Pakaran kehityskaari

Sain lukijalta kysymyksen erääseen kirjoitukseeni, että kuinka kauan multa on mennyt aikaa saada treenattua tälläinen takapuoli kuin mitä mulla nyt on. Ja että miten sitä nyt sitten treenaan.

Mä pysyn liikkeessä, homma on hikistä
Tää lähtee mimmeille, jotka on tikissä
Niin sä, kato meilläpäin on tykätty
Kunnon kontista, näkee et on kyykätty
Päät kääntyy, työ ei oo turhaa, nii
Tulokset laittaa turvat kii
Kysyy tahtoo, kurii ja luonnetta
Jotain mitä kukaan ei voi tehä puolestas
Mahotont ei oo, hell no, ei tod
Mies ku veistos vai mies ku leivos
Ite päätät sen, eti ties ja keinos
Tehtävä töit, oikoteitä ei oo
Meen kovempaa, ku mitä tarpeen ois
Aina täysil päin ja paareil pois
Mä en pysty, aio tai haluu lopettaa
Ja luovuttaminen ei oo mun vaihtoehdois (Sanat Elastinen – hallussa)

Nimenomaan, töitä tulosten eteen on tehty. Mun ruumiinrakenne on aina ollut sellainen pyllykäs. Niin läski kuin lihaskin kerääntyy kaikista helpoiten jalkoihin ja pakaroihin. Ja läski etenkin pakaroihin ja lihas ennemmin jalkoihin.

Lapsesta saakka oon ollu liikkuvaa sorttia ja kahdeksan vuoden yleisurheilutaustalla jalkojen lihaksistoon on varmaan jäänyt jonkinlainen lihasmuisti, jonka vuoksi kehitys tapahtuu parhaiten tuolla alueella.

2011 vuodesta lähtien oon treenannut salilla aktiivisesti. Ja varmaan reilun vuoden oon nyt treenannut siten, että oon tehnyt kaksi jalkatreeniä per viikko. Jalkatreenit on jaettu etureisipainotteisesti ja sit pakarapainotteisesti. Ja tämä systeemi toimii itselle. Sillon kun ei vielä ollut kahta jalkatreeniä per viikko, niin tein aina jonkun treenipäivän loppuun muutamia liikkeitä just pakaralle. Mut parempi on olla kokonaan ihan oma treenipäivä pakaralle. Ja hyvin oon jaksanut tehdä, vaikka jalkatreenien jälkeen jalat on aina aika jumeissa, mut kunnollisten lämmittelyjen jälkeen paikat aukee aika hyvin ja saa toisen jalkatreenin tehtyä kyllä ihan normaalisti, vaikka edellisen treenin jumit oiskin vielä päällä.

squats8

Kai tuossa on jotain kehitystä tapahtunut sittemmin!
Kai tuossa on jotain kehitystä tapahtunut sittemmin!

Jalkatreeneissä pitää uskaltaa käyttää kunnon painoja, ihan kuten missä tahansa treeneissä. Ei se lihas muuten kasva kuin tiettyyn pisteeseen saakka. Lihasta pitää haastaa. Ja pelkällä aerobisella et saa pyöreätä pakaraa, sillä sen pyöreyden sinne pakaraan tuo se pakaraLIHAS, ja mitä kehittyneempi se lihas on, sitä pyörempi pakara sulla on.

Treenatessa sarjoja ei lopeteta siinä vaiheessa kun alkaa hapotus tuntua lihaksessa, vaan siitä aletaan vasta laskemaan niitä toistoja. Ja niitten maitohappojen pitää kunnolla jyllätä siellä lihaksessa. Viet ittes yli sen kipurajan, teet ne toistot siellä epämukavuusalueella.

Ja sitten se tärkein, eli rakennusaineet, eli toisinsanoen ruokavalio. Sen pitää olla kunnossa, jotta optimaalinen kehitys tapahtuisi. Riittävästi ruokaa, jotta lihas kasvaa. Ja se mikä on kenellekin riittävästi, on yksilöllistä.

20120722_180430
Pylly 2012
Pylly 2014
Pylly 2014

Ja aikaahan se vie. Eli kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kyllä siellä muutosta tarakan alueella tapahtuu kun vaan jaksat painaa menemään! 🙂

Onko sulla jakaa hyväksi havaittuja vinkkejä pakaran kasvatukseen?

Kommentit (8)
  1. Eve / Queen Of Everything
    30.12.2014, 10:16

    Hyvä pylly, etenkin vikassa kuvassa kuvakulma rokkaa! ;D

    1. Tänks baby 😀

  2. Sanoisin viimeistä unelmapyllyksi (;

    1. Vai unelmapylly 😀 Miun unelma ois et se vielä vähän sais muotoa 😉 Kiitos siulle!

    2. Oma taipaleeni näytti tältä kesäkuussa:

      http://instagram.com/p/pvTryBw-Y8/?modal=true

      Ja kasvanut se on tuostakin, mutta en oo saanut aikaiseksi ottaa kunnollisia kuvia (;

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *