Metallisydän goes painonnosto!

Meikäläinen on touhunnut noiden levypainojen kanssa koko aikuisikänsä, enkä silti ole koskaan tehnyt yhtään ainoaa tempausta tai työntöä. Nehän on sellasten isojen ja vahvojen ukkojen (ja akkojen) liikkeitä, ei sovi ollenkaan tällaiselle bodailijalle… No nyt siihen tuli muutos, nyt tempastaan ja aletaan työntämään! Metallisydän goes painonnosto!

En ole mikään painojen paiskoja-tyyppi, mutta silti vitutti olla omalla salilla painojen kanssa ylivarovainen, pelkkä kuuden millin kumimatto kun ei pahemmin betonilattiaa kolahduksilta suojannut… Tuossa jokin aika sitten laitoinkin Metallisydän Gymin lattian uusiksi ja sen kuuden millin kumimaton alle tuli neljän sentin kumilevyt ja filmivanerit. Siitä projektista lisää TÄÄLLÄ jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Nyt tilasin GoFitness Megastoresta vielä ATX:n painonnostotangon ja muutamia ATX:n bumber-painoja, mikä lattiauudistuksen kanssa avasi ihan uudet mahdollisuudet kokeilla vaikka mitä kivaa. Enää ei tarvitse isommin varoa, vaan painot uskaltaa tarvittaessa pudottaa vaikka korkeammaltakin kunhan ei omille varpailleen niitä tiputa 🙂 Crossfitissähän noita painoja paiskotaan ihan miten sattuu, mutta vaikka siihenkin olisi nyt mahdollisuus, en siihen halunnut lähteä. Jotta säilyy edes jonkinlainen uskottavuus tässä touhussa, päätin ainakin ensin lähteä kokeilemaan miltä nuo oikeasti vahvojen tyyppien liikkeet tuntuvat…

Tempaus

Nonni, sitten lähdetään! Otetaan sellainen luonnottoman leveä ote tangosta ja kumarretaan selkä tiukkana vähän niinkuin siihen tangon päälle. Sitten tempaistaan se tanko ylös suorille käsille mennen itse samalla kyykkyyn sen alle. Lopuksi vaan noustaan siitä kyykystä ylös tanko suorilla käsillä, yksinkertaista.

Hah! Niinhän sitä luulisi! Kuulostaa muuten ihan helvetin paljon helpommalta kuin oikeasti on. Hitto, enhän mä meinannut millään päästä tohon kyykky-asentoon vaan olin ensin varmaan kymmenen kertaa nokallani sen tangon kanssa… Ei ehkä kannata ihan heti tulla multa kyselemään tekniikkaneuvoja 😀

Työntö

Tää on se hienon näköinen liike mitä on olympialaisissa nähnyt niiden vahvojen tyyppien tekevän. Se missä hypätään painojen kanssa sellaseen mäkihyppääjän alastuloasentoon. Oon aina halunnut kokeilla ja nyt oli sen aika!
Työntö lähtee liikkeelle rinnallevedosta. Se on vähän kuin maastaveto mutta ei sinnepäinkään. Rinnallevedossa tanko kiskaistaan sellaisella vauhdilla irti sieltä maasta, että päästään ite pujahtamaan tangon alle ja saadaan se tanko siihen rinnalle. Kun ollaan kyykyssä ja tanko on saatu rinnalle, pitää ensin päästä sieltä ylös, se taas muistuttaa hiukan etukyykkyä. Sitten lopuksi vaan  ponnistetaan ylös työntäen tanko suorille käsille ja hypätään siihen mäkihyppääjä-asentoon. Cool!

painonnosto

Tää oli jotenkin paljon helpompaa. Tukevaa ja sujuvaa ei homma ollut, mutta ainakaan en ollut turvallani kertaakaan. Tosin vasen ranne jotenkin kyllä kipeytyi jossain vaiheessa. Ei taida olla mun juttu tällaset monimutkaiset painonnostoliikkeet…
Taisi silti olla turha toivo sen uskottavuuden säilymisen kanssa, seuraavaksi sitten varmaan sitä crossfittiä… 😉
Loppuun oli pakko tehdä hiukan maastavetoa – ja pudottaa ne painot like a boss ihan vaan becouse I can!

(Metallisydän Gymillä ei oikeesti ole discovaloja, videon laatu huononi jotenkin tollaseksi kun halusin siihen lopun tyylikkään hidastuksen mukaan…)

Kommentit (5)
  1. Hahah ei jumantsukka sulla on kyllä paras blogi, vasta vähän aikaa sitten aloin lukea tätä ja ihan mahtavaa settiä. Huumori+asiapuhe=pettämätön yhdistelmä 😀
    Keep on rocking samalla tavalla!
    Ja ps. samaa mieltä, työntö on hiukan helpompi kui tempaus. Tempauksessa meinas muutaman kerran käydä ittelle niinkuin hauskoissa kotivideoissa ja muljahtaa olkapäät yläasenossa ympäri. Pitäytykäämme siis normi kyykyissä, maveissa sun muissa ”perus”jamppojen saliliikkeissä 😉

  2. En ole valmentaja, vaan ihan vaan blogin tyytyväinen lukija ja laiska sunnuntaitreenari. Näyttäsi kuitenkin kuvan perusteella, että tuossa rinnallevedossa on riski, että joku kerta kolautat kyynerpään polveesi, mikä ei tee nivelillesi hyvää jos kuormaa on kyydissä. Eräskin treenikaveri aikoinaan loukkasi ranteensa kun ei nostanut kyynerpäitään ylös asti. Tangon kuuluisi tulla nimenomaan rinnalle eikä käsien varaan. Suosittelenkin muutamaa tekniikkatuntia ihan turvallisuuden vuoksi, painonnostovalmentajat opettavat tekniikat kuntoon ja millä tahansa painonnostotunnilla kuulee varmasti monesti lauseen ”kyynerpäät ylös!”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *