Metallisydän
Metallisydän

Matti treenaa tuntumalla – Superhaaste etenee

Kevät alkaa hiljalleen saapua ja Matin superhaaste etenee. Edelleen Matti jatkaa sinnikkäästi ja edellisistä treeneistä ja niiden jälkeisistä fiiliksistä huolimatta, tai juuri niiden takia, saapui Matti taas eräänä kauniina lauantai-aamuna treenaamaan Ulvilaan Sport Centerille Metallisydämen johdolla.
Jokaisella treenikerralla on tarkoitus viedä hommaa eteenpäin, opettaa Matille uutta treenaamisesta ja antaa eväitä niin tämän puolen vuoden superhaasteen loppua varten, kuin myös jatkoa varten. Kun Superhaaste on ohi, ei Matti ainoastaan ole ulkoisesti muuttunut mies, vaan myös oppinut treenaamaan oikein ja tuloksekkaasti sekä oikean ruokavalion merkityksen.
Vaan turhat jaarittelut pois ja itse treeniin, jossa tällä kertaa vuorossa oli selkä ja vatsa.
Ensin hieman lämmiteltiin, Matti polkien kuntopyörällä, Metallisydän louskutellen leukojaan.

Puolen vuoden superhaaste

Itse treeni aloitettiin opettelemalla kohdistamaan selkätreeni selkälihaksiin, ensin alataljassa, sitten ylätaljassa. Molemmista pudotettiin reilusti treenipainoja alas, mutta eliminoitiin muiden lihasten tekemä työ ja kaikenlainen heijaaminen ja tehtiin työ kokonaan selkälihaksilla. Kun homma lähti sujumaan, näkyi oivaltamisen riemu Matin kasvoilta kuin pikkulapselta joka oppii ajamaan polkupyörällä.

Puolen vuoden superhaaste

Puolen vuoden superhaaste

Puolen vuoden superhaaste

Puolen vuoden superhaaste

Taljojen jälkeen nostettiin hieman haastetta ja lähdettiin kokeilemaan kulmasoutua. Siinä Matilla oli ollut aivan liian pysty asento, kuten suurimmalla osalla salitreenaajista. Jotta liike saatiin kohdistettua selkälihaksille olkapäänseudun sijaan, pakotti orjapiiskuri-Metallisydän valmennettavansa jälleen vähentämään treenipainoja ja laskemaan asennon matalammaksi. Silti sarjojen edetessä ja liikkeen muuttuessa raskaammaksi, pyrki asento nousemaan pystymmäksi. Kuuliaisesti Matti kuitenkin korjasi joka kerta asentoaan orjapiiskurin niin komentaessa.

Puolen vuoden superhaaste

Selkätreenin viimeisenä liikkeenä tehtiin brutaalia voimaliikettä, maastavetoa. Maastavedon liikesuorituksen olimme katsoneet Matin kanssa jo aiemmin oikeaksi ja hyvin oli oppi mennyt perille, suorituksessa ei ollut muuta korjattavaa kuin vetoremmien oikeaoppinen tangon ympärille pyörittely.

Puolen vuoden superhaaste

Maastavetosarjojen jälkeen selkätreeni oli ohi ja Matti varmisti sykemittaristaan, vieläkö se pumppu rinnassa hakkaa… Ja hakkasi se, melkoista tahtia.

Puolen vuoden superhaaste

Hetken hengittelyn ja EAA+ aminohapporyyppyjen jälkeen oli aika siirtyä vatsatreenin pariin.

Vatsatreeni aloitettiin erinomaisella ja kokonaisvaltaisella, mutta raskaalla vatsaliikkeellä, jossa jalat nostetaan penkille ja rutistetaan yläkroppa vatsalihaksilla ylös niin että kurkotetaan sormet varpaisiin.

Puolen vuoden superhaaste

Liike on todella raskas, varsinkin jos sen tekee oikein eikä ota jaloilla tukea mistään eikä heilauta alhaalta vauhtia liike-energiasta vaan todellakin rutistaa koko liikkeen vatsalihaksilla.

Puolen vuoden superhaaste

Puolen vuoden superhaaste

Puolen vuoden superhaaste

Täytyy kyllä myöntää että Matti ei anna periksi helpolla. Jokainen toisto oli täyttä tuskaa ja silti Matti rutisti vaaditun määrän toistoja. Periksiantamaton ja sinnikäs asenne jolla päästään vielä pitkälle! (jos päästään sarjojen jälkeen matolta ylös…)

Puolen vuoden superhaaste

Matin silmät etsivät selkeästi pakoreittiä salilta tämän ensimmäisen vatsaliikkeen jälkeen. Onneksi Metallisydän bloggasi leveillä hartioillaan ja valtavalla egollaan reitin pukuhuoneeseen, eikä Matilla ollut muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa jalkojen nostoilla ja perinteisellä vatsarutistuksella vatsalaudalla, jossa ei muuta kovin pitkiä sarjoja enää tarvinnut tehdä…

Puolen vuoden superhaaste

Puolen vuoden superhaaste

Viimeiseksi oli säästetty vielä se kaikkein mukavin liike, vatsapyörä. Sinnikkäästi Matti rutisti vielä viimeisetkin voimanrippeet syvistä vatsalihaksista irti.

Puolen vuoden superhaaste

Treeni oli tehty ja valmentajan oli pakko nostaa valmennettavalleen hattua, todella upeaa sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta! Suurin osa olisi luovuttanut leikin kesken.

Mutta annetaanpa puheenvuoro Matille itselleen:

”Oli jälleen odotettu aika lähteä Sensei Metallisydämen ankariin treeneihin. Matkalla ajattelin, että mitähän Mestari on keksinyt täle päivälle? Mielessäni pyöri ajatus kuinka fitnessmamma Jutta vie treenattavat ohjelmassaan esimerkiksi Hypoxi hoitoihin lepäämään. Josko Sensei olisi minullekin varannut sellaisen. Perille päästyäni Friitala Sport Centeriin kävi harvinaisen selväksi, ettei mihinkään hoitoihin mennä, vaan saisin selkäsaunan.

Helmikuussa minulla oli yksi viikonloppu varattu hyvien ystävien kanssa rillutteluun ja Sensei antoi luvan syödä ja juoda viikonlopun aikana mitä ikinä haluaisin. Halusinhan minä.. Perjantain ja sunnuntain välinen yö meni nopeasti ja seuraava ruotuun palaamisen viikko oli yhtä tuskaa. Ei maistunut treenit kun ei huvitanut tehdä mitään kun alkoholi myllersi vielä kropassa. Hikeä ei saanut kunnolla tulemaan ja jos saikin niin se oli sellaista kylmää hikeä. Oli hyvin lähellä etten tehnyt koko loppuelämän kestävää raittiuslupausta. Hallelujaa. Kun myrkyt olivat poistuneet kropasta niin iski tietysti kova flunssa. Tarkoitti taukoa treenaamisesta. Näistä syistä johtuen helmikuussa ei oikein tullut treenattua ja painokin sahasi ylös-alas kokoajan.

Selkäsauna ei kuitenkaan johtunut näistä syistä vaan kyseessä oli rankka selkäpäivä. Lämmittelyn jälkeen kävimme läpi kaikille tutut ylä- ja alataljan. Aika simppelit liikkeet siis. Niinhän minäkin luulin, kunnes pudotettiin pakoista kilot puoleen ja korjattiin asentoa ja tekniikkaa todella paljon. Kun asennot ja liikeradat olivat saatu lähelle oikeaan niin oli aika löytää uusia lihaksia selästäni. Tuntuma oli aivan erilainen ja liikkeet tuntuivat ihan eri paikassa kuin ennen. Olin löytänyt uusia lihaksia selästäni, hei vaan uudet lihakset, meitä ei olekaan vielä esitelty. Suosittelen lämpimästi varmistamaan, että jokainen tekee oikein ylä- ja alataljan.

Seuraavaksi oli vuorossa T-kulmasoutu. Siinä virheenä minulla on ollut aivan liian pysty asento. Kun asentoa korjattiin niin yllätys, yllätys kiloja tangossa sai vähentää taas reilusti. Viimeisenä liikkeenä oli selän lopullinen tappoliike maastaveto. Jostain syystä olen sen verran hullu luonteeltani, että maastaveto on aika kivaa, vaikka liikkeenä brutaali. Tällä kertaa ei suorituksessani ollut paljoa korjattavaa niin Mestari keskittyi piiskaamaan ylittämään itseni. Valitettavasti en ollut vetoremmejäni käärinyt oikein tangon ympärille ja puristusvoiman puute lopetti suorituksen ennenkuin todellinen hyytyminen tapahtui. Onneksi tuli tämäkin ”virhe” nyt korjattua ja voin omissa treeneissä käyttää vetoremmejä oikein.

Selkäsaunan jälkeen oli vielä vuorossa vatsalihakset. Rääkin jälkeen minulle selvisi se tosiasia, että iso maha ei välttämättä tarkoita isoja vatsalihaksia. Polte vatsalihaksissa oli nimitäin huikea. Loppuun vielä pahoitteluni Friitala Sport Centerin kanssatreenaajille. Jos eri suorituspaikkojen edessä oli lammikko nesteitä niin kukaan ei niihin ollut kussut, vaan ne olivat minun hikeä. Toisaalta niin kovassa rääkissä olin, että on sinne voinut hiukan tirahtaakin..”

Kommentit (12)

  1. Heidi

    Mä oon tehny kulmasoutua myös t-tangolla ja luulen, että mullakin on liian pysty asento ja liikaa painoa. Toi asento tuntuu vaan tosi oudolta, jotenkin huteralta. Mielestäni oon saanu liikkeen kuitenkin tuntumaan selässä, mutta ehkä pitää vaan vähentää painoja ja korjata liike oikeaksi. Se vaan tuntuu haastavalta.

    1. Metallisydän

      Kyllä se asento siitä tukevoituu kun siihen tottuu. Kannattaa ensin hakea se tuntuma selkään taljoissa joissa se on helpompi löytää ja sitten sama systeemi kulmasoutuun. Usko pois, pidemmällä aikavälillä on oikeesti kannattavaa puhdistaa liikeradat ja opetella kohdistamaan liike treenattavalle lihakselle. Ei sillä etteikö selkä tekis osan työstä myös pystymmässä asennossa, mutta just nimenomaan vaan osan…

    2. Miia

      Hyvin huomaa jo Matin kasvoissakin tapahtuneen muutoksen! Seurataan edistymistä 🙂

      1. Metallisydän

        Kyllä, muutosta tapahtuu. Ja Matin into on ihailtavaa 🙂

      Vastaa

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *