Jouluruoka – miten meni noin niinkuin fitness-mielestä?

Joulu on ruuan juhlaa. No okei, lasten ja lapsenmielisten mielestä myös lahjojen juhlaa, mutta ainakin aikuisemmalle väestölle jouluruoka on usein herkkua, jota saa syödä vain jouluisin. Kaikille se ei kuitenkaan tarkoita juhlaa, vaan eräälle ihmislajin (homo sapiens) alalajille, fitness-ihmisille (fitness sapiens) syöminen joulupöydässä on kauhistus, kun pitää luopua omista tutuista parsakaaleista, riisistä ja kanasta. Mutta pitääkö sen olla kauhistus, vai voisiko joulupöydästä löytää myös fitness-ihminen itselleen ravontoa? Käydäänpä läpi perinteisimpiä jouluruokia puhtaasti fitness-näkökulmasta.

Aloitetaan tuosta joulupöydän kuninkaasta, kinkusta

jouluruoka

Kinkku on lihaa ja lihassa on proteiinia, mikä on fitness-näkökulmasta hyvä juttu. Porsaanliha ei kuitenkaan ole se paras vaihtoehto, sillä porsaan lihassa on myös runsaasti rasvaa, mikä taas ei ole fitness-näkökulmasta niin hyvä juttu. Vaikka uunissa kypsennettäessä kinkusta runsaasti tuota rasvaa tiriseekin pois, jää sitä jäljellekin… Joulukinkku saakin fitness-arvosanakseen tiukan 7+

Usein joulupöydässä kinkun rinnalla tai joskus jopa korvikkeena tavatun kinkun pikkuveljen, eli kalkkunan arvosana on rasvattomuutensa vuoksi 9 ja se voidaan jo mieltää ihan puhtaaksi fitness-ruuaksi.

Seuraavana laatikot, peruna, porkkana, lanttu ja maksa

Joulupöydän laatikot ovat täyttä hiilarihöttöä, mitä ei edes maksalaatikon vähäinen maksan osuus pelasta. Laatikoiden hiilarit on vielä höystetty usein runsaalla rasvalla, joten fitness-arvosana laatikoille on kokonaisuudessaan 5+ ja tuo plussakin tulee ihan vaan joulumielestä, jonka laatikkojen tuoksu tuo mukanaa. Onneksi joulupöydästä löytyy usein myös ihan perinteisiä kaitettyjä perunoita, joten kovinkin bodari saa varmasti täytettyä puhtaan hiilihydraatin tarpeensa, perunoiden (ilman kastikkeita) fitness-arvosana kun on 9.

Joulupöytään kuuluu oleellisena osana myös kala eri muodoissaan

Joulupöytään kuuluu oleellisena osana kala eri muodoissaan. Sieltä löytyy graavilohta, kylmä- tai lämminsavulohta, silliä… Kala on fitness-asteikollakin hyvää ruokaa omega3-rasvoineen ja proteiineineen. Joulupöydän kalat saavatkin fitness-arvosanan 9+ olettaen ettei niitä ole hukutettu kermaliemiin tai muihin kastikkeisiin. Niitä on hyvä yhdistää kinkun ja perunoiden rinnalle fitness-lautaselle.

Entäs se monen herkku, rosolli?

Rosollissahan on vaan porkkanaa, punajuurta ja sipulia, ei se paha voi olla? Totta, eihän ne huonoja raaka-aineita ole, paitsi maultaan (ja sekin on makukysymys). Rosollin lisukkeeksi usein otettava kermavaahto tekee rosollistakin fitness-vihollisen. Rosollin fitness-arvosana on 6.

Salaatit ja muut sellaiset

Sitten on tietysti erilaisia salaatteja, sienisalaatista vihersalaattiin, joista tuoresalaatti saa arvosanakseen 9, olettaen ettei sitä höystetä salaatinkastikkeilla tai muuilla epäfitness-sooseilla, oliiviöljyä jos löytyy tilkka lirautettavaksi vihersalaatin päälle, nousee fitness-arvosana 9+:aan. Muut salaatit eivät läpäise fitness-seulaa vaikka miten niitä tiirailtaisiin.

Miten se jouluruoka sitten meni noin niinkuin fitness-mielestä?

Nyt kun yleisimmät jouluherkut on laitettu fitness-puntariin, on aika miettiä taaksepäin joulun aikaa ja omia ruoka-annoksia. Jos lautasesi sisälsi lähinnä kalkkunaa, kalaa ja salaattia, läpäisit fitness-seulan. Jos taas herkuttelit laatikoilla, kinkulla ja rosollilla extrakermavaahdolla, osoitit pystyväsi rentoon elämään fitness-kuplan ulkopuolella. Jos vielä nappasit joulun pyhinä suuhusi suklaakonvehdin poikineen ja pari joulutorttua, saat olla itsestäsi ylpeä! Elämä ei ole pelkkää fitnessiä, välillä pitää myös pystyä ottamaan rennosti, edes jouluna!

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *