin uskomaton määrä erilaisia lisäravinteita, ettei oikein itsekään ole pysynyt kaikista selvillä. Välillä taas huomattavasti vähemmän. Missä mennään nyt? Mitä lisäravinteita käytän tällä hetkellä?

Palautusjuoma

Ihan siitä asti kun ensimmäisen Spiritin palkkaripussin ostin, olen vannonut palautusjuoman nimeen – ja niin teen edelleen vaikka monet isot pojat ovatkin siitä nykytrendin mukaisesti luopuneet. Olen jo vuosia sitten kertonut palkkarin olevan se viimeinen lisäravinne josta suostun luopumaan ja olen edelleen samaa mieltä. Tällä hetkellä käytössä on Dominus Nutritionin Refectio -palautusjuoma. Refectio ihan siitä syystä, että se on paitsi todella hyvän makuinen (appelsiini on herkkua ja viinirypäle herkumpaa), myös sopii todella herkälle vatsalleni. Siinä ei ole laktoosia tai gluteiinia, mutta ei myöskään lisäaineita, ei väriaineita, eikä keinotekoisia makuaineita.

En käytä tällä hetkellä mitään erillistä intrajuomaa, sillä treenini ovat suhteellisen lyhyitä (45-60 min) enkä koe sellaista tarvitsevani. Alan hörppiä tuota Refectiota jo hyvissä ajoin treenin aikana ja koen sen toimivan hyvin ikäänkuin intrapalkkarina 🙂

Treenilaturi?

Palautusjuoman ohella olen vannonut toimivan treenilaturin nimeen. No tällä hetkellä en sellaista käytä. Ehkä osin siitä syystä, että treenini ovat suhteellisen lyhyitä ja ne jaksan painaa hyvällä sykkeellä ilman superhypertreenilatureita, osin ehkä siitä syystä, että sellaisia oikeasti toimivia treenilatureita ei liiemmin nykyisin markkinoilla ole. Tämänhetkisenä treenilaturina toimii sitrulliinimalaatti ja beta-alaniini veteen sekoitettuna, tarvittaessa yksi tai kaksi kofeiinipilleriä kaveriksi.

Lisäproteiini

Vuosien varrella on tosiaan tullut sekoiteltua proteiinidrinkki jos toinenkin. Nykyisin jää drinkitkin tekemättä, joskin proteiinijauhoa kyllä lisään joka aamu puuron sekaan ja joskus välipalaksi rahkan sekaan (tulee muuten aika törkeän hyvää). Muuten riittävä määrä proteiinia tulee ihan puhtaasti ruuasta.

Muuta?

Varsinaisessa käytössä ei tällä hetkellä muita lisäravinteita ole, joskin edelleen kokeilen mielelläni uusia mielenkiintoisia tuotteita. Viimeisimpinä olen testannut Dominus Nutritionin Somnium-univalmistetta, joka oli oikein mielenkiintoinen ja toimiva apu vuorotyöläisen haastavaan unirytmiin. Unensaanti helpottui huomattavasti ja lisäbonuksena Somnium lisäsi yllättäen myös unien näkemistä. Suosittelen erityisesti vuorotyötä tekeville tai muuten sekaisen unirytmin omaaville 🙂

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *