Mansikkapilvi
Mansikkapilvi

UNETTOMUUS JA STRESSI

Kaupallinen yhteistyö: Desenio.fi

Muistan miten multa lapsena kysyttiin, että onko sulla stressiä. Sanoin, että en tiedä kun en tiedä miltä se tuntuu. Tää tapahtui joskus silloin kun kärsin pitkäaikaisesti päänsäryistä eikä syytä näille säryille meinannut löytyä. Nykyäänkin minulla aika-ajoin särkee päätä, mutta nykyään tunnistan ja tiedän mitä stressi on, valitettavasti.

Vuorotyötä aina tehneenä olen joutunut kärsimään myös jaksoittaisesta unettomuudesta. Koskaan en ole mitään oikeita unilääkkeitä unettomuuteen syönyt, mutta olen muilla keinoin yrittänyt pitää olosuhteet unensaannille kunnossa. Tässäkin asiassa päästään siihen, että liikunta ainakin itselleni tuo tarvittavan tasapainon elämään ja auttaa myös unen saannissa.

Muita konsteja itselläni on makuuhuoneen olosuhteet. Vuorotyöläisenä nukkumaan pitää pystyä olipa kello mitä tahansa. Onneksi en ole joutunut tekemään yövuoroja yli kahteen vuoteen, mutta tulevana maanantaina kokeilen pitkästä aikaa miltä yövuoro maistuu. Tätä varten huone missä nukun täytyy saada pilkkopimeäksi. Vaikka nukkuminen onnistuu hyvin myös valoisassa tilassa, pitää aivoja varten tehdä pientä huijausta. Itselläni ainakin päiväsaikaan nukutut tunnit ei ole ollenkaan sama kuin yöllä nukutut. Ne ei palauta samalla tavalla. Jos nukut kirkkaassa päivänvalossa, sun kroppa kyllä aistii, että on päivä eikä uni välttämättä syvene sinne syvyyksiin minne pitäisi. Eli ehdoton juttu, mitä mun mielestä jokaisen vuorotyöläisen makkarista pitäisi löytyä on pimennysverhot!

Toinen asia on se, että makuuhuoneessa on raikasta ja puhdasta. Jokainen varmasti tietää sen fiiliksen kun pujahtaa nukkumaan puhtaisiin lakanoihin. Niissä nukuttaa huomattavasti paremmin kuin viikkokaupalla nukutuissa, nuhjaantuneissa petivaatteissa. Raikkaaksi makuuhuoneen saat tämän lisäksi vaikka tuulettamalla sitä puolituntia ennen kuin käyt nukkumaan.

Tämän lisäksi makuuhuoneen pitää olla kutsuva. Itse rakastan sisustaa ja laittaa kotia ja samaa kaavaa toteutan myös makuuhuoneessa. Vaihdoin juuri julistetaulut makuuhuoneemme seinälle. Tykkään hempeän pinkistä ja tällä kertaa valitsin seinälle myös samaa sävyä kuin mitä makkarissamme jo on, eli vaaleanpunaista. Mielestäni puhtaassa, rauhallisessa ja miellyttävässä ympäristössä ajatukset on selkeitä ja unikin tulee paremmin.

Julisteet mitä meille valitsin ovat Tämä ja Tämä koossa 50 x 70cm.

Joskus unettomuuteen ei auta mikään ylläolevista keinoista. Jos näin on ja unettomuutta on kestänyt jo pidempään, kannattaa ehdottomasti kokeilla Melatoniini valmistetta. Muistan edellisen työpaikkani neurologin sanoneen, että hän kärsii unettomuudesta. Koskaan ei ollut päässyt uneen ennen puoltayötä. Joku oli häntä kehoittanut kokeilemaan melatoniinia. Sehän on siis elimistön luontainen hormoni, joka valmistaa meitä nukkumaan. Näitä kokeiltuaan neurologi oli nukkunut joka ilta jo ilta kymmenen aikaan.

Lumevaikutusta tai ei, mutta toimii ne minullakin. Ilta-aamuvuoroja tehdessä adrenaliinit on kropassa iltavuoron jälkeen niin korkealla, ettei uneen pääsystä ole tietoakaan. Sitten tulee stressi, kun tietää miten vähän aikaa on enää nukkua, ennen kuin pitää jo herätä. Tämän jälkeen alkaa pelätä sitä, että mitä jos ei herääkään ajoissa. Näissä hetkissä ja joskus muulloinkin otan melatoniinin ja saan yleensä sillä unen.

Nyt muuten sulla on mahdollisuus ostaa jotain uutta kivaa vaikka makuuhuoneen seinälle. Koodi MANSIKKAPILVI antaa jälleen 25% alennusta julisteista Deseniolle (ei handpicked- ja collaboration julisteista tai kehyksistä) ja on voimassa 14.9.-17.9. välillä.

Onko sinulle stressi tuttua tai oletko kärsinyt unettomuudesta? Jos sinulla on hyviä vinkkejä unettomuuteen, kerro ne ihmeessä meille muillekin!

Kommentit (7)

  1. Nimetön

    Ei kaikille melatoniini ole mikään pelastus, itse nukahdan hyvin melatoniinin otettuani mutta yöuneni ovat todella katkonaiset (yleensä nukun yön heräämättä) ja näen painajaisia, joita en yleensä lähestulkoon koskaan näe. Joillekin sopii ja joillekin ei 🙂 hyviä vinkkejä kirjoittelit, ja pidän itse tärkeänä rauhoittumista ennen nukkumaanmenoa, kaikki elektroniikka sammuksiin hyvissä ajoin (1-2h ennen nukkumaanmenoa), aivot rauhoittuu ihan eri tavalla. Vaikka ihanaa olisikin katsoa Netflixistä sarjoja tai selailla puhelimesta uutisia.

    • Noora

      Ei tietenkään olekaan, mutta sitä voi kokeilla ehdottomasti jos kärsii unettomuudesta, tai nukahtamisvaikeuksista 🙂 Kyllä, aivot kannattaa opettaa hiljentymään ennen nukahtamista, itse oon siinä tosi huono 😀

  2. Nimetön

    Melatoniini on ollut pelastukseni yövuorojen jälkeen (kolmivuorotyö), jotta pääsen uneen helpommin ja nopeammin. Käytössäni on myös silmälaput ja korvatulpat 🙂 Myös raikas, viileähkö makuuhuone tekee nukkumisesta miellyttävää.

    • Noora

      Okei, mää en olekaan yövuorojen jälkeen sitä testannut, mutta iltaisin usein muuten. Joo, viileä makuuhuone on kaks tosi tärkeä nukahtamisen kannalta 🙂

  3. Jenna

    Mulla ei melatoniini ole unettomuuteen auttanut tippaakaan. Sen takia mulla on ihan varsinaiset lääkkeet. Unettomuudesta oon kärsinyt teinistä asti. Tosin suurin helpotus on tullut siitä kun pääsin työpaikkaan jossa mulla on pääasiassa iltaa ja yötä. Tavoitteena olis päästä tekemään pelkkää yötä. Onni on esimies, joka kuuntelee. 😀

    • Noora

      Okei, mulla vielä toistaiseksi on auttanut, mutta on siis öitä kun niistä en huomaa apua ollenkaan. Kiva, että sun esimies on tuollainen joka kuuntelee työntekijäänsä 🙂 Jaksamista!

  4. maikki

    Juu melatoniini auttaa kyllä nukahtamiseen, ja hyvin nukahdetaan, mutta isompi ongelma on sitten ne aamuyöt kun heräilee, valvoskelee, ei nukahda enää lainkaan tai muuten vaan herää aikaisin aamulla.. Tänäänkin unet loppunut jo 4 jälkeen, vähän ennen 6 luovutin ja nousin katselemaan netflixiä

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.