VUOROTYÖMÖYKKY + 5 VINKKIÄ VUOROTYÖHÖN

Ihmisen biologinen kello toimii vuorokausirytmissä yleensä sillä tavoin, että päivät valvotaan ja yöt nukutaan. Toki poikkeuksiakin meissä on, ja osalle ihmisistä sopii aivan päinvastainen rytmi. Osa rakastaa tehdä pelkkää yövuoroa, eikä se tunnu kropassa eikä väsymystilassa ollenkaan.

Itse en ole kuitenkaan näin onnekas. Sairaanhoitajana yövuoroja tehdessäni ne alkoivat todenteolla tuntumaan kropassa, itseasiassa mitä enemmän vuosia tuli mittariin itselleni, sitä enemmän tuli haittavaikutuksia yövuoroista. Tuli lisälyöntejä, sykkeen nousua, yövuoroissa sykkeet taas laski, päivisin tuntuva väsymys oli valtava ja tulipa vielä pahoinvointiakin, etenkin yövuorojen välissä. Olen koko työikäni tehnyt vuorotyötä. Hetkellisesti kolmen kuukauden ajan olen tehnyt kello 8-16 päivätyötä, mutta siihenkin joutui totuttelemaan, mutta se oli hyvin erilaista kuin mihin on tässä vuosien saatossa tottunut.

VUOROTYÖ LISÄÄ RISKEJÄ

Vuorotyöhön on ihan oikeasti tutkittu liittyvän erilaisia kohonneita sairauksien riskejä. Esimerkiksi rintasyövän riski naisilla on todettu kasvaneen vuorotyötä tekevien keskuudessa.  Lisäksi vuorotyötä tekevillä on suurempi riski sairastua sydäninfaktiin. Riski on noin 20% suurempi kuin ei- vuorotyötä tekevällä. Tämän selittää osaltaan varmasti vuorotyöstä, stressistä, univajeesta ja ravitsemuksesta muodostuvat haitat. Kaiken kukkuraksi yötyö lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä kaikkien tehtyjen tutkimusten mukaan. Kiva.

Nyt Jyväskylässä työskennellessäni olen ollut siitä onnellisessa asemassa, että meidän työyksikössä kaikkien ei tarvitse tehdä yötyötä. Aamua ja iltaa on sekaisin sitten senkin edestä, mutta yövuoroja ei tarvitse tehdä, jollei erikseen halua. Meiltä löytyy myös heitä, ketkä haluaa vapaaehtoisesti tehdä yövuoroja.

Vuorotyö tuo kyllä haittoja omaan normaaliin arkeen. Ensinnäkin se epäsäännöllisyys. Vaikka saamme itse suunnitella listamme ja ne menee läpi suunnilleen kuten olemme toivoneet, on listoissa välillä näitä illasta aamuvuoroon yhdistelmiä, tai liian pitkiä aamuvuoro putkia.

Jokainen joka on joskus tehnyt iltavuoron, tietää, että kun pääsee kotiin ei rauhoittuminen työvuorosta käy ihan käden käänteessä. Itse ainakin pääsen sänkyyn vasta lähempänä kahtatoista, eikä silloin vielä välttämättä edes nukuta. Sitten kun takaraivossa painaa tieto aikaisesta heräämisestä, ei uni tule sitä vähääkään. Vaikka nukahtaisit siinä puolenyön jälkeen, on herätys jo 5.30 aikoihin, eli yöunet jää auttamatta liian lyhyeksi. Minun keho vaatii unta 8-9 tuntia, että palaudun. Todella, todella harvoin, jos koskaan työvuorojen välillä saan nukuttua noin pitkiä unia. Sitten taas vapaapäivinä sitä yrittää tasoitella univelkaa.

Vuorotyö vaikuttaa myös sosiaaliseen elämään. Sen näkee jo siinä, että kun mies tekee meillä pelkkää aamua ja hänellä on viikonloput vapaat, niin joskus käy niin, että me ei nähdä toisiamme kuin iltaisin kun tulen kotiin. Sitten kun taas viikonloput on välillä töitä, ei yhteisiä suunnitelmiakaan pääse hiomaan ihan helposti. Ensiksi pitää aina tarkistaa työvuorot ja se sopiva viikonloppu sieltä. Saati sitten jos sun kavereina on muita vuorotyöläisiä. Treffit kavereitten kanssa saattaa joutua sopimaan vaikka kuukauden päähän, että löytyy sopiva hetki.

On vuorotyössä myös omat hyvät puolet. Satunnaiset vapaapäivät keskellä viikkoa, tai ihan viikon alussa luo joskus tosi rentouttavan olon ja ne katkaisee tavallisen arkisen puurtamisen tehokkaasti. On ihana aloittaa viikko vapaapäivällä. Lisäksi iltavuorojen avulla voi aamu-uninen ihminen, kuten siis itse olen, venyttää unen määrää, eikä edellisenä iltana ole välttämättä niin kiire nukkumaan.

Vuorotyö vaatii suunnittelua ja muiden elämän osa-alueiden kunnossa pitoa. Esimerkiksi ravitsemus, ja vapaa-aika nousee arvoon arvaamattomaan vuorotyöntekijällä. Kun sitten on vapaata, pitäisi oikeasti tehdä jotain ihan muuta kuin olla kotona tai miettiä töitä. Liikunta, ulkoilu ja sosiaaliset aktiviteetit on super tärkeitä. Ne tuo henkistä pääomaa ja piristää aivoja.

Viisi vinkkiä vuorotyöläiselle:

  • Juo työvuorossa ja sen ulkopuolella tarpeeksi vettä ja syö säännöllisesti monipuolista ruokaa.
  • Nuku silloin kun nukuttaa. Päiväunet silloin tällöin ei ole pahitteeksi vuorotyöläiselle.
  • Pyri vaikuttamaan työvuorosuunnitteluun. Jos tiedät mikä rytmi sopii itsellesi parhaiten, juttele siitä esimiehellesi.
  • Liiku! Liiku ulkona tai sisällä, mutta liiku. Jaksava ja hyvinvoiva kroppa jaksaa myös vuorotyössä paremmin.
  • Tee vapaapäivinä itsellesi tärkeitä asioita, näe kavereita, käy ravintolassa tai juokse metsässä!

Onko sulla vinkkejä vuorotyöläiselle?

Kommentit (4)
  1. Lisää vielä lapsi tai lapsia tohon vuorotyö yhtälöön niin…
    Sitä ei nukuta esim. Aamulla pitkään eikä sillon kun huvittaa.

    1. mansikkapilvi
      14.11.2018, 11:05

      Se on totta. Olen seurannut ystävieni elämää sivusta, ketkä tekevät vuorotyötä ja heillä on lapsia. Olen miettinyt miten sitä arkea jaksaa pyörittää.

  2. Hienosti koostettu ! Vuorotyöläinen on usein yksin, kun muut töissä. Vuotojen edut tuot myös hyvin esille. Unirytmi, ruokarytmi, sosiaalinen elämä mitä ne on 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *