Mansikkapilvi

ME KOLME – SUUNTANA KOLI

Kaupallinen yhteistyö: Break Sokos Hotel Koli

Onko mitään parempaa kuin loma? Ihan sama onko se kaksi päivää vai kaksi viikkoa, mutta pääasia, että on loma. Jokainen joka matkustelee tietää sen tunteen, että miten ihanaa on odottaa sitä hoo-hetkeä kun on lähdössä reissuun. Jossain vaiheessa sitä alkaa laskea päiviä siihen, että kohta päästään lähtemään. Tällä kertaa otettiin suunnaksi Koli!

Me oltiin tuumailtu jo viime vuoden puolelta saakka mun miehen kanssa, että halutaan kylpylälomalle. Sellaiselle lomalle, missä ei ole kiire mihinkään eikä mitään aikatauluja. Ihan sama vaikka köllittäisiin hotellin lakanoissa koko viikonloppu. Tiedättekö kuinka hankalaa on kuitenkin löytää sopiva viikonloppu, sellainen missä ei kummallakaan ole töitä tai mitään muita menoja?! Se oli yllättävän hankalaa. Onneksi sopiva viikonloppu kuitenkin löytyi ja sattuipa vielä niin, että kyseiselle viikonlopulle sattui meidän vuosipäivä, awwwww <3

Me lähdettiin viime perjantaina ajamaan kohti Pohjois-Karjalaa kun mun mies pääsi töistä. Erikoisen tästä reissusta teki sen, että me otettiin Luka mukaan ensimmäistä kertaa hotelliin. Yleensä kun me lähdetään reissuun, Luka menee mummolle ja ukille hoitoon, eli jomman kumman vanhemmille (meidän vauva :D).

Matkaa kertyi Kolille reilun neljän tunnin verran. Pari kertaa pysähdyttiin Lukan vuoksi pissalle, mutta todella hyvin meni noinkin pitkä matka Lukan kanssa. Päästiin perille ilta kahdeksan jälkeen ja päästiin heti majoittumaan omaan huoneeseen, joka oli helposti ekassa kerroksessa, eikä meidän tarvinnut edes mennä hotelliin sisään pääoven kautta, sillä kätevästi koiran kanssa pääsi ulos ja sisään muualtakin kuin respan ohi. Toki respassakin käytiin ja Luka istui ihan hiljaa ja ihmetellen, että mihis nyt tultiin.

Kun päästiin huoneeseen, ikkunasta avautui ihan huikeat maisemat. En tajua miten Kolilla voi olla noin kaunista, se oli kuin ihan uusi maailma! Laskettelurinteet avautui ihan hotellihuoneen ikkunan alta ja ne tykkylumiset puut, wau! Ekana iltana ei tehty mitään kovin ihmeellistä. Köllähdettiin sänkyyn ja tutustuttiin Break Sokos Hotel Kolin ravintolan ruokalistaan. Päädyttiin hakemaan huoneeseen ravintolasta ruoat ja katsottiin tv:tä. Täydellistä.

Lauantaina herättiin virkeinä yhdeksän aikaan ja Lukan lenkityksen jälkeen suunnattiin aamiaiselle. Olin etukäteen ottanut vähän selvää Break Sokos Hotel Kolin aamupalasta ja sitä hehkutettiin aika monessa paikassa ja olihan se hyvä. Aamiaisella parasta oli käsintehdyt riisipiirakat ja munavoi. Myös se, että aamiaisella oli kahvin kanssa tarjolla Oatleyn kauramaitoa oli hauska pikku lisä, mitä ei vielä monessa paikassa tajuta tarjota. Niin ja kuinka monessa paikassa on suklaalähde aamupalapöydässä!

Aamiainen maistui todella hulppeissa maisemissa. Kolin hotellissa on parasta se, kun melkein mistä tahansa ikkunasta aukeaa mielettömät maisemat. Ravintolan ikkunoista, eli sieltä missä myös aamiainen oli tarjolla, lähti ikkunoiden alapuolelta laskettelurinteet ja silmissä aukeni myös jäinen järvi.

Aamiaisen jälkeen köllittiin huoneessa jonkin aikaa kunnes päätettiin, että nyt on aika lähteä ulkoilemaan. Ulkona oli pakkasta noin 16 astetta, mutta molemmilla oli kunnolla vaatetta mukana, joten hyvin pärjättiin ulkona. Lähdettiin kiertämään näköalapaikat ensiksi läpi, eli Ukko-Koli, Akka-Koli ja Paha-Koli. Maisemat oli M I E L E T T Ö M Ä T . Ei sitä pysty sanoin, eikä oikein kuvinkaan kertomaan, miltä siellä näytti. Kolilla on Suomen kansallismaisemat ja en ihmettele yhtään. Jos pitäis kertoa mitä Suomi on, jollekin kuka ei tiedä maasta mitään, veisin tyypin Kolin huipulle.

Jatkettiin lenkkiä sitten eteenpäin, koska metsässä oli hyvät tallatut polut. Mietittiin ensiksi, että päästäänkö ilman lumikenkiä, mutta hyvin päästiin. Tosin jos yhtään askel harhautui polulta, upposi reittä myöten hankeen, mutta muutoin polku kesti kyllä.

Kierrettiin yhteensä kolmen tunnin lenkki ja kaloreita mulla tuohon matkaan meni vajaat 1500. Eli melkoisen ruhtinaallisesti.

Ulkoilun jälkeen syötiin pitsaa hyvällä omatunnolla. Vatsa tuli juuri sopivasti täyteen ja sitten mentiinkiin nauttimaan Koli relax spahan yhdessä. Ollaan kerran aiemmin tuolla kylpylässä käyty ja nyt on pakko sanoa, että osuttiin ruuhkaisimpaan aikaan, eli lauantai-iltaan tuonne kylpylään. Porukkaa oli kuin pipoa, mutta mahduttiin hyvin saunaan ja porealtaaseenkin. Käytiin myös testaamassa ulkopalju, mutta oltiin vilukissoja ja paettiin pian takaisin saunan lämpöön.

Illaksi oltiin varattu pöytä hotellin ravintolasta. Saatiin ihana tunnelmallinen pöytä ikkunan vierestä, mutta meidän pöydän vieressä oli myös ihana takka, jossa oli tuli! Tilattiin lasit viiniä ja mies tilasi alkupalaksi blinejä. Oli niin herkkua! Pääruoaksi nautiskelin kanavarrasta ja mies otti grillattua lohta. Ruoat oli hyviä ja annokset sopivan kokoiset. Tän jälkeen oltiinkin valmiita jo unten maille.

Sunnuntai lähti käyntiin jälleen sillä ihanalla aamupalalla, mutta nyt edessä oli huoneiden luovutus ja kotiin lähtö. Viikonlopun loma oli huikea. Oli ihana olla poissa kotoa kaksi yötä ja nautiskella ihan kaikessa rauhassa ja tehdä sitä mitä huvitti tai sitten ei tehty mitään. Luka sopi reissuun mukaan aivan kuten nenä päähän ja olikin ihan huikeaa, että hänet sai ottaa mukaan hotelliin. Erityiskiitos meidän huoneen siivoojalle, joka pesi Lukan ruokakiponkin sillä välin kun me oltiin lauantaina ulkoilemassa! Mieletöntä huomioimista 🙂

Jos mietit puolisosi yllättämistä niin suosittelen Break Sokos Hotel Kolia enemmän kuin lämpimästi. Tuolta löytyy tekemistä varmasti molempien makuun ja jos ei huvita tehdä mitään, voitte tilata vaikka huonepalvelulla ruokaa huoneeseen ja katsella televisiota tai sitten noita maisemia.

Oletko sinä käynyt Kolin maisemissa?

Kommentit (1)

1. Sirkku

Hei vaan, ja kiitos kivasta postauksesta. Asutaan Pielisen pohjoispuolella, eli Kolilla tulee käytyä jokaisena vuodenaikana. Ja miten kaunis Koli onkaan talvella! Mutta kokeilkaapa keväällä, kun koivut alkavat vihertämään ja valoa riittäää! T. Sirkku